Hej,
jeg har en søster hun bliver slået af vores mor. Og føler også at hun køre psykisk vold på hende, det er som om at vores far er bange for hende. Fordi når hun ikke er hjemme så skælder han hende ikke ud eller nedgør hende, jeg har spurgt min far hvorfor, og han siger bare at det er en del af opdragelsen at man mærker lidt modgang, hvad kan jeg gøre for at hjælpe min søster? De behandler mig som gud

(Dreng, 15 år)
Kære Dreng på 15 år
Hvor er din søster heldig at have en bror som dig, der virkeligt bekymrer sig om hende. Og som virkeligt gerne vil hjælpe hende, når du ser, at der er noget, der ikke er OK. Men jeg kan godt forstå, det er svært at finde ud af, hvordan du kan hjælpe hende. Derfor er jeg glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det kan være første skridt på vej imod at finde den hjælp.
Det er ikke i orden
Det lyder som om, du er en super sød og omsorgsfuld bror, der virkeligt bekymrer dig for din søster. Og som reagerer på det og rigtigt gerne vil hjælpe, når du oplever, at din søster bliver behandlet dårligt derhjemme. Og jeg forestiller mig, at det også må være rigtigt hårdt for dig at se din søster bliver behandlet på den måde? For det er virkeligt svært at se på, når nogen man holder af ikke bliver behandlet særligt godt.
Jeg vil rigtigt gerne understrege, at den måde din mor behandler din søster på, på ingen måder er okay. For det er aldrig nogensinde i orden at bruge vold – uanset om det er fysisk eller psykisk vold. Det gør nemlig rigtigt ondt på den person, som det går udover. Det er også forbudt i den danske lovgivning at bruge vold. Så din mor gør noget, der er ulovligt. Derfor er det vigtigt, at du får fortalt til en voksen, der er god til at lytte til dig, hvordan din mor behandler din søster. Sådan så din mor kan få hjælp til at se, at det ikke er i orden.
Snak med en voksen
Jeg tog allerede hul på mit bedste råd til dig i afsnittet ovenover. For mit bedste råd til dig er, at du skal snakke med en voksen i nærheden af dig, som ikke er dine forældre om, hvordan dine forældre behandler din søster. Det er nemlig den bedste måde, du kan hjælpe din søster på. Det her er nemlig ikke noget, som du skal klare alene. Det er noget, som du skal have hjælp af nogle voksne til. Og de voksne kan hjælpe din søster med at få det godt derhjemme igen.
Der er mange unge, der fortæller, at det kan være skræmmende at skulle fortælle voksne om, at de eller deres søskende ikke bliver behandlet ordentligt derhjemme. Jeg tænker på, om det mon også er sådan for dig? Du skal i hvert fald vide, at det er helt normalt, hvis det er. For det er helt normalt, at man som barn og ung er loyal overfor sine forældre. Og prøver at beskytte dem også selvom, man måske godt ved, at det de gør, ikke er i orden.
Men det er super vigtigt, at du får det fortalt til en voksen alligevel. Og jeg er næsten sikker på, at den voksne du snakker med, godt kan forstå, at det er svært at fortælle om det. Samtidigt tænker jeg også, at personen nok skal snakke med dig om, hvad de gør, inden de gør noget. Sådan så I sammen kan finde ud af, hvad der skal ske. Jeg kommer til at tænke på, om du og din søster går på samme skole? For hvis I gør det, så ville det være oplagt at snakke med en lærer på din skole. Så kan de hjælpe din søster. Men hvis der er en anden voksen, du er mere tryg ved at tage fat i, så kan du også sagtens gøre det. Det vigtigste er, at du får det sagt til nogen.
Tag fat i Børnetelefonen
Hvis det er nemmere for dig at starte med at snakke med nogen, som du ikke kender, så kan du altid tage fat i Børnetelefonen. Hos Børnetelefonen kan de nemlig snakke frem og tilbage med dig om, hvordan de kan hjælpe dig. Og de kan hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan hjælpe din søster. De frivillige rådgivere hos Børnetelefonen er super dygtige. Og så er de vant til at snakke med børn og unge, der står i nogle virkeligt svære situationer. Så de skal nok gøre deres allerbedste for at hjælpe både dig og din søster. Du kan være helt anonym hos Børnetelefonen, hvis du helst vil det, så dem kan du trygt tage fat i.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og så håber jeg, at du får snakket med en voksen i nærheden af dig om, hvordan din søster har det derhjemme. Sådan så både du og din søster kan få noget hjælp.
De bedste hilsner fra en Mindhelper