Hej Mindhelper
Jeg har læst meget om det med at have angst og synes at jeg nogle gange har de symptomer på angst men jeg får det kun når jeg er omgivet af syge folk som fx på et sygehus når jeg er på sygehuset begynder jeg og ryste og koldt svede jeg har flere gange følt at jeg skulle besvime men ellers har jeg ikke symptomer på fx social angst jeg vil gerne vide om jeg har angst for det ville være dejligt at vide om der er noget jeg kan gøre mod det eller bare have et navn på hvordan jeg har det udover når jeg er på sygehuset så er jeg glad og har ingen problemer med at være i skole eller andre steder og har heller ikke tvangstanker så jeg føler bare at jeg ikke burde have det sådan.
Håber i kan hjælpe

(Pige, 14 år)
Kære pige på 14 år
Det lyder som om, du får det rigtigt dårligt, når du er på sygehuse. Og jeg kan godt forstå, hvis du ikke synes, det er særligt rart. Så jeg er mega glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er ikke unormalt
Jeg tror, de fleste af os kender til det med, at det ikke er særligt rart at være omgivet af folk, der er syge. Det kan for eksempel være på et sygehus. Det kan være, at man selv begynder at blive bekymret for, om man bliver syg. Men det kan også være, at man bare ikke bryder sig om at være der, fordi man bliver påvirket af, at der tit er en lidt trykket og ikke særligt rar stemning et sted, hvor der er rigtigt mange, der er syge. Og så kan man måske få hjertebanken, begynde at svede og ryste på hænderne. Det er ens krop, der reagerer på de omgivelser, den er i, fordi den tror, at de er farlige. Også selvom de slet ikke er det. Det er dødubehageligt, men heldigvis er det ikke farligt.
Det lyder ikke som om, det er social angst, du kæmper med. Men det kunne til gengæld godt lidt lyde, som det man kalder en enkeltfobi. Jeg kan ikke være sikker på, om det er en enkeltfobi ud fra dit brev alene. Men hvis man har en enkeltfobi, er man bange for en enkelt ting eller en situation, der ikke er farlig. Du kender sikker nogen, der er fuldstændigt panisk bange for edderkopper. Det er for eksempel en enkeltfobi. Og man kan sagtens lide af en enkeltfobi, også selvom man ellers har det rigtigt godt. Hvis du har lyst til at vide mere om enkeltfobier, kan du prøve at google det og se, om det lyder som noget, der kunne passe på din situation.
Har du været meget på sygehuset?
Jeg kommer til at tænke på, om du mon har været meget på sygehuset? Enten fordi du selv har været syg, eller fordi der har været meget sygdom i din familie? Hvis du har, kunnet det nemlig godt være en forklaring på, hvorfor du får det så dårligt, når du er på hospitaler. For det er som regel ikke nogen særligt rar oplevelse at være syg selv. Eller at nogen i ens familie er syge. Og man husker dårlige oplevelser.
Det var nemlig mega smart engang, fordi det hjalp os med at overleve. Men det er ikke altid så hjælpsomt i dag, fordi det kan ende med, at man for eksempel får symptomer på angst i situationer, som var ubehagelige engang. Men som faktisk ikke er farlige længere. Heldigvis kan man godt gøre noget ved det. Og det mest effektive mod fobier er faktisk at udfordre sin fobi lige så langsomt. Sådan så ens hjerne finder ud af, at det faktisk ikke er en farlig situation, man er i. Du kan læse vores artikel om at udfordre sin fobi, hvis du gerne vil læse mere om, hvordan du kan gøre det.
Snak med dine forældre om det
Det allerbedste råd jeg kan give dig er, at du skal snakke med dine forældre om, at du har det sådan her, når du er på sygehuse. Det lyder nemlig som om, det faktisk fylder en del hos dig. Og du skal ikke gå alene rundt med de ting, der fylder. Så kan de nemlig bygge sig op og komme til at fylde endnu mere. Det ville også være en mega god idé at fortælle det til dine forældre, hvis du får det dårligt, næste gang i for eksempel er ude på et hospital. Så kan de nemlig støtte dig og berolige dig, hvis du har brug for det. Og det kan også rigtigt tit hjælpe lidt på de ubehagelige symptomer, at man faktisk ved, at der er nogen, der kan hjælpe en, hvis man får det dårligt.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med dine forældre. For det er så mega vigtigt, at du ikke går med de ting, der fylder for dig alene.
De bedste hilsner fra en Mindhelper