Kvinde 25 år.
Hei.
Hvad er galt med mig? Jeg har ikke været sosial i lang tid, har ikke nogle venner ei heller nogen at snakke med om mine udfordringer (undtaget min mor) jeg har diagnosen: OCD og GAD m.m.
Saken er, at jeg har i en lang periode (tre år) gået til psykolog og har for første gang oplevet at blive hørt og set, som jeg er. Derfor er denne person (min psykolog) begyndt at fylde meget i mine tanker. Jeg har best lyst til at give hende en krammer og spørge om hun vil være min beste ven, men det må jeg ikke, fordi hun er min psykolog, og det ved jeg. Jeg er flov over at have de tanker og skammer mig også lidt over at sige, at min psykolog er som min eneste ven.
I de få relationer som jeg har opbygget, har jeg oplevet angst og ubehag for, at de kommer for nær mig og mit liv (ikke fysiskt, men psykistk). Og nu når min psykolog er kommet indenfor og tæt på mig og mine tanker/mit liv, er jeg bange for at miste relationen til den person (min psykolog. Jeg har ikke delt dette med nogen. har i et godt råd til mig??

(25 år)
Hej med dig
Det kan være svært at vide, hvor grænsen går, når man har gået hos den samme psykolog i lang tid, og føler at man har en god relation sammen. Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det giver mening
Når jeg læser dit brev, lyder det til, at du har en rigtig god psykolog, som er god til at lytte til dig, og hjælper dig rigtig meget. For hvis man føler, at man ikke har nogen at snakke med, kan det være rigtig rart og lettende at snakke med en psykolog.
Hun har lyttet til dig i 3 år, og det er første gang at du føler dig set og hørt. Derfor tænker jeg også, at det giver rigtig god mening, at du bliver bange for at miste relationen til din psykolog.
Sådan tror jeg, at de fleste ville have det. For hvem skal du så snakke med, hvis du stopper hos din psykolog? Det er tanker som er helt normale, og derfor heller ikke noget at skamme sig over.
Kan man blive venner med ens psykolog?
Det er rigtig rart og enormt vigtigt, at man føler, at man har nogen at snakke med. For når følelser og tanker bliver for svære, kan det være rigtig hårdt at gå med dem alene.
Som du selv ved, kan psykologer være rigtig gode at snakke med. De er nemlig uddannet i at snakke med folk som har det svært, og ved derfor rigtig meget om, hvordan man lytter og ser folk. Derfor er der også rigtig mange, som føler, at de har en tæt relation til deres psykolog.
Men som du måske selv tænker, er det ikke sådan lige til at blive venner med sin psykolog. Man kan derfor godt tænke, om ens relation kan gå fra at man bare er klient og psykolog til, at man kan ses som venner? Det er et svært spørgsmål, og desværre ikke noget som jeg har et klart svar på.
Det lyder som om, at det ikke så meget handler om, at du gerne vil være venner med din psykolog, men mere at du gerne vil have nogen at snakke med. Derfor tænker jeg det kunne være en god ide at prøve at se på hvem man ellers kunne tale med, når tingene bliver svære.
Kan du snakke med andre end din psykolog?
Når du skriver at du er bange for at miste relationen til din psykolog, tænker jeg det er fordi hun ved så meget om dig, og at du føler dig set og hørt for første gang.
Heldigvis er det ikke kun psykologer, som er gode til at lytte og hjælpe når ting bliver svære. Langt de fleste mennesker vil rigtig gerne lytte og komme med gode råd, hvis man rækker ud og spørger dem om hjælp.
Derfor tænker jeg også, at det kunne være fint, hvis du fik nogle andre at snakke med, så den relation, hvor du snakker med nogen om hvordan du har det, fortsætter hvis du en dag stopper til psykolog.
Du skriver også, at du har svært ved det sociale og ikke har nogle venner. Når man har det sådan, kan det være rigtig svært at se, hvordan det skal ændre sig. Men heldigvis kan det godt blive bedre.
I vores guide: Sådan lærer du nye mennesker at kende, kan du læse en masse gode råd til, hvordan du får nogle nye mennesker ind i dit liv. En af rådene handler fx om, hvordan man bliver bedre til at smalltalke.
Hvis du synes det er noget, som lyder spændende, kan du enten læse hele guiden eller læse vores guide: Sådan bliver du bedre til at smalltalke.
Har du hørt om Ventilen?
Her til sidst vil jeg lige fortælle dig om Ventilen. Ventilen er et rigtig godt tilbud for unge, som føler at de ikke har så mange venner og godt kunne tænke sig flere.
Hos Ventilen kan du komme og møde andre unge, komme med på ture eller arrangementer.  Der arbejder nogle super søde og rare frivillige hos Ventilen, som altid sørger for, at det er rart at være der for alle. Så dem kan jeg varmt anbefale dig.
Det kan være rigtig svært at vide hvad man skal gøre, når man føler, at ens psykolog er ens eneste ven. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper