Er det en dårlig idé, at holde kontakten med ham, når det aldrig er ham, der kontakter mig? Omvendt går det godt, når vi er sammen, og vi er begge to så glade.
Hej.
Jeg er en pige på 15 år. Jeg har i en periode på et halvt år været venner med en dreng fra min klasse. Det er meget nemmere at tale med ham fremfor mine veninder. Vi kan tale om alting, og det er altid hyggeligt og dejligt at være sammen med ham.
Jeg har tænkt lidt meget over det på det sidste. Det er altid mig der spørger, om vi skal være sammen og aldrig ham. Hver gang jeg skriver til ham, svarer han altid lige med det samme, og det er altid et positiv svar, som jeg får tilbage. Hans mor har også flere gange sagt til mig, at jeg endelig skal spørge ham noget oftere, og at han ikke selv er så god til at spørge andre.
Faktisk går drengen sjældent i skole, fordi han har svært ved at forholde sig til andre – hvilket jeg også har. Han er i praktik på en slags gård, hvor jeg også kommer i frikvartererne. Vi har mange fælles interesser og samme udfordringer, det er nok også derfor vi fungerer så godt sammen. Når vi er sammen, er han en helt anden, end den han er i skolen.
Jeg ved bare ikke, om det er en dårlig idé at holde kontakten med ham, så længe det ikke er ham der kontakter mig? Omvendt går det så godt, når vi er sammen, og vi er begge to så glade.
Jeg skal på efterskole til næste år i 9. klasse, og jeg ved jo ikke om kontakten alligevel ryger, når vi ikke ser hinanden i hverdagen? Jeg håber I kan giver mig et godt råd.
Tak

(Pige, 15 år)
Kære pige på 15
Det lyder som om, at du er lidt i et dilemma i øjeblikket. For du har en god ven, men det er mest dig, som står for alt kontakten. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Gode venskaber
Det lyder til, at du har fundet dig en super god ven. Du skriver, at du bedre kan snakke med ham end dine veninder, og at i har rigtigt mange ting til fælles. Det lyder til, at i to bare holder super meget af hinanden. Og at din ven virkeligt føler, at han kan være sig selv sammen med dig. Det lyder også til, at du er ligeså helt vildt glad sammen med ham, og at du føler dig tryg og hygger dig. Den slags venskaber er man virkeligt heldig, at få lov til at opleve. Derfor synes jeg da også bare, at du skal holde super godt fast i jeres venskab. For det lyder til, at det giver dig rigtigt meget glæde.
Når vores venner har det svært
Jeg kan sagtens forstå, at du synes det er svært, at det altid er dig, der skal kontakte ham. Det kan godt føles som om, at man trækker en stor del af læsset. Og måske kunne man godt tænke sig, at han også lige engang i mellem skrev og spurgte. Men jeg tror det er vigtigt at huske på, at din ven måske har det svært med det. Og at det ikke har noget at gøre med dig, men bare er sådan han er. Det lyder til, at det er rigtigt svært for ham, at snakke med andre mennesker. Og du er faktisk helt speciel, fordi han er tryg ved dig, og rigtigt godt kan lide at snakke med dig. Måske er han bare nervøs for at skrive til dig? Eller måske tænker han, at du nok skal skrive, hvis du har lyst til at se ham?
Der kan være mange grunde til, at han ikke skriver. Det er ret normalt i mange venskaber, at den ene er bedre til at skrive end den anden. Det er der nogle, som har det helt fint med, og andre synes det er irriterende. Men det kan være en god idé at huske sig selv på, at et venskab ikke er en vægtskål. Vi er gode til nogle forskellige ting, og det er helt okay. Så er du måske den, som er god til at tage initiativet. Og så er han måske god til noget andet. Det lyder i hvert fald til, at han virkeligt gerne vil bruge tid sammen med dig, når han svarer så hurtigt og positivt.
Prøv at snakke med ham om det
Du skriver jo, at i er rigtigt tætte. Derfor tænker jeg også på, om det måske er noget i kunne snakke om? Altså, at du kan prøve at fortælle ham, at du synes det kunne være rart, hvis han også skrev til dig nogle gange. Hvis du prøver at sige det på en rigtig sød måde, så kan det være, at han også godt tør skrive til dig senere. Måske kan du forklare ham, at du er lidt bange for, at i mister kontakten, når du begynder på efterskole. Men at du altså rigtigt gerne vil være venner med ham. Du kunne bare godt bruge, at han skrev til dig et par gange om ugen måske.
Det er næsten altid en god idé, at snakke med sine venner, hvis man er bekymret for venskabet. Ofte så så tænker man ret forskelligt om nogle ting. Det vil også sige, at det ikke er sikkert, at din ven har overvejet, at det kan være et problem, at det altid er dig der skriver. Han synes måske bare det er rart, og tænker ikke over, at du måske synes det er irriterende. Sådan er det nogle gange imellem mennesker, fordi vi ikke kan læse hinandens tanker – desværre.
Efterskoletiden kan være svær
Jeg kan godt forstå, at du er nervøs for, at i mister kontakten, når du begynder på efterskole. For der er mange, der oplever, at de mister kontakten til nogle af deres gamle venner, når de begynder på efterskole. Så sker der så mange nye ting, og man er omringet af nye venner. Så kan man godt komme til at glemme sine gamle venner – især hvis de så ikke skriver til en. Men jeg synes det lyder til, at i to har et rigtigt godt venskab. Og husk på, at du jo kommer hjem fra efterskole igen. Og derfor kunne det måske være rart, hvis i opretholdte jeres venskab. Så i kan ses i hverdagene igen, når du kommer tilbage fra efterskole.
Kan i lave nogle aftaler?
Måske kan i prøve at lave nogle aftaler sammen. Altså både for hvordan i kontakter hinanden nu, men også hvordan det skal være, når du begynder på efterskole. Måske kan i aftale, at han skal prøve at skrive mere til dig i hverdagen. Og når du så tager på efterskole, så kan i begge to prøve at være gode til, at skrive sammen hver uge. Måske kan i endda aftale at skrive godnat til hinanden om aftenen? Det er ikke fordi, at jeg vil komme med masse forslag. Jeg tænker at i to sikkert sagtens kan finde på nogle gode ideer og løsninger til, hvordan i kan holde kontakten. Og så kan du jo besøge ham nogle af weekenderne, hvis du har lyst.
Så kære pige på 15. Det lyder til, at i to har et mega dejligt venskab. Hvor i begge to føler jer trygge og glade sammen med hinanden. Den slags venskaber tænker jeg, at det kan være en god idé, at holde fast på. For de hænger ikke på træerne. Og det lyder til, at det eneste problem er, at han er dårlig til at tage kontakten. Men måske er det noget i kan snakke sammen om, og ellers må du jo overveje, om ikke det er okay at det er det værd, at det er dig der tager kontakten, når du nu er så glad for ham.
Jeg håber i hvert fald, at du har kunne bruge mine råd til noget. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå super godt mellem jer. Og at du får et rigtigt sjovt og dejligt år på efterskole.
De aller-varmeste hilsner fra en Mindhelper