Hej
Jeg har det sidste år haft en form for angst som har taget over mit liv… jeg sover dårligt om natten og vågner op med en helt vildt øm krop, jeg er svimmel, jeg spænder så meget i min mave at jeg får det dårligt, jeg har det som om at der er nogen som trykker ned på min brystkasse så jeg ikke kan trække vejret ordentligt og meget meget mere. Der går ikke et sekunder af min dag hvor jeg ikke er påvirket negativt af min angst. Hvad skal jeg gøre? Jeg har det simpelthen så dårligt.
Mvh anonym pige

(Pige, 16 år)
Kære Den anonyme pige
Det lyder som nogle super ubehagelige ting, du kæmper med. For det er ikke særligt rart at have følelsen af, at man ikke rigtigt kan få vejret. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er ikke farligt
Det lyder svært, at du er så påvirket af den her angstfølelse. For angst er virkeligt bare en hård følelse, som kan komme til at fylde hele ens hverdag, hvis den først har taget fat. Det er nemlig super ubehageligt, når man for eksempel spænder og føler, at man har svært ved at trække vejret, som du beskriver. Men det er også nogle helt normale ting at opleve, hvis man kæmper med angst. Det sker, fordi kroppen tror, at der er noget, der er farlig, selvom der ikke er det. Derfor forbereder den sig på at skulle til enten at kæmpe eller flygte, og det gør den for eksempel ved at begynde at trække vejret hurtigere, så der kan komme mere ilt ud til kroppen.
Det er det, du kan mærke, når du for eksempel føler, at du har svært ved at trække vejret. Det er super smart, at kroppen kan det, når der faktisk er noget, der er farligt. For det kan for eksempel hjælpe en med at reagere hurtigt, så man ikke bliver kørt ned af en bil. Men når man oplever de ting, når der ikke er nogen fare på færde, så er de bare super ubehagelige. Selvom de er super ubehagelige, så er de dog heldigvis ikke farlige, hvis det er tegn på angst.
Snak med nogen
Når du har kæmpet med den her angstfølelse i et år nu uden, at det er blevet bedre, så er det vigtigt, at du får snakket med nogen om den. For selvom angsten er kommet til at fylde nærmest hele din hverdag, så kan den godt komme til at fylde mindre igen. Det er nemlig heldigvis sådan, at langt de fleste af dem, der kæmper med angst, får det godt igen. Men når angsten ikke er blevet bedre, så er det fordi, du har brug for lidt hjælp til at få angsten til at fylde mindre. Og den hjælpe kan du kun få ved at snakke med nogen om, hvordan du har det. For selvom det måske nogle gange kunne være lidt rart, så er svære tanker og følelser ikke altid noget, man kan se på hinanden. Så folk omkring dig kan ikke vide, at du kæmper med den her angstfølelse, hvis du ikke fortæller det til dem.
Kan du snakke med dine forældre?
Jeg tænker på, om du kan snakke med dine forældre om det? Hvis du kan det, så ville det nemlig være rigtigt oplagt. For de fleste forældre vil rigtigt gerne vide det, hvis deres børn har det svært, fordi de holder af deres børn og bare vil dem det bedste. Så når man har det svært, så vil de også gerne hjælpe med at sørge for, at man får det godt igen. Hvis det ikke dur at snakke med dine forældre, er der så nogle andre, du kan snakke med? Det kunne for eksempel være en sød lærer på din skole eller en anden fra din familie.
Nogle gange kan det være lidt svært at fortælle, hvordan man har det ansigt til ansigt. Hvis du også har det sådan, så kan du skrive det i et brev til den, du gerne vil snakke med og aflevere det til dem. Det kan nemlig nogle gange gøre det lidt nemmere, fordi du så får rigtigt god tid til at tænke over, hvad du gerne vil sige.
De kan også hjælpe hos Angsttelefonen
Jeg tænker også på, om du mon kender til Angsttelefonen? Dem kan du nemlig også tage fat i, hvis du har brug for at snakke med nogen om din angst. Hos Angsttelefonen sidder der nemlig nogle super dygtige rådgivere klar til at snakke med dig, som ved en hel masse om angst. Derfor ved de også en hel masse om, hvor man for eksempel kan få hjælp, hvis man kæmper med angst. Du kan være helt anonym hos Angsttelefonen, hvis du helst vil det, så dem kan du trygt tage fat i.
Tag et smut forbi lægen
Jeg tænker også, at det kunne være en rigtigt god idé at tage et smut forbi din læge. Når man har en masse fysiske tegn på angst, som du har, så kan det nemlig være en rigtigt god idé lige at få tjekket op på, om der er noget fysisk galt, som kan forklare tegnene. Men samtidigt så ved din læge også noget om, hvor du kan få hjælp til at få den her angstfølelse til at fylde mindre henne. Så uanset om det er noget fysisk eller noget psykisk, der har været svært længe, så er det altid en god idé at tage et smut forbi sin læge.
Angst er en hammersvær følelse, for den kan virkeligt hurtigt komme til at overtage hele ens hverdag, hvis den kommer til at fylde for meget. Derfor håber jeg også, at det er noget i mit svar, som har hjulpet dig lidt.
De bedste hilsner fra en Mindhelper