Hej Mindhelper
Jeg har længe haft det rigtig hårdt. Depsression og angst. Men de seneste måneder har jeg også følt mig enormt ensom. Her for en uge siden slog mig og min kæreste op, fordi vi ville fokusere på at få de bedre hver især, så vi kunne finde sammen igen. Ville bare ønske dey var anderledes. Fordi jeg ved ikke hvordan jeg skal få det bedre, når jeg er ked ag at være alene, og så ikke engang ah have ham længere, og vide at jeg har nogen at være sammen med. Så nu er jeg bare alene og virkelig ked ag. Venter vel bare på at vi bliver kærester igen, men jeg har jo ikke lyst til at være i en vente position. Jeg ved heller ikke hvordan jeg skal få det bedre med at være ensom så synes det er helt håbløst. Jeg begyndte at få det dårligt i 4 klasse og nu går jeg i 9 og har nærmest ikke fået nogen form for hjælp

(16 år)
Kære Du
Det lyder som om, at det er rigtig svært at være dig for tiden. Derfor er jeg glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det. For svære perioder er ikke noget, som man skal gå igennem alene.
Når man slår op
Du skriver, at dig og din kæreste næsten lige har slået op, og at du føler dig ensom. Det lyder rigtig hårdt. For det er som regel en ret svær periode at skulle igennem, lige når man har slået op med sin kæreste. Der kan nemlig være mange ting som ændrer sig. Måske plejede man at være meget sammen med sin kæreste. Eller måske plejede man at tale meget med ham, og kunne støtte sig til ham. Så kan det godt efterlade et tomrum, når man ikke længere er kærester, og så kan ensomheden lettere snige sig ind. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du kan føle dig ensom og være ked af det. For det er helt naturligt i perioden efter, at man har slået op.
Ensomhed
Ensomhed er en normal følelse, som de fleste oplever fra tid til anden. Og det er en følelse som har en helt særlig funktion. For dengang vi levede i urtiden, var det livsnødvendigt at være en del af en flok. Derfor var det også super smart, at vi mennesker kunne få følelsen af ensomhed, når vi var alene. For på den måde, blev vi motiverede til at søge tilbage mod flokken, så ikke vi skulle kæmpe mod vilde dyr alene.
Selvom vi ikke længere skal kæmpe mod vilde dyr, kan ensomheden stadig godt ramme os den dag i dag. Det kan være en tung følelse at gå rundt med. Og hvis man har gået og følt sig skidt tilpas længe, kan det også godt blive svært at se sig ud af. Men heldigvis er det muligt, at bryde ud af ensomheden. I artiklen 11 gode råd til dig, som føler dig ensom, står der nogle gode råd til, at bryde ensomheden. Så måske er noget i den, som kan være en hjælp for dig?
Du kan også tjekke Ventilen ud. Hos Ventilen kan man komme og møde andre unge, som også bøvler med ensomhed. De laver en masse fede og hyggelige aktiviteter. Og der arbejder nogle super søde folk, som altid sørger for, at man føler sig velkommen. Så Ventilen kan jeg varmt anbefale dig.
Tal om det
Jeg kommer også til at tænke på, om du har nogen, du kan tale med om, hvordan du har det? Det er nemlig noget af det bedste man kan gøre, hvis man har det svært. Og mange unge oplever, at det lige kan tage toppen af ensomhedsfølelsen, at få sagt det højt.
Så mit bedste råd til dig er at hive fat i en voksen du kender, og få snakket om, hvordan du har det. Det kan være dine forældre, en lærer, eller en helt tredje, du føler dig tryg ved. Den voksne vil også kunne hjælpe dig med at finde ud af, om der kunne være noget hjælp, som ville være godt at få.
Hvis du synes det er svært, kan du kigge på artiklerne Guide til at tale med voksne om svære ting. Her er der lidt råd til, hvordan man kan åben samtalen.
Få hjælp ude fra
Det er ikke meningen, at man skal gå og have det svært, i alt for lang tid ad gangen. Det kan nemlig være meget opslidende. Derfor tænker jeg også, at det ville være en god ide for dig, at tage et smut forbi din læge. For når du bøvler med angst og depression, tænker jeg også, at det ville give god mening, at du fik noget hjælp. Og her kan lægen henvise dig til nogle tilbud, hvis i sammen finder ud af, at det kunne være hjælpsomt for dig.
Du må også altid tage fat i Headspace, hvis du gerne vil tale med nogen ude fra. Hos Headspace kan man som ung komme og tale om det, som fylder. Der arbejder med nogle super dygtige frivillige, som altid sidder klar til at lytte og som er vant til at tale med unge, som har det svært. Derfor er de også gode at tale med, hvis man føler sig ensom eller trist.
Ensomhed er aldrig noget, man skal gå med alene. Derfor krydser jeg også fingre for, at du får snakket med nogen om hvordan du har det, så du snart kan få det bedre. Jeg sender ihvertfald en masse varme tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper