Jeg føler mig ensom. Jeg har ikke haft en rigtig tæt veninde i tre år. Jeg er heldig at have en kæreste, men jeg snakker ikke med ham om de svære problemer, så jeg føler et tomrum.
Hej Mindhelper
Jeg er ensom. Jeg har ikke haft en rigtig tæt veninde i tre år. Jeg er heldig at have en kæreste, og vi har snart været sammen et års tid. Alligvel føler jeg et tomrum. Jeg taler ikke med min kæreste om svære problemer, og jeg føler at jeg “hænger op ad ham”, da jeg ikke har så mange andre venner.
For omkring en måned siden kom min kæreste og jeg til at tale om, at det er vigtigt at man er tiltrukket af ens partner. Det var vi begge enige om. Samtalen tog en drejning, da han pludselig nævnte, at han ikke ville være kærester med en, som var tyk. Jeg blev totalt chokeret, og jeg fortalte ham på sød måde, at jeg synes det var lidt overfladisk at sige. Inden i mig selv gik jeg i panik, og jeg snakkede med ham om, at man da altid kan prøve at hjælpe sin partner på rette kurs, så man kan få gnisten tilbage. Jeg foreslog at man fx kan være aktive sammen eller motivere hinanden ved at spise sundt. Efter dette var sagt, lod jeg mærke til, at min kæreste undveg mine ord, og begyndte på et nyt samtaleemne.
Det har gået mig rigtigt meget på lige siden den aften. Jeg har altid været MEGET usikker på min krop, men jeg har aldrig givet udtryk for det overfor min kæreste. Han har sagt til mig flere gange, at jeg er perfekt, men omvendt har han før i tiden også kommenteret, når jeg har haft taget lidt på. Mit BMI tal passer til at jeg har en normal vægt, men jeg kan slet ikke kontrollere mine tanker, og jeg føler mig alt for tyk. Samtalen mellem min kæreste og jeg kører rundt i mit hoved, og jeg har det virkelig dårligt. Jeg tænker kontant på at jeg skal tabe mig, og alligvel spiser jeg mere usundt end førhen. Jeg kan ikke være alene uden at jeg bryder ud i gråd.
Jeg har ikke lyst til at miste min kæreste. Han betyder alt for mig, og han er min eneste ven. Jeg tør ikke fortælle ham hvordan jeg føler, da jeg i mit hoved lyder ynkelig. Min kæreste er helt fantastisk, og jeg ved at han aldrig med vilje kunne finde på at såre mig.
Jeg håber, at du/I har kan hjælpe mig på vej til at finde ud af hvad jeg kan gøre i denne situation, da jeg er rigtig bange for at åbne op omkring denne dårlige oplevelse til min kæreste.

(Pige, 19 år)
Kære pige på 19 år
Det kan gøre mega nas, når den man snakker med lige får ramt ned i noget, der faktisk er helt vildt svært for en selv. Samtidigt er ensomhed også en sindssygt svær følelse. Så jeg kan godt forstå, at det er svært at være dig lige for tiden. Og jeg er super glad for, du har skrevet herind og delt dine tanker.
Du er ikke alene
Ensomhed er en super svær følelse, der bare kan gøre mega nas. For vi mennesker er sociale dyr. Vi er udviklet til at være sammen med andre. Dengang vi stadig boede på savannen, var der nemlig en meget større risiko for at blive spist af en bjørn, hvis man var alene. Og det er derfor, det bare kan gøre så ondt at føle sig ensom. For ensomheden er simpelthen lavet til at få en til at opsøge andres selskab. Men du skal vide, at du ikke er alene om at føle dig ensom. Der er desværre rigtigt mange, der kæmper med ensomhed. Men det behøver ikke være sådan resten af ens liv. For det er heldigvis muligt at komme ud af ensomheden igen.
Opsøg fællesskaber
Jeg ved godt, at det kan være helt vildt svært at opsøge nye fællesskaber. For man kan måske være bange for, at de andre ikke gider en. Eller at man ikke passer ind. Det er fuldstændigt normalt. Men den eneste måde man kan bryde ud af ensomheden på, er ved at opsøge nogle steder, hvor man kan møde nye mennesker. Også selvom det virkeligt kan være svært. Men det er lidt som at køre på cykel. I starten var det sikkert mega svært, men nu gør du det helt uden at tænke over det. Sådan er det også med at møde nye mennesker. Jo flere gange du øver dig, jo nemmere bliver det.
Jeg tænker på, om du mon har en hobby? Eller bare et eller andet, du interesserer dig helt vildt meget for, som du godt kunne tænke dig at prøve af? Hvis du har det, kunne du nemlig forsøge at finde ud af, om der er fritidsklubber i nærheden af dig, der dyrker din interesse. Fritidsklubber er nemlig et mega godt sted at lære nye mennesker at kende. Så har du nemlig automatisk en interesse til fælles med de andre, som du altid kan starte samtalen op omkring, hvis du ikke helt ved, hvad du skal sige. Ellers findes der også nogle grupper på Facebook for folk, der leder efter nye veninder. Dem kan du også prøve at tjekke ud og se, om det kunne være noget for dig. Hvis du har lyst til det, kan du også prøve at læse vores artikel om at lære nye mennesker at kende. Måske er der nogle tips i den, du kan bruge.
Snak med din kæreste
Du skriver, at du ikke rigtigt snakker med din kæreste om de svære ting. Og jeg kan virkeligt godt forstå, at det kan være super svært at gøre det. Men jeg tænker, at det er virkeligt vigtigt, at du også får snakket med din kæreste om de ting, der er svære for dig. For det kan godt forstærke ens følelse af ensomhed, hvis man går alene rundt med de svære ting. Så kan man nemlig nemt komme til at føle sig meget alene med de ting, man går rundt og kæmper med. Derfor ville det være en super god idé at få snakket med din kæreste om nogle af de ting, du går og kæmper med.
Samtidigt er det også super vigtigt, at du får sagt det til din kæreste, når han kommer til at sige noget, der gør dig ked af det. Som for eksempel den samtale I havde omkring vægt. For jeg tænker ikke, at det har været din kærestes mening at såre dig. Han vidste jo ikke, at du faktisk har det rigtigt svært med din vægt. Men jeg forstår virkeligt godt, at det har ramt dig virkeligt hårdt. For krop og vægt kan virkeligt bare være et mega sårbart emne. Men ens tanker kan nemt løbe om hjørner med en, hvis man ikke får snakket sammen om det, når der er en, der er kommet til at sige noget, som man faktisk blev ked af. Fordi man jo ikke finder ud af, hvad den anden egentligt helt præcist mente. Og så får ens tanker frit løb til at lave en hel masse antagelser om, hvad den anden mon mente, som måske slet ikke er rigtige.
Men hvis man nu faktisk får sagt til den anden: “det du sagde der, gjorde mig ked af det, for jeg kæmper faktisk med en masse svære tanker om min vægt,” så har den anden mulighed for at forklare, at det for eksempel slet ikke var sådan ment. Og personen får også mulighed for at sige undskyld. Og I kan få snakket sammen om, hvordan I kan undgå, at sådan en situation opstår igen. For din kæreste kan jo ikke vide, at du faktisk har det rigtigt svært med din krop og din vægt, hvis du ikke fortæller ham om det. Så du kan risikerer, at du ender i sådan en situation igen, hvis du ikke får sagt det til ham.
Snak med nogen andre
Jeg kommer til at tænke på, om der mon er nogle andre omkring dig, du kan snakke med? Både om, at du føler dig ensom. Men også om, at du har det så svært med din vægt og din krop. Og om den her samtale, du havde med din kæreste, som bare har ramt dig helt vildt. Kan du for eksempel snakke med din forældre? For det lyder jo faktisk som om, alle de her ting er helt vildt svære for dig. Og det er bare så vigtigt ikke ikke at gå alene med de svære ting. For så kan de bygge sig op og komme til at fylde endnu mere. Derfor ville det være så godt, hvis du kunne få snakket med nogen omkring dig, så de kan hjælpe dig og støtte dig, når det er svært.
Du kan altid tage fat i Headspace
Hvis der slet ikke er nogen i nærheden af dig, som du føler, du kan snakke med, kan du altid tage fat i Headspace. i Headspace er man nemlig altid velkommen, hvis man har det svært og har brug for nogen at snakke med. De frivillige rådgivere, der sidder klar til at snakke med dig, er super søde og dygtige. Og du kan snakke med dem om alting. Der er ikke noget, der er for stort eller for småt hos Headspace. Du kan også være helt anonym, hvis du helst vil det. Så du kan trygt tage fat i Headspace.
Kender du Ventilen?
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon kender til Ventilen? Ventilen er et sted, hvor man kan komme, hvis man er ung og føler sig ensom. Der kan man møde andre unge, der også føler sig ensomme. Det kan nogle gange være rigtigt rart at møde nogen, der har det lidt ligesom en selv. Så hvis du bor i nærheden af et Ventilen-mødested, kan du jo prøve at se, om det er noget for dig.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med din kæreste. Både om de svære ting du generelt kæmper med. Men også om den her samtale, I havde omkring vægt, så du kan få lidt ro på igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper