Hej Mindhelper
Jeg har tidligere har depression som opstod af ensomhed. Jeg var ca. 10-11 år da det startede og 14 da det sluttede. Man kan aldrig helt vide hvornår det startede og sluttede men det er mit bud;)
I dag har jeg det rigtig godt og har fået en masse venner og veninder som jeg absolut elsker!! Jeg går til dagligt på et kost-gymnasium og er nu hjemsendt hele vejen tilbage til Bornholm hvor jeg kommer fra.
Denne ensomhedsfølelse kommer lige så stille tilbage igen og det kan være meget svært at håndtere nogle gange. Alle mine gode kontakter bor enten på Sjælland eller i Jylland, og der er ikke mange kontakter tilbage her på øen.
Jeg er ikke ensom, men det biller jeg mig selv ind at jeg er. Hvorfor? Det begynder lige så stille at føles som den gamle depression kommer tilbage igen. Er det normalt at have det sådan?
Det var en lang forklaring men håber alligevel i vil give jer tid til at svare:)

(Pige, 17 år)
Hej Pige på 17 år
Det lyder til, at ensomheden kommer snigende efter du er kommet hjem til Bornholm. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Er det normalt?
Du spørger, om det er normalt at opleve, at det føles som om, at den gamle depression kommer snigende. Og hvorfor du bilder dig ind, at du er ensom? Men hey, jeg tænker, at det er fuldstændigt normalt og giver mega god mening, at du oplever den her ensomhedsfølelse og nogle af depressionstegnene igen. Hvis man først har oplevet depression, så er det helt naturligt, at man vil kunne mærke nogle af tegnene blusse op igen i perioder, som er tunge eller svære. Det behøver heldigvis ikke betyde, at depressionen kommer tilbage på samme måde, som den var da du var yngre. Men det kan være et tegn på, at det er vigtigt, at du passer lidt ekstra godt på dig selv i den her lockdown periode. Og husker dig selv rigtigt godt på, at selvom det har varet længe, så skal det nok stoppe igen, og din hverdag vil begynde at se mere normal ud.
Vær ekstra god ved dig selv
Når det hele bliver ensomt og lidt gråt, så er det ekstra vigtigt, at man passer ekstra godt på sig selv. Derfor tænker jeg, at du kan prøve at sætte dig ned og skrive en liste over ting, som du virkeligt nyder og kan lave hjemmefra. Det kan være alt fra at bage, lave hjemmespa, træne boksning, høre lydbøger, lave provokationskunst eller noget fuldstændigt andet, som du elsker. Forsøg at priotére at gøre noget du nyder hver eneste dag. Det behøver ikke være så længe af gangen, bare du får det gjort. Du kan læse mere om at være ekstra god ved sig selv i denne artikel om selvomsorg.
Hold kontakten med din omgangskreds
Vi mennesker er nogle flokdyr, og vi har ikke godt af at være meget alene. Derfor kan den her coronaperiode også være enorm hård for rigtigt mange unge. Og du er langt fra den eneste, som fortæller at ensomheden og depression begynder at fylde på grund af lockdown.
Jeg vil godt vædde en rimelig portion penge på, at mange af dine klassekammerater er ved at være godt trætte af, at være sendt hjem fra kost gymnasiet. Derfor tænker jeg også, at noget af det bedste du kan gøre er, at blive ved med at holde kontakten og lave ting sammen med dem online, selvom i måske ikke kan være fysisk sammen.
Liste med idéer til hvad i kan lave sammen, hver for sig
• Madklub/Holde middag sammen – i kan eventuelt starte med at lave mad sammen i hvert jeres køkken, men online. Så kan i dække pænt op og spise sammen. Eventuelt lave konkurrence i, hvem der kan lave den flotteste ret.
• Gå ture og snak i telefon samtidigt. I kan fortælle hinanden om, hvordan der ser ud i hvert jeres ende af landet. Og eventuel lave en lille virtuel sighteseeing af hver jeres hjemby.
• Spil sammen online, på telefonen eller spil brætspil over video
• Hvis i har netflix kan man se film og serier sammen
• Tag fat i en gammel ven, som du ikke snakker med længere. Det er et oplagt tidspunkt at begynde at skrive lidt med nogle, som du ikke har hørt fra længe.
• Ring til alle dine familiemedlemmer – de vil elske det! og måske vil du vil komme til at glæde dig til at være alene, når du har hørt din moster snakke om hofteproblemer hos gravhunde i en time?
Snak med en god ven om ensomhedsfølelsen
Hvis du har en god ven/veninde, som du er tæt med normalt, så tænker jeg det kunne være en rigtigt god idé, hvis du snakkede man ham/hende om følelsen af ensomhed og depressionstegnene. Måske er du ikke den eneste, som oplever ensomhedsfølelsen. Det kan være rigtigt rart at have nogle at støtte sig op af. Og det kan være med til at give et pusterum.
Snak med dine forældre
Det lyder til, at du er taget hjem til dine forældre på Bornholm. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god idé, hvis du snakkede med dem om, hvordan du har det. For så kan de støtte og lytte, hvis ensomheden og depressionen begynder at rumstere.
Tag fat i Headspace eller Børnetelefonen
Hvis du trænger til at snakke med nogen, som ikke lige kender dig, så kan jeg anbefale dig, at tage fat i et af de anonyme rådgivningstilbud til unge. Det kunne være Headspace eller Børnetelefonen (navnet snyder, det er ligeså meget henvendt til unge). Begge steder har frivillige som sidder klar til at lytte, sparre og hjælpe med det der fylder for en, når man er ung. Og intet problem er for stort eller småt. Jeg vil varmt anbefale begge steder. Jeg tror, at man primært kan få fat på Headspace-folkene på chat i øjeblikket. Men Børnetelefonens frivillige sidder klar både på telefon, brevkasse, chat, sms og mail.
Tag en tur til lægen
Hvis du nu oplever, at depressionstegnene blusser op eller bliver ved, så tag lige et smut til lægen og snak med lægen om, hvordan du har det. Det er bedre at tage det lidt i opløbet, end at vente på at depressionen vokser. Og du må altid tage til lægen, hvis du mærker, at depressionstegnene kommer frem igen. Måske var du glad for den læge, som du havde da du første gang oplevede depression?
Det du oplever lyder fuldstændigt normalt, når man tænker på, hvor mærkelig en situation verden er i lige nu. Jeg håber at mit brev har givet lidt ro i maven, og du kommer godt igennem den her tossede tid. Varme tanker herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper