Hej
Jeg er glad og har det godt, men somme tider, så føler jeg mig ensom. Jeg har en kæreste som jeg bor med, og en familie som jeg ser mindst en gang ugen. Jeg arbejder som smedlærling, og jeg er derfor først hjemme om aftenen, men ikke samtidig med min kæreste, hun har en fritidsinteresse, som gør at hun oftest er hjemme senere end mig, selvom hun har før fri fra sit elevarbejde.
Jeg har et godt forhold til min kæreste, men når hun første er sent hjemme, så er der typisk kun tid til at spise aftensmad sammen, lidt tv tid, og så det sengetid.
Ensomheden rammer mig mest når jeg er alene, og ikke ved hvad jeg skal lave.
Jeg har ikke rigtige nogen fritidsinteresse, måske mest fordi jeg ikke er den sportslige type, men mere typen der vil bruge hænderne og dem får jeg da brugt på mit arbejde som smedlærling. Jeg har bogstaveligtalt ingen omgangskreds,
det især i weekenderne at jeg føler mig ensom fordi at jeg er alene.
Jeg har en tendens til at onanere, og scrolle socialmedier indtil min kæreste kommer hjem i weekenderne fra sin fritidsinteresse, da jeg føler mig mindre ensom. Jeg kunne selvfølgelig deltage og være sammen om hendes fritisinteresse, men det tillader hendes interesse ikke rigtig, jeg føler at jeg går i vejen for hende.
Jeg stoppede med at tage i byen i weekenderne med vennerne, men altså det føler jeg heller ikke mere for efter jeg har fået et arbejde, så bruger jeg hellere weekenden på at lade op og være klar til en ny arbejdsuge. Det er nok efter dette, at jeg begyndte at føle mig ensom.
Jeg tænkte ikke over, at jeg er ensom, da jeg gik i byen. Det nok tomheden de sidste to år, at jeg mangler noget at lave, når jeg går hjemme, men jeg er også begrænset økonomisk, da jeg har en lejlighed, en bil, mad, forsikringer og diverse ting at skulle betale.
Jeg føler også at jeg er begrænset i den sammenhæng, at jeg ikke har økonomien til at få mig en fritidsinteresse, da alting er dyrt, selv fritidsinteresser, og det hele gør jeg holder mig tilbage, og det måske derfor jeg føler mig ensom.
Jeg føler mig trist, og ked af det, og får ikke lavet noget produktivt i hverdagen, og selv det at tømme skraldespanden er træls.
Jeg ved, at jeg mangler nogle i hverdagen som jeg kan tale med og bare være sammen med som ikke er min kæreste eller familie, men nogle venner, men jeg ved ikke hvordan man får venner mere…

(Dreng, 20 år)
Hej Dreng på 20 år
Det lyder til, at følelsen af at være ensomhed fylder en del hos dig lige nu. Og det kan være rigtig svært, når man går rundt og har det sådan. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Ensomhed gør ondt
Ensomhed er en rigtig træls følelse at have, og det kan gøre rigtig ondt, at have det sådan. Det er meget forskelligt, hvordan og hvornår man mærker ensomhed, men rigtig mange mennesker oplever, at føle sig ensom på et eller andet tidspunkt i deres liv, og det er helt normalt. Det er også helt almindeligt, at man egentlig kan føle sig glad og have det godt og så alligevel blive ramt af ensomhed, når man måske er alene. Vi mennesker er nemlig skabt til at være sociale.
For dengang for mange, mange år siden, hvor vi stadig boede ude på ødemarken, var vi afhængige af andre mennesker for at overleve. Vi var meget bedre sikret mod at blive spist af et stort rovdyr, hvis vi var sammen med andre mennesker. Det sidder stadig i os i dag. Og derfor gør det rigtig ondt, når man føler sig ensom. Men heldigvis er der flere forskellige ting, som man kan gøre for at bryde ensomheden. Derfor tænker jeg også, at du måske kan tage et kig på vores artikel om lige netop det. Der står nemlig en masse gode råd til, hvordan man lige så stille kan komme ud af ensomheden igen.
Kan I lave noget andet sammen end at gå i byen?
Du skriver, at ensomheden særligt har ramt dig efter, at du er stoppet med at gå i byen med dine venner. Derfor kommer jeg til at tænke på, om I måske kan lave noget andet sammen end at gå i byen? Det kan være, at I kan se en film sammen, spille et spil eller noget helt tredje. Så du stadig føler, at du får slappet af og ladet op inden en ny arbejdsuge, men samtidig får set dine venner.
Det er nemlig helt normalt, at man måske ikke har så meget energi til at tage i byen og feste, når man lige er startet på nyt arbejde. Men det kan sommetider være svært for ens venner at vide, hvordan man har det, hvis man måske ikke har fået fortalt dem det. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du fik snakket med dem om, at det nye arbejde bare tager rigtig af din energi, men at du måske stadig gerne vil lave noget sammen med dem.
Snak med din kæreste og familie
Når man føler sig ensom, kan det være rigtig tungt at gå rundt og bære på alle tankerne helt alene. Derfor kunne det være en rigtig god ide, at du snakkede med din kæreste og din familie om, hvordan du har det.
Det lyder til, at din kæreste bruger rigtig meget tid på hendes fritidsinteresse. Og derfor tænker jeg også, at det kan være, at I måske kan aftale et tidspunkt, hvor I lige kan få snakket sammen. Så du ikke skal gå rundt med alle de tanker alene. Hun er måske et af de mennesker, som er tættest på dig og holder meget af dig. Derfor tænker jeg også, at hun rigtig gerne vil have, at du har det godt. Og derfor måske også vil blive rigtig glad for, at du fortæller hende, at du går og føler dig ensom lige nu. Så kan det måske være, at I kan aftale en dag om ugen eller måneden, hvor I tager ud og laver noget sammen eller er sammen med nogle venner.
Ikke alle fritidsinteresser er dyre
Du skriver, at du ikke rigtig kan være med til din kærestes fritidsinteresse, og at den fylder meget for hende. Når man ikke lige selv har en fritidsinteresse, er det helt naturligt, at man kommer til at falde i det sammen mønster og bare scroller en masse på telefonen. Men det kan være rigtig øv, når man begynder at kede sig og føle sig ensom. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du selv fik en interesse, som du kunne lave mens hun var afsted.
Det er helt rigtigt, at der er mange fritidsinteresser, som koster penge, men der er heldigvis også rigtig mange som er helt gratis. Nogle mennesker kan godt lide at eksperimentere med mad og bagning, andre nyder at gå ture med en podcast i ørene eller være kreative. Det er meget forskelligt hvad der lige fanger en. Og det er helt almindeligt, at det måske tager lidt tid, inden man lige har fundet den helt rigtige interesse for en. Men det bedste man kan gøre er at kaste sig ud i det og prøve de forskellige ting af, og se hvad der lige passer til én.
Ventilen
Jeg kommer til at tænke på, om du mon kender til Ventilen? Ventilen er et værested for unge, som føler sig ensomme. De laver en masse forskellige ting. De spiller eksempelvis spil, laver mad og meget mere. Så det er en rigtig fin måde, at møde andre unge på. Det kan nemlig være rigtig rart, at være sammen med og snakke med andre som har det ligesom en selv. Så hvis Ventilen har et værested i nærheden af dig, synes jeg, at du skal tage fat i dem. Så kan det nemlig være, at du kan møde nogle nye venner der.
Jeg håber der er noget i mit svar, som har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du tager fat i Ventilen og får snakket med nogen om, hvordan du har det, så du kan få brudt ensomheden.
De bedste hilsner fra en Mindhelper