For et par måneder begyndte min eneste rigtig gode veninde, ikke at være sammen med mig mere. Hun er begyndt, at være mere sammen med andre fra vores klasse – hvilket jo også er helt fint, men jeg mangler hende bare. Vi har ofte snakket om, at vi begge følte os lidt uden for fællesskabet i vores klasse, men her de sidste par måneder har hun nærmest droppet mig til fordel for dem.
Hej
Jeg er en pige på 16 år, og jeg har det rigtig svært med mange ting. En af de ting som fylder rigtig meget lige nu, er at jeg ingen venner har. Eller det føler jeg i hvert fald ikke. For et par måneder begyndte min eneste rigtig gode veninde ikke sådan rigtig at være sammen med mig mere. Hun er beyndt at være mere sammen med andre fra vores klasse, hvilket jo også er helt fint, men jeg mangler hende bare. Vi har ofte snakket om at vi begge følte os lidt uden for fællesskabet i vores klasse, men her de sidste par måneder har hun nærmest droppet mig til fordel for dem.
Jeg har heller ikke andre at være sammen med, da jeg kun kender dem fra min klasse, og ikke ved hvordan jeg skal komme i kontakt med andre.
Jeg tror, at langt de fleste tror jeg har det fantastik, men det er bare en kæmpe facade jeg har puttet op. Jeg har ofte snakket med min mor om problemet, men jeg føler ikke helt hun forstår det. Sommetider græder jeg. Både når jeg kommer hjem fra skole, men sommetider også på et toilet i skoletiden. Det er de mindste ting der kan udløse gråden. Fx hvis min gamle gode veninde skal være sammen med andre og de begge sender billeder til mig. Så stopper jeg hvad jeg har gang i og begynder bare at græde. Jeg føler mig bare sådan helt tom indeni. Jeg kunne virkelig bare godt tænke mig nogen venner som faktisk gad være sammen med mig. Jeg er heller aldrig sammen med nogen efter skole. Jeg går bare hjem for mig selv, sætter mig ind på mit værelse og ser serie. Jeg er selvfølgelig også sammen med min familie, men igen, jeg mangler bare nogen venner.
Jeg ved godt, at jeg kun har et par måneder tilbage i denne klasse, da jeg skal i 10. klasse næste år, men det er stadig ekstremt hårdt. Der går ikke en dag uden jeg tænker på hvor meget jeg glæder mig til 10. klasse. Men derefter kommer tanken om de nye mennesker vil kunne lide mig, men dette har jeg snakket rigtig meget med min mor omkring, og her forstår hun mig. Hun er meget støttende og hun har fået mig væk fra tankerne.
Mange vil nok anbefale at jeg går til en lærer, men det har jeg ikke lyst til. Jeg ved ikke hvorfor, men det har jeg bare ikke.
Jeg ved ikke helt hvad jeg vil med denne besked. Jeg havde måske mest bare brug for at få det ud til andre end min mor.
Hilsen pigen der meget ofte føler sig ensom.

(Pige, 16 år)
Kære pigen, der meget ofte føler sig ensom
Øv altså, det lyder mega ensomt at være dig i øjeblikket. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Når man oplever ensomhed er det lidt ligesom hjertesorg. Det gør rigtigt ondt. Vi mennesker er nogle flokdyr, og vi er ikke lavet til, at være alene hele tiden. Vi har brug for at føle, at vi er en del af noget, ellers gør det ondt på os. Jeg tror du har helt ret i, at det bliver nemmere, når du kommer i 10. og kan få en helt frisk start. Men der er jo stadig nogle måneder til, og jeg kan godt forstå, at du synes det er langt ude i fremtiden. Men hold fast i, at du glæder dig til 10. klasse. Jeg er næsten sikker på, at det bliver mega fedt, og det kommer til at gå rigtigt godt.
Er der sket noget?
Det lyder jo til, at dig og din veninde plejede at være rigtigt tætte. Derfor undrer jeg mig også over, hvorfor det pludseligt har ændret sig. Er der sket noget mellem jer, som gør at din veninde trækker sig? Eller er der sket noget mellem hende og de andre, der gør, at hun pludselig kan blive en del af den gruppe? Uanset hvad, så er det mega frustrerende. Jeg tænker det vil være en god idé, at snakke med din veninde om, hvad der er sket, og hvorfor i er faldet fra hinanden. Det kan være mega svært, fordi det sætter dig i en situation, hvor du skal være sårbar. Men det kan altså være en god idé at gøre alligevel, fordi det giver dig muligheden for, at finde ud af hvad der er sket. Måske savner din veninde også dig, men ved ikke hvad hun skal gøre nu? Det kan jo sagtens være, at hun også går med en følelse af, at være sig ensom uden dig.
Der er selvfølgelig også en risiko for, at din veninde føler, at i er vokset fra hinanden – altså, at i ikke har ligeså meget til fælles, som i plejede at have. Det er sindssygt hårdt, hvis ens veninde vokser fra en, uden at man selv har det på samme måde. Men den eneste måde, du kan finde ud af, hvad der er sket, er ved at snakke med hende. Måske kan du invitere hende over til dig, eller ud og gå tur, så i kan snakke sammen alene. Sig til hende, at du savner hende, og du ikke helt forstår, hvad det er der har ændret sig mellem jer. Du kan prøve at læse denne artikel om, hvordan man snakker med sin ven om svære ting. Den har nogle gode tips til, hvordan man kan have samtalen på en god måde.
Når man skal lære nye mennesker at kende
Det kan være mega mega svært, at lære nye mennesker at kende. Man ved ikke helt hvad man skal snakke om, om man har noget til fælles og om den anden person kan lide en. Men når du kommer til 10. klasse og skal begynde med alle de andre – jamen så er de også nye. De er sikkert også super nervøse for, hvordan det kommer til at gå, og om de kan finde nogle nye venner, de falder godt i hak med. Du kan prøve at læse denne artikel om, hvordan man møder nye mennesker. Den har nogle rigtigt gode tips. Især tippet omkring at opsøge nye steder, hvor man kan møde andre mennesker, måske kunne være en idé for dig. Kort sagt, så kan det være en god idé, at prøve at finde sine venner på andre steder end dem man plejer. Det kunne være igennem en hobby eksempelvis. Måske er du glad for at dyrke sport, synge eller noget helt tredje. Jamen så prøv at meld dig ind et sted, hvor man kan dyrke det sammen – kor, fodboldklub, billedkunstkursus – hvad der giver mening for dig. Ellers eksisterer der også ungdomsklubber, studenterhuse og andre tilbud for unge i de fleste større byer. Prøv at google om ikke der er noget i nærheden af dig. Hvis man finder nogle med fælles interesser, så har man også altid noget at snakke om, og det kan gøre det nemmere at bygge et venskab op. Du kan også overveje, om der er nogle andre fra din klasse, som du har noget til fælles med. Måske er der nogle muligheder for venskaber der, som du slet ikke havde overvejet, fordi du havde den anden veninde.
Prøv Ventilen
Hvis du synes det lyder sindssygt angstprovokerende, at skulle begynde at opsøge nye mennesker og nye hobbyer, så er der altså også andre muligheder. Måske Ventilen kunne være noget for dig? Ventilen er en frivillig social organisation, som henvender sig til unge, som oplever ensomhed. Det et rigtigt hyggeligt sted, hvor unge mødes og hygger sig, snakker sammen og laver en masse aktiviteter. Det er også et rigtigt godt sted at øve sig på, hvordan man bliver god til at håndtere sociale situationer – på en tryg måde.
Opsøg Headspace
Jeg synes det lyder til, at dig og din mor har et rigtigt godt og trygt forhold til hinanden. Derfor vil jeg også bare opfordre dig til, at blive ved med at snakke med hende om, hvordan du har det. Det er nemlig rigtigt sundt, at få snakket om sine problemer, og få støtte til at komme igennem det. Men du skriver også til sidst, at du har brug for at snakke med nogle andre end din mor, og det blandt andet er derfor, du har skrevet herind. Derfor tænker jeg på, om du kender til Headspace? Headspace er en frivillig forening, hvor unge kan komme og snakke om deres problemer med deres frivillige. De er super søde, og vant til at håndtere mange forskellige slags problemstillinger. Det er helt anonymt, og du kan være helt tryg ved at kontakte dem. Der ligger en Headspace i de fleste større byer.
Når man oplever ensomhed er det virkeligt svært, og det kan føles som om, at man kommer til at være alene for evigt. Men det behøver man altså ikke, og jeg er sikker på, at det kommer til at gå rigtigt godt for dig, for du virker til at være et sødt og kærligt menneske.
Jeg håber du har kunne bruge mine råd til noget. Hold hovedet højt, jeg krydser rigtigt meget fingre for dig.
De aller-varmeste hilsner fra en Mindhelper