Hej Mindhelper
Jeg har været meget stresset i en længere periode, da jeg har haft gang i mange ting ved siden af mit studie. Der var en periode på over 20 dage i streg, hvor jeg ikke havde en pause-dag uden ting jeg skulle. Da den periode var ved at være slut, lagde jeg mærke til, at jeg var meget svimmel hele tiden. Derudover fik jeg tre angstanfald og to panikanfald, på trods af, at jeg ikke har lidet eller oplevet det før. Nu føler jeg mig konstant i beredskab, konstant svimmel i alle døgnets timer, og venter på at de rammer igen. Jeg tror derfor det kan skyldes stress, men er ikke sikker. Hvad kan det skyldes, og hvad kan jeg selv gøre, så jeg kan gå tilbage til mig selv helt igen?

(23 år)
Kære dig,
Det lyder ikke rart at gå og være svimmel og have hyppige angstanfald, det kan jeg virkelig godt forstå, du synes er ubehageligt.
Når jeg læser dit brev, så lyder det til at du har utroligt meget om ørene for tiden. Skole, aftaler ved siden af, og ikke én dag uden planer. Det lyder lidt som at løbe et mentalt marathon. Derfor giver det også god mening, at din krop begynder at vise tegn på, at du måske har lidt for travlt.
Angst og stress følges tit ad
Du nævner, at du har en følelse af stress og angst. Når vi føler os stressede, kan det godt påvirke vores angst-niveau.
Derfor giver det også super god mening, at du selv har kunne mærke, at du har haft mere travlt end du plejer, og at du derefter er begyndt at få symptomer som angst-følelser og svimmelhed.
Det er samtidig også normalt, at vi kan gå og være lidt bange for, at følelsen af angst skal komme tilbage, hvis vi har oplevet det før.
Pust ud og træd et skridt tilbage
Det kan virkelig føles som en ond cirkel, når man har mange planer, er stresset og så også får angstanfald og svimmelhed. Nogle gange kan det føles som om, at det er mega svært at få kontrol over.
Men, det er heldigvis muligt.
Det lyder til, at din krop har været under et lidt for stort pres lidt for længe, og at det muligvis er tid til at holde en god pause. Jeg tænker derfor på, om du mon har mulighed for at skære ned i de planer, du har i den nærmeste fremtid?
Når vi holder pauser, og giver kroppen ro til at få fornyet energi, så har vi også meget mere energi, vi kan ligge i de ting vi vælger at prioritere.
I vores artikel: Ro på: 10 tips til mindre pres i hverdagen kan du læse en masse gode råd og øvelser, som kan give dig mere overskud i hverdagen. Der er virkelig mange fine råd i artiklen, såsom at blive bedre til at sige nej til ting og at øve sig i at skrue ned for kravene til
sig selv.
Mindfulness kan give ro i hovedet
Et råd jeg lige vil udpensle lidt mere her, er mindfulness. Når vi har meget at se til, og dermed også har meget, vi skal holde styr på, så kan vores hjerne virkelig komme på overarbejde. Det kan være ret ubehageligt at være i, men her kan mindfulness være et rigtig godt værktøj.
Mindfulness handler nemlig om at komme væk fra tankerne og ned i kroppen. Det kan man blandt andet via guidet mindfulness, hvor en stemme guider dig til at fokusere på din krop og fornemmelserne i den.
I vores artikel: Få ro på med vores bedste mindfulness-øvelser kan du finde seks forskellige guidede mindfulness-øvelser i bunden af artiklen.
Tal med dine venner
Noget der også kan hjælpe os til at få mere ro ind i vores hverdag, er at dele vores tanker og følelser med mennesker vi stoler på. Jeg kommer derfor til at tænke på, om du mon har talt med dine venner om, hvordan du har det?
Nogle gange kan vi føle os helt alene i verden med de følelser og tanker vi har, men ofte når vi deler dem med nogen, så viser det sig, at vi ofte slet ikke er alene om at have det sådan.
Det kan være nogle af dine venner måske selv har prøvet at være virkelig pressede, og har nogle gode råd eller forslag til, hvad du kan gøre? De kender dig, og måske har de lagt mærke til noget, du ikke selv har?
Tag et smut til lægen
Hvis du kan mærke, at følelsen af angst og stress fylder for meget, og du har svært ved selv at finde ud af, hvad du skal gøre, så kan du altid tage til lægen. De fleste læger har talt med patienter før, som har haft angst og stress, og de har tit nogle gode råd til, hvad man kan gøre.
Hvis du synes, det kan virke lidt uoverskueligt, hvordan du skal gribe samtalen med din læge an, så kan jeg anbefale dig vores artikel: Alt du skal vide om at gå til lægen, når du har det svært.
Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig på vej, og at du snart får det bedre.
De bedste hilsner fra en Mindhelper