Spring til hovedindhold
Udgivet: 15/07/2026
Hej Mindhelper
Jeg tror jeg har angst jeg har hjertebanken i pressede situationer, uro i kroppen og ondt i maven osv. Jeg vil ikke skrive alle tingene men jeg har brug for hjælp.

(Pige, 13 år)
Hej du,
Jeg er glad for du skriver! Angst er noget, som er helt naturligt og ufarligt, men som kan føles helt vildt ubehageligt og svært at kontrollere.
Heldigvis er der nogle ting, du kan gøre for bedre at lære de her følelser at kende, så de måske kan være lidt mindre overvældende i fremtiden.
Hvad er angst egentlig?
Angst er, som sagt, en komplet naturlig ting, som alle mennesker indeholder og kender til.
Det er den måde vores hjerne fortæller os, at vi skal være opmærksomme eller forberedte!
Uden angsten havde vi altså nok slet ikke overlevet som art. Den har en ret vigtig funktion.
Angst i en moderne verden
Men… når dét så er sagt, så oplever mange mennesker den dag i dag, at angsten overvælder dem.
I meget gamle dage hjalp angsten os med at være på vagt for sabeltigere – men hvorfor oplever vi stadig angsten i dag?
Vi har – for det meste – trygge liv; tag over hovedet, mad i køleskabet og tøj til at holde os varme… men alligevel blusser angsten op i os nogle gange.
Det kan f.eks. være i pressede situationer, ligesom du skriver, hvor vores hjerner går på overarbejde og sender signaler til vores krop om, at vi er i fare, selvom vi er i sikkerhed.
Så kan vi opleve de ting, du også beskriver: hjertebanken, mavepine, rystelser, osv, osv…
Lær angsten at kende
Grunden til, jeg fortæller dig de her ting om angst er, at det kan være rigtig rart at vide, at det er en helt almindelig og menneskelig ting.
Det kan gøre, at vi bedre – når vi oplever uro-følelserne – kan minde os selv om, at det ikke er farligt og det går over igen.
Jeg har faktisk selv kæmpet en del med angst, men har med tiden lært det bare er min hjerne, som prøver at beskytte mig… (tit overreagerer den lidt, men stadigvæk!)
Hvad gør du nu?
Du skriver, at du har brug for hjælp. Det synes jeg er en god indsigt at have.
Jeg synes, du skal starte med at tage fat i en af dine forældre eller en anden voksen i dit liv, som du stoler på.
Det er altid, altid, altid rigtig godt at tale om hvordan man har det, sætte nogle ord på og få noget støtte fra sine nære.
Derudover vil jeg anbefale dig at læse om angst og om forskellige folks oplevelser med det.
Vi har, her på Mindhelper, skrevet en meget lærerig artikel om angst og endda udviklet et gratis online forløb, som kan hjælpe dig med bedre at være i dine følelser.
Jeg ved, det kan føles ekstremt at mærke angsten… det vil jeg gerne anerkende. Men det er helt normalt og du er lige som du skal være!
Jeg synes du er totalt sej for at mærke det og så skrive ind til os.
Det viser mod og styrke og det er lige den slags, som der skal til, at få banket angsten på plads så den ikke forstyrre dit liv.
Pas godt på dig selv!
De bedste hilsner fra Aske
Var svaret nyttigt for dig?