Jeg kæmper med ensomhed, men jeg ville rigtig gerne lære nogle nye mennesker at kende, men jeg er meget genert.
Hej allesammen.
Jeg er en pige på 19 år. Jeg kæmper med ensomhed men jeg ville rigtig gerne lære nogle nye mennesker at kende, men jeg er meget genert.
Jeg går til en ungdomsklub hvor jeg har mødt en fyr jeg godt kunne tænke mig at lære ham mere at kende, men ved ikke hvordan man starter en samtale uden at ligne/føle sig som en total creep eller desperat. Hvad gør jeg?
Hilsen pigen på 19

(Pige, 19 år)
Kære pigen på 19
Det kan være vildt svært, at bryde ud af ensomheden. Især hvis man er meget genert. Derfor skal du også have kæmpe ros for, at du er er engageret, og deler din tanker med os. Jeg vil prøve at komme med lidt råd til dig.
Ensomhed
Ensomhed er super hårdt, men desværre meget normalt. Der er faktisk omkring 200.000 danskere, der føler sig ensomme. Hvis man føler sig ensom, så kan det være rigtigt hæmmende for en, man kan blive ked af det, og få lavt selvværd. Man kan godt komme til at skyde skylden på sig selv, og tænke, at det nok er fordi, at man er kedelig eller grim. Men det er helt vildt vigtigt at huske på, at alle kan være ensomme. Det er noget der kan ramme alle slags mennesker, også mennesker som har masser af venner, og virker til at have totalt styr på deres liv. For ensomhed er mere, end bare at være alene. Det kan være et resultat af helt vildt mange omstændigheder, og ikke kun have noget med en selv at gøre. Derfor er det også super flot, at du har besluttet dig for at gøre noget ved ensomheden, og har meldt dig ind i en ungdomsklub. Det er et super godt skridt i rigtig retning, og du kan godt klappe dig selv på skulderen over det.
Det tager tid at lære, at være social
Det kan være en god idé, at huske sig selv på, at det tager tid, at lære at være mere social. For det er faktisk super svært, hvis det ikke falder en naturligt og man måske også er genert. Derfor er det også helt okay, hvis det ikke går godt de første mange gange. Husk på, at det er ligesom at lære at køre på cykel. I starten kommer man til at vælte en hel del, men lige så stille så bliver man bedre og bedre til at holde balancen – og en dag, så kører man derudaf. At fejle er en del af processen, og det kan være godt at huske sig selv på, at det er helt okay, og så må man bare prøve igen.
Når man skal åbne en samtale
Det kan være vildt svært at finde ud af, hvordan man kan åbne en samtale med nogle. For på den ene side vil man gerne snakke med dem, men man kan også være nervøs for, om man fremstår desperat eller mærkelig. Og så flyver tankerne afsted inde i hovedet på en, og man ender med slet ikke at få sagt noget. Men her kan det være en god idé, at huske sig selv på, at man altså selv ofte er sin egen største kritiker. Det vil sige, at man ofte bedømmer sig selv meget hårdere end andre gør. Så kan det godt være, at man tror man ser vildt nervøs og mærkelig ud, men i virkeligheden er der ingen der lægger mærke til det. Kun en selv. Derfor kan det faktisk også være en god idé, at lade som om, at man er mindre genert end man er. Det er “Fake it till you make it”-tankegangen, og den kan være super smart, når det kommer til at møde nye mennesker. For folk tager for det mest rimeligt godt imod en, hvis man er sød, åben og virker til at have lyst til at snakke med dem. Så det kan være en fordel, at finde en indre skuespiller frem, når man skal møde nye mennesker.
Hvad kan man snakke om
Først og fremmest synes jeg du skal læse denne her artikel om hvordan man møder nye mennesker og denne her om gode råd til smalltalk. Det kan være en rart, at have forberedt sig en lille smule, hvis man skal snakke med en ny person og er lidt nervøs. Hvis du eksempelvis er venner med ham på facebook eller følger ham på Instagram, så kan det være, at du kan undersøge, hvad han har af interesser. Hvis i har nogle fælles interesser vil det jo være et oplagt sted, at begynde en samtale. Jeg vil komme med en liste over ideer til ting du kan snakke om:
• Fælles interesser: Måske sport, hobbyer osv.
• Tv-shows: Måske kan du opfange om han har set de samme shows/film som dig?
• Ungdomsklubben. Det er oplagt at snakke om ens omgivelser, fordi du kan være helt sikker på, at i begge har noget at bidrage med til samtalen.
• Snak om uddannelse/arbejde – Hvis i er ca. lige gamle, så er i måske også nogenlunde det samme sted uddannelses/arbejdsmæssigt.
• Snak om mad. Et emne som alle mennesker har en holdning til.
Hvordan kan man snakke sammen
En ting er HVAD man kan snakke om, en anden ting er HVORDAN man kan snakke sammen. Et godt råd er at stille den anden person spørgsmål -især hvis man er lidt genert. Så kan man måske for den anden til at snakke mest, og så kan man selv lytte en del. Hvis du stiller spørgsmål, så føler folk også ofte, at man viser en interesse i dem. Og det kan de fleste godt lide. Man kan stille spørgsmål på flere måder, og man skelner mellem åbne og lukkede spørgsmål. Et lukket spørgsmål er et ja/nej-spørgsmål eller et spørgsmål man kan besvare med et enkelt ord. Åbne spørgsmål er bedre. Det er reflekterende spørgsmål, som kan få en person til at snakke længere. Det kunne eksempelvis være “Hvorfor kan du godt lide, at komme her i ungdomsklubben?”. Så kan det være han svarer “Det er fordi så mange af mine venner kommer her”, så kan du fortsætte med “hvad kan i da godt lide at lave her”, “Jamen vi kan godt lide at hænge ud og spille bordfodbold” Osv. osv. På den måde kan man holde samtalen kørende.
Kropssprog
Det kan også være en god idé, at tænke over, hvordan ens kropssprog fremstår. Hvis man har tendens til at lukke sig selv meget om sin krop. Eksempelvis ved at kigge væk, holde armene over kors eller synke lidt i ryggen. Så kan man godt fremstå mindre tilgængelig end hvis man har et mere åbent kropssprog. Du kan prøve at tænke lidt over, hvordan du fremstår, og eventuelt se nogle videoer på youtube omkring positivt kropssprog.
Kontakt Headspace
Hvis du har brug for lidt mere støtte, så kan du overveje at kontakte Headspace. Headsapce er en frivillig forening, som varetager rådgivning af unge. Der kan man komme og snakke med en frivillig om sine problemer, og få hjælp til, hvordan man kan håndtere det. Det kan være super rart at have en sparringspartner, når man kæmper mod ensomhed. For så har man en at snakke med om hvordan det går, og hvad man kan gøre fremadrettet. De er super søde, og jeg kan varmt anbefale dem. Der ligger en Headspace i de fleste større byer, og du kan være fuldstændigt anonym, hvis du synes det er rarest.
Kontakt Ventilen
Hvis du kunne bruge et tilbud rettet mod ensomme unge, så kan du overveje Ventilen. Ventilen er en frivillig forening, som fungerer som mødested for unge, der oplever ensomhed. Der kan man møde andre unge med samme problem, hygge sig og samtidigt øve sine sociale evner. Det er et super fint tiltag, som du jo kan overveje.
Det kan være mega hårdt, hvis man oplever ensomhed. Og det kan være svært at bryde ud af. Men det kan sagtens lade sig gøre, især hvis man øver sig, og forsøger at være så åben som mulig. Jeg er næsten sikker på, at det kommer til at gå super godt for dig. Du virker til at være sød og interesseret i andre mennesker. Derfor ønsker jeg dig også masser af held og lykke, og krydser fingre for, at det hele kommer til at gå super godt. Jeg håber du har kunne bruge mine råd til noget.
De venligste hilsner fra en Mindhelper