Hej
Jeg er en pige på 18 år, og har lige fået diagnosen generaliseret angst, sygdomsangst og depression. Jeg har haft det i 1/2 år nu. Det startede da jeg var på håndboldtur med mit håndboldhold i Slovenien, hvor jeg fik det dårligt ud af det blå. Jeg er til ugentligt lægebesøg, psykolog og psykiatri. Jeg døjer meget med min krops symptomer som svimmelhed, kvalme, ondt i hovedet, ubehag i kroppen og sitren i hele kroppen, så mine tanker løber løbsk med mig hver dag.
Er startet op på medicin for 2 uger siden. Vil gerne spørge om det er normalt at man har det så skidt pga angst? Og hvor lang tid kan der gå før man får det bedre?

(18 år)
Kære Pige på 18 år
Det lyder til, at du har haft et rigtig svært halvt år. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Angst og kroppen
Du skriver, at du er blevet diagnosticeret med angst og døjer meget med kropslige symptomer. Det kan være mega hårdt og drænende at have angst – især hvis man mærker angsten i kroppen. For det kan komme til at fylde meget, hvis man f.eks. tit går og har kvalme.
Men selvom det kan være rigtig frustrerende, når angsten sætter sig i kroppen, så er det helt normalt. Og især med sygdomsangst kan man også godt komme til, at være meget opmærksom på, hvad der sker i kroppen, og hvordan kroppen føles.
Når man mærker angsten i kroppen, så er det fordi, at vi mennesker er indrettet med et kamp-flugt-system. Kamp-flugt-systemet bliver sat i gang, når vi ser eller oplever noget, som vi tolker, som farligt. I gamle dage kunne det f.eks. være, når der pludselig var en puslen i busken i nærheden, som kunne være tegn på et vildt dyr. Så reagerer kroppen ved f.eks. at pumpe mere blod rundt, så vores hjerte slår hurtigere. Og det kan også gøre, at man f.eks. kommer til at ryste eller føler sig svimmel.
Når kroppen reagerer på den måde, så er det for at gøre os parate til hurtigt at kunne reagere og flygte, hvis det skulle blive nødvendigt. Men når man har angst, så er kamp-flugt-systemet på overarbejde. Og det betyder, at det bliver sat i gang uden at der er en egentlig fare. Så det som skulle hjælpe en i stedet for bliver en klods om benet. Giver det mening?
Det kan blive bedre
Men heldigvis er det sådan med angst, at det godt kan blive bedre. Og man kan lige så stille lære kroppen, ikke at sætte alle alarmklokkerne i gang.
Du spørger til, hvor længe der går, før du får det bedre. Og det kan jeg sagtens forstå, at du gerne vil vide. For det giver mening, at man gerne så hurtigt som muligt vil af med de ubehagelige følelser. Men jeg kan desværre ikke give dig noget endeligt svar på, hvornår du får det bedre. For det kan være ret forskelligt fra person til person. Men det lyder til, at du allerede er i fuld gang med at få hjælp til angsten. Og det er smadder godt. For det er noget af det bedste man kan gøre, når man kæmper med angst.
Tal med dem om det
Jeg tænker, at noget af det bedste, du kan gøre er at prøve at tale med din psykiater eller psykolog, om de tanker du går rundt med. For måske kan de fortælle lidt mere om, hvornår din medicin f.eks. gerne skulle begynde at virke. Og det kan også bare være rart, at dele ens frustrationer med nogle, som har forstand på angst. Jeg tænker i hvert fald langt fra du er den første, som har gået med spørgsmålet om, hvornår det mon bliver bedre.
Det kan også være, at du kan tale med din psykolog eller psykiater om, der er noget, som du kan gøre for, at få det lettere med de kropslige symptomer. Sommetider har de nemlig nogle råd, som kan være gode at få med på vejen.
Det kan du prøve
Noget som også kan hjælpe, når man har meget ubehag i kroppen, er mindfulness. Derfor vil jeg også lige tippe dig om de her 4 mindfulness øvelser, som du kan prøve allerede i dag. Måske er der en af dem, som kan være rar for dig at prøve af.
Snak med en du kender
Når man går med nogle svære tanker og ubehag i kroppen, er det en god ide at snakke med en man kender, om det. For de mennesker som er tæt på en, vil som regel gerne støtte en, når man har det svært. Og selvom de måske ikke kan fjerne ubehaget, så kan det være lettende, at få sagt tingene højt.
Så har du en forældre, en storesøskende, eller en helt tredje, som du kan tale med?
Det kan fylde rigtig meget, når man bøvler med en masse kropslige symptomer på angst. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej og håber, at du snart får det bedre.
De bedste hilsner fra en Mindhelper