Hej
Jeg er en pige på 18 år og jeg er sjælendt en del af et fællesskab i skolen. Det hele startede tilbage i folkeskolen, hvor mig og mine venner ikke var socialt accepterede. Jeg havde heldigvis venner. Derfor betød det aldrig noget om jeg blev ekskluderet eller om folk kunne lide mig. Det var først i 8. Klassen da alle andre undtagen mig og mine venner blev tætte og lavede ting uden for skolen, at jeg oplevede at jeg var forkert i deres øjne og at jeg faktisk var uønsket og udenfor. Jeg ændrede mig og forsøgte at være mere positiv og imødekommende, og være den person jeg er når jeg er glad og sammen med dem jeg holder af, men intet ændrede sig. Jeg havde det skide godt på min efterskole, men efter jeg er startet på gym og nu går i 2.g er følelsen fra folkeskolen tilbage igen. Jeg har virkelig prøvet at blive en del af fællesskabet, men jeg passer ikke ind i grupperne. Den eneste veninde jeg har i klassen griner af mit tøj hvis der bare er den mindste smule farve på og siger mindst 1 dårlig ting om min personlighed, ageren, interesser u name it hver dag……Hvad skal jeg gøre? Jeg føler mig uden for og ensom i skolen, selvom jeg har venner uden for.

(18 år)
Kære du
Det kan være rigtig hårdt at føle sig udenfor og føle, at man ikke har nogen at snakke med i skolen.
Derfor er det ubehageligt at føle sig udenfor
Det er helt naturligt at føle sig ensom, hvis man har en følelse af, at man står udenfor fællesskabet i sin klasse. Sådan har de fleste det, som har prøvet at føle sig udenfor.
Grunden til at vi mennesker synes det er så ubehageligt, at føle sig udenfor fællesskabet er, at vi er sociale dyr.
Dengang vi levede på savannen og gik, og var bange for at blive spist af rovdyr, var der en stor fordel i at være del af flokken. For jo flere man var, jo sværere var det for rovdyrene at spise os.
Derfor er det en helt naturlig reaktion, hvis du synes det er ubehageligt eller får ondt i maven, når du føler dig udenfor i klassen.
Det er ikke alle man klinger med
Når jeg læser dit brev, får jeg ikke en fornemmelse af, at du er en som ingen gider være venner med.
Du havde nogle gode venner i folkeskolen og et skide godt år på efterskole, hvor man ellers er social fra man vågner til man går i seng.
Sagt med andre ord, så virker det til at der er massere mennesker derude, som synes du er en mega sød og rar person, som de gerne vil være venner med.
Derfor kommer jeg til at tænke på, om du er endt i en klasse, hvor du måske ikke klinger med nogle af de andre?
Man vælger nemlig ikke selv sin klasse. Derfor er det også sandsynligt, at selv hvis man er den mest ekstroverte og sociale person, kan man godt ende i en klasse, hvor man bare ikke klinger med nogen. Og det er også okay.
Det kan være rart at have nogen at sidde ved siden af
Selvom det er helt okay, at man ikke klinger med nogle i sin klasse, kan det være rigtig rart at have bare et par stykker man snakker med.
For selvom man ikke behøver at være venner med folk, så kan det være rigtig hårdt, hvis man ikke føler, man har nogle at snakke med i pausen, være i gruppe med eller sidde ved siden af i undervisningen.
En måde at komme det til livs på er, at prøve at smalltalke med nogle af de andre i klassen.
Sådan smalltalker du
Du kan prøve at stille dem nogle spørgsmål som: “Årg, synes du også opgaven til på fredag er mega svær?” eller “Ej, jeg synes godt nok, det var spændende det vi havde i går, hvad synes du?”.
Jo mere man snakker med folk, jo større chance er der for, at man finder ud af, at man har noget til fælles eller fx den samme slags humor.
Hvis du har mod på at smalltalke med nogle af de andre i klassen, men ved ikke hvordan du skal starte, kan du læse meget mere om det i vores artikel: Sådan bliver du bedre til at smalltalke.
På den måde lærer du de andre bedre at kende. I behøver ikke blive bedste venner, men så kan det være du kan føle dig mere som en del af fællesskabet når du er i klassen.
Det kan hjælpe at flytte klasse
Hvis det bliver ved med at være ubehageligt at gå i din klasse og du måske snakker med nogen fra de andre klasser, er der også altid en mulighed for at skifte klasse.
Hvis du synes det lyder som noget for dig, kan du prøve at kontakte din studievejleder. De er vant til at snakke med elever som har det svært med sin klasse og overvejer at skifte
Hvis du synes det er svært at finde hoved og hale i, kan du prøve at læse vores guide: Sådan får du hjælp på din skole. Her står der en masse om, hvordan du kommer i kontakt med nogen, som kan hjælpe dig på din skole.
Får du snakket med nogen?
Her til sidst, vil jeg høre om du får snakket med nogen om, hvordan du har det? Det kan nemlig være både hårdt og drænende at føle sig udenfor i sin klasse, når man bruger så meget tid i løbet af ugen med dem.
Derfor synes jeg det er rigtig vigtigt, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. Det kan være en af dine undervisere som du er glad for, dine forældre, dine venner eller nogle helt andre.
Det vigtigste er bare, at du snakker med nogle, som du stoler på og trygge ved.
Har du hørt om headspace?
Hvis du synes det kunne være rart at tale med nogen, som ikke kender dig i forvejen, så kan du altid ringe eller skrive til headspace.
Hos headspace sidder der en masse søde og dygtige frivillige, som er vant til at snakke med unge, som har det svært.
Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis man føler sig udenfor i sin klasse og ikke helt ved hvad man skal gøre.
Det er aldrig sjovt at føle sig udenfor eller ensom i sin skole. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper