Jeg vil gerne snakke med min veninde om, at jeg går igennem noget svært. Men hver gang jeg snakker med hende, snakker hun bare om sine egne problemer.
Hej Mindhelper
Min bedste veninde er igang med at gå igennem noget rigtig svært for tiden, vi kan ikke have en samtale uden hun klager over hendes liv. Hver gang hun nævner det, prøver jeg at hjælpe hende. Men jeg er også ved at gå igennem noget svært og når jeg prøver at snakke med hende om det, ender hun altid med at snakke om sig selv og hendes problemer. Jeg har prøvet at sige til hende at hun gør det men det har ikke hjulpet. Jeg vil rigtig gerne hjælpe hende, men kan ikke klare at gå i gennem mine problemer alene. Hvad skal jeg gøre?

(Pige, 13 år)
Kære pige på 13 år
Det lyder, som om du er en virkeligt god veninde, som rigtigt gerne vil hjælpe din veninde gennem alt det svære. Men jeg kan bare så godt forstå, at du også har brug for at kunne snakke om dine problemer.
Flot, at du allerede har snakket med hende
Det er virkeligt flot, at du allerede har prøvet at fortælle hende, at du også har brug for, at hun lytter til dig. For den bedste måde at løse den slags problemer på er nemlig ved at snakke med den anden. Men det er ikke altid lige nemt faktisk at gøre det, så det er virkeligt sejt, at du allerede har snakket med hende.
Jeg kan virkeligt godt forstå, at du også har brug for, at der er nogen, der lytter til dig, når du har det svært. Og derfor tænker jeg på, om du har prøvet at gøre hende opmærksom på, at hun ikke lytter, når det sker. Det er nemlig ikke sikkert, at hun selv lægger mærke til det. Så du kan prøve at gøre hende opmærksom på det på en pæn måde, når du ikke føler, hun lytter. For eksempel ved at sige: “jeg vil rigtigt gerne lytte til dig senere. Men lige nu har jeg faktisk rigtigt meget brug for, at du lytter til det, jeg fortæller dig.”
Har du nogle andre, du kan snakke med?
Jeg kommer også til at tænke på. om du mon har nogle andre, du kan snakke med? Som ikke er din veninde. Nogle gange kan det nemlig godt være rigtigt svært at rumme andres problemer, når man selv har det svært. Simpelthen fordi man bare ikke har overskud. Og ikke fordi, man ikke gider. Og det kan jo være, at din veninde har det sådan?
Men derfor kan jeg virkeligt godt forstå, at du ikke kan gå med dine problemer helt alene. Og det skal du heller ikke. Det er nemlig så vigtigt, at man får snakket med nogen om de ting, der fylder. Så de ikke får lov til at gå og vokse sig større og større. Så prøv at tænk over, om der er nogle andre, du kan snakke med. Og som du er tryg ved. Det kunne for eksempel være dine forældre. Eller nogle andre veninder. Det er nemlig rigtigt vigtigt, at du ikke går med dine problemer selv.
Tag fat i Børnetelefonen eller Headspace
Både Børnetelefonen og Headspace er rigtigt gode at tage fat i, hvis man har nogle problemer, som man har brug for at snakke med nogen om. Så dem kan du bruge, hvis du slet ikke føler, du har nogen, du kan tale med. Begge steder sidder der nogle super søde og dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke med dig. Rådgiverne har snakket med rigtigt mange unge, der har haft rigtigt mange forskellige problemer. Og der er ikke noget, der er for stort eller småt at snakke om. Og du kan være helt anonym begge steder, hvis du helst vil det. Så du kan tryg tage fat i både Headspace og Børnetelefonen, hvis du har brug for nogen at dele dine problemer med.
Jeg håber, at mit svar har givet dig lidt inspiration til, hvad du kan gøre. Og så håber jeg, at du finder nogen, du kan tale med. For det er bare så vigtigt, når man har det svært.
De bedste hilsner fra en Mindhelper