Hej Mindhelper
Hej, jeg er en pige på 16 år der går på efterskole. Nogle gange kommer jeg til at tænke på om der er noget galt med mig. Altså om jeg fejler noget. Jeg har tænkt på om det er muligt at jeg har angst eller lignende og det er noget der har været i mine tanker i flere år nu.
Jeg overtænker virkelig meget og bekymrer mig om de mindste ting. Hvis jeg er sammen med en lidt større gruppe siger jeg ikke rigtigt noget. Det er som om jeg ikke kan finde ord der falder naturligt ind i samtalen. Hvis jeg så har noget at sige overtænker jeg det og lader være. Jeg bryder mig ikke om at være så mange sammen når jeg ikke siger noget. jeg har mere lyst til at kunne gemme mig og flygte fra situationen. Jeg nyder ikke den sidste tid på efterskole. Jeg prøver nærmere at overleve den. Jeg frygter at komme ud i situationer hvor jeg ikke føler mig tilpas og er anspændt og jeg er altid drænet for energi.
Udover det har jeg generelt problemer at sove. Jeg får tankemylder og tankerne flyver rundt i min hjerne som en tornado der aldrig stopper og nogle gange føler jeg at jeg er ved at bliver sindsyg og drukner i bekymringer og går i panik
Håber det gav mening, og at i kan hjælpe 🙂

(16 år)
Hej Pige på 16 år
Det lyder til at bekymringerne fylder en del hos dig. Det kan være rigtig svært at gå og føle sig anspændt og dårligt tilpas. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og delt dine tanker.
Vi er sociale væsner
Du skriver, at du ikke synes, at det er så rart at være sammen i større grupper, og at du overtænker rigtig meget, når du er sammen med flere mennesker. Det kan være rigtig ubehageligt, at have det sådan. Og de følelser som du beskriver som fx, at det kan være lidt svært at finde de rigtige ord og falde naturligt ind i samtalen, er følelser som jeg er helt sikker på, at der er rigtig mange unge som kender til. For det er sådan med os mennesker, at vi er sociale væsner. Derfor er det også helt normalt, at tænke over, hvad andre tænker om en, når man er sammen.
Det er normalt at være mere bekymret i en periode
Det lyder til, at det her med overtænkning og bekymringer fylder rigtig meget hos dig. Og det kan være hammersvært at gå og have det sådan og hele tiden føle, at man ikke rigtig kan slappe af. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at du synes at det er rigtig svært og føler dig drænet. For når bekymringerne fylder rigtig meget, så sluger det rigtig meget af ens energi. Og så kan man også godt få svært ved at sove, fordi at tankerne og bekymringerne bare flyver rundt inde i hovedet. Og så kan det være rigtig svært at komme ud af det igen. Du kan tænke på det lidt ligesom en snebold, som triller ned ad bakke og vokser sig større og større. Det samme kan ske med tanker og bekymringer. Og det kan være hammersvært og frustrerende, når tankerne og bekymringerne flyver rundt som en tornado.
Og lige netop den følelse er du langt fra alene om at opleve. Det er nemlig helt normalt at opleve, at have perioder, hvor man er mere bekymret end andre. Det kan eksempelvis komme, hvis man er inde i en periode, hvor man måske har gang i mange ting, og det måske kan være lidt svært at overskue. Så kan kroppen godt finde på, at reagere ved at skrue op for bekymringerne og gøre en anspændt. Men heldigvis oplever langt de fleste også, at det går over igen, når man kommer ud af den pressede periode. Men for nogle bliver anspændtheden og nervøsiteten ved med at fylde så meget, at det bliver til det, som man kalder angst. I vores artikel Angst: 14 gode råd og 5 steder, hvor du kan få hjælp, kan du læse lidt mere om angst, og hvad man kan gøre, hvis man kæmper med angst. For heldigvis kan man godt få det godt igen. Sommetider kræver det bare, at man får noget hjælp til det. I artiklen står der også noget mere om, hvor man kan få hjælp, hvis angsten fylder.
Snak med nogen om det
Det kan være rigtig svært at gå med sine tanker og bekymringer helt alene. Derfor er det også rigtig vigtigt, at du snakker med nogen om, hvordan du har det. Det er også tit det første skridt på vejen mod at få det bedre.
Du skriver, at du går på efterskole, og derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med en af lærerne på din skole om, hvordan du har det. For det er måske en af de voksne, som er tættest på dig lige nu. Og langt de fleste efterskolelærere vil rigtig gerne have, at deres elever har det godt og nyder tiden på efterskolen. Derfor vil de som regel også rigtig gerne hjælpe og lytte, når man fortæller, at man går og bøvler med nogle ting.
Dine forældre er måske også nogle af de voksne, som også er rigtig tætte på dig. Derfor kunne det også være en rigtig god ide, at du snakkede med dem og fik fortalt, hvordan du går og har det. De fleste forældre vil rigtig gerne hjælpe deres børn, når de har det svært. Fordi de holder rigtig meget af dem og gerne vil have, at de har det godt. Hvis du synes, at det er lidt svært at få taget hul på snakken, kan du tage et kig på vores guide til at snakke med forældre om svære ting. Der står nemlig en masse gode råd til, hvordan man får åbnet op for den svære snak med sine forældre.
Det kan også være at der er en helt anden voksen, som du er tryg ved. Det kan være en moster, en venindes mor eller en helt tredje. Det vigtige er nemlig ikke, hvem du snakker med. Det vigtigste er bare, at du får snakket med nogen om det, og ikke går med alle dine tanker og bekymringer helt alene.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan jeg også anbefale dig at tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. De frivillige er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor sørger de også altid for at det foregår på en måde, som er rar for dig. Det er helt gratis at komme i Headspace og du kan også sagtens være anonym, hvis du synes at det er rarere. Du kan både få tid til en samtale eller chatte med dem. Lige nu tilbyder de også videosamtaler, hvis du synes at det er rarere.
Tag et smut til lægen
Jeg tænker også, at det ville være en rigtig god ide, at du tog et smut til lægen og fik snakket om, hvordan du har det. Læger ved nemlig en hel masse om, hvordan kroppen fungerer både udenpå og indeni. Derfor er de også rigtig gode at snakke med, når man går og har det svært. Lægen kan også hjælpe dig med at finde ud af, om det er angst, som du går og bøvler med. Og hjælpe dig med at finde den rigtige hjælp til dig. Læger snakker ofte med unge, som har det svært. Derfor er de også rigtig gode til at lytte og hjælpe. I vores artikel om at gå til lægen, når man har det svært, kan du læse lidt mere om, hvordan og hvorledes det er at gå til lægen, når man bøvler med nogle svære ting.
Det kan være rigtig svært og drænende at gå og være rigtig bekymret og anspændt. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender de varmeste tanker din vej og håber, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper