Min bedste venindes kæreste er meget styrende overfor hende, altså som i at hun ikke må gå til fester med vores klasse, fordi så vil drengene flirte med hende osv. Jeg kan ikke klare at hun er sammen med ham. Hvad skal jeg gøre?
Min bedste veninde vil ikke slå op med sin kæreste, da han er meget toxic.
Min bedste veninde har en kæreste som hun har været sammen med i 14 måneder. Hendes kæreste går på en anden skole. De har haft optur og nedture som de fleste kærestepar vil have, men de har haft flest nedture. Min bedste venindes kæreste er meget styrene overfor hende, altså som fx at hun ikke må gå til fester med vores klasse, fordi så vil drengene flirte med hende osv, som han siger. Han stoler ikke rigtig på hende, fordi han hele tiden tror at hun vil gøre noget med andre drenge, og hun er typen der ikke gøre sådan nogle ting. Hver gang de diskuterer, så giver han altid min bedste venindes skyld, når det faktisk er hans skyld. Min bedste veninde var ikke særlige god til at sige fra sidste år, så hun gjorde altid hvad han sagde, hvilket gjorde hende ked af det. Hun fortæller mig alt omkring hendes forhold og jeg giver hende altid gode råd til hvad hun skal gøre for at forsvare sig selv. Efter mine råd er hun blevet meget bedre til at forsvare sig selv for hendes kæreste. Men deres forhold er rigtig “toxic”. Min bedste veninde har overvejet at slå op med ham mange gange, fordi han er så dramatisk og styrene. Hun føler at han har mistet interesse til hende her for tiden og det er hun ked af. Jeg har mange gange sagt til hende at han ikke er god nok for hende, men hun bliver ved med at sige at det nok skal gå. Hun er ikke så meget glad , fordi hendes kæreste er hele tiden grunden til hun er ked af det. Jeg vil ikke tvinge hende til at slå op med ham, men jeg syntes at det er det, der er bedst for hende og at hun må holde en pause med have kærester, da hun også havde et langt forhold med en før hendes kæreste nu. Jeg vil bare gerne have det bedste for hende og jeg vil så gerne have at hun slå op med ham, men jeg støtter hende for de beslutninger hun tager. Jeg kan ikke klare at hun er sammen med ham, fordi han gør så mange dårlige ting. Hvad syntes i er bedst for hende? og hvad skal jeg gøre?

(Pige, 15 år)
Kære pige på 15
Det er super hårdt at se sin veninde være kærester med en fyr, som man ikke synes er god for hende. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Du virker til at være en super sød og omsorgsfuld veninde. Din veninde er heldig at have en veninde som dig, som så gerne vil passe på hende.
Det er aldrig okay at styre sin kæreste
Jeg kan godt forstå, hvis du synes det er rigtigt svært at klare, at hun er kærester med ham. For det er selvfølgelig ikke okay, at han er så styrende overfor hende. Han skal selvfølgelig ikke bestemme om din veninde må gå til fester. Det bestemmer hun selv. Det lyder til, at det ikke er særligt sjovt for din veninde, at være kærester med ham. Men det er ikke dit ansvar at passe på din veninde, det er hendes eget og hendes forældres ansvar. Og selvom det er super sødt og omsorgsfuldt af dig, at bekymre dig meget for din veninde, så er det også et meget stort pres at tage på sig. I sidste ende er det er kun din veninde, som kan beslutte, om hun vil slå op med ham. Så du kan nok ikke tvinge hende, selvom man selvfølgelig godt kan have lyst. Men måske kan du prøve at snakke med hende igen.
Snak med din veninde
Det lyder til at i er super gode til at snakke sammen og kan snakke om de svære ting også. Derfor tænker jeg også godt, at du kan prøve at fortælle din veninde de ting, som du har fortalt mig i dit brev. Du kan jo sige til hende, at du er bekymret for hende og du ikke synes hun virker til at være glad i forholdet. Jeg tænker, at din veninde sikkert går rundt med en masse tanker om kæresten, som hun kunne snakke med dig om. Og måske kan du prøve at spørge lidt ind til, hvorfor det er, at hun har lyst til at være kærester med ham? For på mig lyder det ikke til, at han er særligt sød. Selv hvis din veninde ikke har lyst til at gå fra sin kæreste, så kan det være en rigtig god idé, at blive ved med at snakke og støtte op om hende. Du behøver selvfølgelig ikke støtte hende i hendes beslutning om at være sammen med kæresten, men derfor tænker jeg stadig godt, at du kan være omsorgsfuld overfor hende, når hun er ked af det. I sidste ende er hun nok selv nødt til at finde ud af, hvad hun har lyst til at gøre.
Kan du snakke med hendes forældre?
Hvis hun bliver ved med at være kærester med ham og bliver ved med at være ked af det, så kan du måske prøve at snakke med hendes forældre om det? Måske kan de også mærke, at hun er ked af det og ved ikke helt hvorfor? Så kan de måske prøve at snakke med din veninde om det hele. Det kan selvfølgelig godt være, at du først skal sige til din veninde, at du har tænkt dig at snakke med hendes forældre. For ellers kan det godt være, at hun ellers vil føle, at du havde holdt det hemmeligt for hende.
Det er mega svært at se sin veninde være kærester med en, som man ikke synes er god for hende. Derfor kan det også være en rigtig god idé, at prøve at snakke med hende om det. Og passe godt på hende og støtte hende, hvis hun bliver ked af det.
Jeg håber at mit råd har kunne hjælpe dig lidt. Og så krydser jeg fingre for, at din veninde snart får det godt igen.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper