Hej brevkassen
jeg er en pige som har det svært i skolen hvor jeg føler mig alene hele tiden og jeg er nu ude i om det ville være godt for mig med at klasseskift eller et skoleskift. samtidig tror jeg at jeg er ved at få en deportation fordi jeg er meget stille og tænker meget over mange forskellige ting og syndet at det kan være meget svært at snakke med min forælder om alle de har ting.
det er heller ikke fordi at jeg har særlig mange venner jeg kan fortælle de har ting til så nu skriver jeg til jer og håber at i kan hjælpe mig med mine problemer.
kærlig hilsen pigen med de mange problemer.

(13 år)
Kære Du
Det lyder til, at du føler dig meget alene i skolen og går med en del ting selv. Det kan være hammerhårdt. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os, og fortalt om det. For det skal du bestemt ikke gå med alene
Det giver mening
Du skriver, at du har det svært i skolen og føler dig alene hele tiden. Og at du nu overvejer, om et klasseskift eller skoleskift ville være godt for dig. Det er ikke rart, når man ikke har det godt i skolen, og følelsen af at være alene kan være rigtig tung, og gøre en trist. Derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt, at påvirker dig, og at tanken om at skifte skole er poppet frem hos dig. For skolen er et sted, man bruger rigtig mange timer, og når man ikke har det godt der, så kan det godt tynge ens humør ret meget.
I vores artikel om ensomhed, står der nogle gode råd til, hvordan man bryder ensomheden. For heldigvis kan man godt komme ud af ensomheden, så følelsen af at være alene ikke bliver ved med at fylde. Og du har allerede tage et rigtig flot første skridt ved at skrive herind til os. Så kæmpe skulderklap herfra.
Snak med dine forældre
Du skriver, at du synes, det er meget svært at snakke med dine forældre om, hvordan du har det. Sådan er der rigtig mange unge der har det. Men langt de fleste forældre vil rigtig gerne have, at deres børn har det godt. Derfor vil de som regel også gerne hjælpe og lytte, når man fortæller dem, at man har det svært. Så måske du alligevel kan prøve at snakke med dine forældre?
I vores guide til at snakke med forældre om svære ting står der nogle gode råd til, hvordan man kan tage hul på snakken. Så jeg tænker, at der måske er noget i den, som kunne hjælpe dig lidt på vej.
Lærere kan også være gode at snakke med
Nogle andre voksne, som også kan være rigtig gode at snakke med, når man har det svært i skolen, er ens lærere. Lærerne skal nemlig både sørge for, at man lærer noget, men de skal også sørge for, at skolen er et rart sted for deres elever. Derfor vil de fleste lærere også gerne hjælpe, når man har det svært og føler sig alene i skolen. Lærere er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor er de som regel også rigtig gode til at lytte. Så har du måske en yndlingslærer, som du kan hive fat i?
Hvis du synes, at det er en lidt stor mundfuld at skulle snakke med en lærer alene, kan du også prøve at snakke med dine forældre om, de måske kan hjælpe med at få fat i læreren, og fortalt, hvordan du har det.
De vil altid gerne lytte hos Børnetelefonen
Jeg vil også lige tippe dig om Børnetelefonen. Hos dem arbejder der nemlig en hel masse søde og rare rådgivere, som er vant til at snakke med børn og unge, der har det svært. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, når man har det svært i skolen og føler sig alene. Det er helt gratis og anonymt. Du kan både ringe til dem, chatte med dem eller sende dem en SMS. Og uanset hvordan du kontakter dem, så vil de altid gerne lytte. Så dem kan jeg varmt anbefale dig, at tage fat i.
Det kan være rigtig svært og fylde meget, når man føler sig alene og ikke har det godt i skolen. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. De varmeste tanker til dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper