Hej Mindhelper
Jeg er en 16-årig pige, der skriver herind fordi jeg har det svært for tiden. Alting virker så uoverskueligt. Næste uge bliver et stort kaos, fordi jeg føler mig simpelthen så ensom. Der er ikke rigtig noget spændende forude. Det går bare i sort og mit humør bliver mere og mere trist. 🙁
Hvad skal jeg gøre?
Hilsen den ynkelige

(16 år)
Hej 16-årige pige
Det lyder til, at du er ramlet ind i en periode, hvor det hele er rigtig svært og trist. Det kan være rigtig hårdt, når det hele bare føles uoverskueligt, og man er ramt af ensomhed. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er normalt at være trist i en periode
Det er hammerhårdt at føle sig trist og ensom. For det er nogle følelser som gør rigtig ondt. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at du synes, at det hele er rigtig svært for tiden og ikke ved, hvad du skal gøre.
Men selvom det er rigtig øv at være ramlet ind i en periode, hvor det hele er svært, så skal du vide, at det er normalt, at det er sådan i perioder. For vores følelser og humør svinger gennem hele livet.
Når man har det svært og føler, at det hele er gået i sort og er trist, så sluger det rigtig meget af ens energi, og så kan alting godt komme til at virke rigtig uoverskueligt. Og selvom det hele føles som et kaos lige nu, så skal du vide, at det godt kan blive bedre igen.
I vores artikel I kulkælderen? Få 10 gode råd til at håndtere din tristhed, kan du læse lidt mere om, hvad man kan gøre, når man er trist og det hele er gået i sort. Så måske der er noget i den, som kan hjælpe dig lidt på vej?
Ensomhed er svært, men det kan godt blive bedre
Ensomhed er en rigtig svær følelse, som gør rigtig ondt. Det er noget som sidder i os fra den gang, hvor vi levede ude i vildmarken. Dengang var man nemlig meget mere udsat, hvis man vandrede rundt alene. Derfor havde ensomheden også til formål at få os til at søge tilbage til flokken, så vi havde bedre chancer for at klare os.
Det sidder stadig i os i dag. Derfor er det også helt naturligt, at du bliver trist og ked af det, når ensomheden fylder.
Men heldigvis kan man godt slippe ensomheden igen. Rigtig mange unge har haft det ligesom dig og er kommet helt ud af ensomheden igen. Og du har allerede taget det første skridt på vejen til at bryde ud af ensomheden ved at skrive herind – sejt!
Hvis du har lyst, kan du tage et kig på vores artikel om ensomhed. I den står der nogle gode råd til, hvad man kan gøre, når ensomheden fylder.
Snak med dine forældre
Det kan være rigtig hårdt at gå med alle de svære tanker og følelser helt alene. Derfor er det også rigtig vigtigt, at du snakker med nogen om, hvordan du har det.
Dine forældre er måske nogle af de voksne, som er allertættest på dig. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med dem om, hvordan du har det.
De fleste forældre vil nemlig rigtig gerne have, at deres børn har det godt. Derfor vil de som regel også rigtig gerne hjælpe og lytte, når man fortæller dem, at man har det svært.
Nogle oplever, at det kan være lidt svært at snakke med sine forældre om svære ting. Hvis du også har det sådan, kan du tage et kig på vores guide til at snakke med forældre om svære ting. Der står nemlig en masse gode råd til, hvordan man får taget hul på snakken.
Snak med en anden voksen
Hvis det slet ikke dur at snakke med dine forældre, kan du også snakke med en anden voksen. Det kan være at du har en yndlingslærer på skolen, som du er tryg ved, eller måske en venindes mor eller en helt tredje.
Det er nemlig ikke så vigtigt, hvem du helt præcist snakker med. Det vigtige er, at det er en voksen du er tryg ved. Og at du ikke går alene med de svære tanker og følelser.
De vil altid gerne lytte hos Headspace
Hvis du godt kunne tænke dig at snakke med nogle helt andre, kan du også tage fat i Headspace. Hos dem sidder der nemlig en hel masse søde frivillige klar til at hjælpe og lytte.
De frivillige er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde som er rar for dig. Du kan både chatte med dem, droppe ind eller få tid til en samtale.
Ventilen er en god hjælp, når man føler sig ensom
Når man føler sig ensom, kan Ventilen også være en rigtig god hjælp. Ventilen er et tilbud for unge, som føler sig ensomme.
Der kan man komme og og møde andre unge, som også oplever ensomhed. De laver forskellige aktiviteter, og der er både plads til at spille et spil, snakke med de andre unge og bare hygge sig.
Og det kan sommetider være rigtig rart at møde andre, som også har det lidt ligesom en selv.
Hos Ventilen er der også nogle rigtig søde og rare frivillige, som altid sørger for at det er rart at være der, og at alle er med i fællesskabet. Så hvis du har mod på det, kan jeg klart anbefale dig at tage fat i dem.
Hvis du bliver ved med at føle dig trist, så tag et smut til lægen
Hvis du bliver ved med at føle dig rigtig trist og har svært ved at overskue tingene, tænker jeg, at det kunne være en rigtig god ide, at du tog et smut til lægen.
Læger ved nemlig en hel masse om, hvordan kroppen fungerer både udenpå og indeni. Derfor er de også rigtig gode at snakke med, når man har det svært. I vores artikel om snakke med lægen, når man har det svært, kan du læse lidt mere om, hvordan det er at gå til lægen, når man bøvler med nogle svære ting.
Det er rigtig hårdt når man føler sig ensom og tristheden fylder. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar som du kan bruge. Jeg sender de allervarmeste tanker din vej og håber at du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper