Vores datter har rigtigt svært ved at snakke med andre på sin egen alder. Og det er blevet sværere og sværere for hende. Hvor kan vi gå hen for at få hjælp?
Hej,
Jeg har en teenagedatter på 15 år, der har ufattelig svært ved at kommunikere med jævnaldrende. Hun har i de seneste 4-5 år fået mere og mere vanskeligt ved at snakke med andre i klassen, og har dermed følt sig kørt ud på et sidespor. Hun har nu skiftet skole og går i 10.klasse, og det havde vi håbet kunne give hende nogle nye gode relationer. Men desværre ser vi at nissen er flyttet med, og hun stadig har meget svært ved at snakke med de andre.
Hun har noget der minder om social angst – får tit kvalme, hjertebanken, uvirklighedsfølelse mv -, men jeg synes ikke hun har direkte angst for at være sammen med andre, mere det at hun ikke kan kommunikere med dem. Hun er meget åben over for os som forældre, og fortæller stort set alt. Hun er meget sensitiv og har været det siden hun var spæd. Hun blev i 6.klasse holdt udenfor pga en misforståelse – som nogle af pigerne i klassen senere undskyldte -, men jeg tror det var med til at give hende en angst for at tale med andre.
Er der noget specielt vi som forældre kan gøre, eller kan I anbefale et sted der har med disse tilfælde at gøre?
Ser frem til at høre fra jer.
Mange tak.
P
(Far til 15 årig datter)

Kære P
Det lyder, som om jeres datter har det svært. Og jeg kan godt forstå, hvis I er ved at være lidt rådvilde. Men det lyder også som, at jeres datter er heldig at have jer, som hun kan snakke med og støtte sig op af.
Allerførst vil jeg bare lige gøre opmærksom på, at jeg har slettet dit navn. Det er udelukkende for at være helt sikker på, at du forbliver anonym.
Bliv ved med at støtte hende
Jeg tænker, at det lyder, som om I allerede gør meget af det rigtige ved at snakke med hende. Det er nemlig vigtigt, at hun føler, hun har nogen, hun kan snakke med. Så bliv ved med at vis hende, at I rigtigt gerne vil lytte til hende. Og at I er der til at støtte hende, når det bliver svært. Spørg også meget gerne ind til, hvad det er, der gør det svært for hende at snakke med sine klassekammerater for eksempel. Det kan måske hjælpe jer til at finde frem til, hvad det er, der gør, at det er så svært for hende at snakke med sine klassekammerater.
Tag fat i åben anonym rådgivning
I langt de fleste kommuner er der et tilbud, der hedder Åben Anonym Rådgivning. I det fleste kommuner kan man få hjælp der, hvis man har et barn under 18 år. Her kan man komme og få rådgivning, hvis man for eksempel har brug for hjælp, fordi man fornemmer, at ens barn mistrives. Men måske ikke helt ved, hvad man skal stille op. De kan også hjælpe jer med at finde ud af, hvor jeres datter bedst kan få hjælp henne.
Tilbuddet er gratis og anonymt. Det vil sige, at de oplysninger, der bliver givet under samtalen ikke bliver registreret nogen steder. Så jeg synes, I skal prøve at undersøge muligheden for at få en samtale hos Åben Anonym Rådgivning. For eksempel ved at google Åben Anonym Rådgivning og jeres kommune. I kan også prøve at taste jeres postnummer ind i vores find hjælp side og se, om ikke der kommer et link til Åben Anonym Rådgivning. Jeg er sikker på, de gerne vil hjælpe jer med at komme videre. Så jeres datter kan komme til at trives.
Snak med jeres læge
En anden mulighed er at tage fat i jeres læge og fortælle lægen om jeres datters udfordringer. Det kan I både gøre uden at tage jeres datter med. Men det allerbedste ville være at snakke med jeres datter om, om hun kunne have lyst til at tage med til lægen. Så kan hun nemlig også selv beskrive de udfordringer, hun oplever. Lægen er nemlig også uddannet til at hjælpe, hvis der er problemer med den mentale trivsel. Og jeres læge ved sikkert, hvad for et tilbud i jeres kommune, der bedst kan hjælpe jeres datter.
Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig. Og så håber jeg, at det har givet lidt inspiration til, hvor I kan gå hen for at få hjælp til jeres datter.
De bedste hilsner fra en Mindhelper