Hej Mindhelper
Mig og min veninde, havde en hyggelig “gruppe” på 5. Vi havde det SÅ godt sammen hele sommeren. De første uger i skolen tilbage, gik det også godt. Men uden en eneste advarsel, et skift fra den ene til den anden dag, var alt forkert. Vi blev ignoreret, som om vi slet ikke fandtes, gjorde det tydeligt at vi ikke skulle gå med dem, og pludselig kunne de ikke lide os. Vi har spurgt dem utallige gange, hvad der skete. Det eneste vi har fået at vide, er at der er meget “drama” omkring os, men sekundet vi spørger hvad det er, kan de ikke engang nævne et eksempel. Det er meget tom snak, som om de skal komme på noget, uden faktisk at have en grund.
Jeg er altid meget god til at se indad, og er god til at sætte mig selv til problemet, men denne gang, forstår jeg ingenting. Jeg prøver at ligge 2 og 2 sammen, men intet giver mening.
Mit problem er, at jeg simpelthen ikke aner hvad jeg skal gøre. Jeg blev mobbet i folkeskolen, og måtte skifte skole i 8 klasse, det tog virkelig hårdt på mig, og det her føles præcis som dengang om igen. vores klasse er ekstremt opdelt, de andre piger er meget tætte, og følger bare efter og tør ikke sige noget, for de vil ikke blive udstødt. Det er nu 3 uge.

(17 år)
Kære Du
Det lyder ikke særligt rart at dig og din veninde bliver ignoreret. Det kan være rigtig hårdt, når man ikke har det godt i klassen. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine oplevelser med os. For det skal du bestemt ikke gå med alene.
Det er ubehageligt at blive ignoreret
Du skriver, at der er sket et skift fra den ene dag til den anden, og at dig og din veninde oplever at blive ignoreret af de andre fra gruppen. Det lyder ikke særlig rart. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at du synes det er rigtig ubehageligt. For det gør hammerondt at blive ignoreret. Det er også sådan med os mennesker, at vi alle sammen har et behov for at høre til og være en del af gruppen. Det er noget som sidder i os fra den gang, hvor vi levede ude i vildmarken. Derfor er det også helt naturligt, at det føles ubehagligt og gør en ked af det, at blive ignoreret. Det er nemlig en mekanisme, som er et levn fra vores tid på vildmarken. Følelsen af ubehag og en knude i maven skulle sørge for, at vi søgte tilbage mod gruppen, så vi ikke blev efterladt alene til at kæmpe med farlige og vilde dyr. Derfor er det også helt naturligt, at du synes det gør rigtig ondt at blive ignoreret.
Slut fred med at du ikke får en grund
Du skriver, at I har spurgt de andre piger, hvorfor de opfører sig sådan overfor jer, men at de ikke rigtig kommer med noget på svar på, hvad der er galt. Det kan være mega frustrerende, når man ikke kan finde ud af, hvad det er som er galt. For det kunne måske være rigtig rart at høre, hvad det er, som er på spil. Og når man ikke får et svar, kan man godt komme til at gå og gruble rigtig meget over, hvad det mon er, man har gjort forkert. Og man kan måske tænke, at hvis bare man vidste hvad der var galt, så kunne man prøve at løse det. Men det er ikke altid, at det egentlig er en selv, som har gjort noget forkert. Nogle gange opfører andre sig bare underligt.
Og selvom det kunne være mega rart at finde ud af, hvad der er galt, så kan man sommetider være nødt til at slutte fred med, at man ikke får en grund til de andres opførsel. Jeg ved godt at det kan være hammersvært, når man står midt i det. Men rigtig mange oplever at  tankerne om, hvorfor de andre ignorerer en,, begynder at fylde mindre og mindre efterhånden som de acceptere, at de nok ikke får en grund. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være rart for dig at acceptere at du måske ikke får en grund til de andres pigers opførsel, så du ikke skal blive ved med at gå og være ked af det og have ondt i maven.
Læg energien et andet sted
Det kan være mega opslidende at gå og bruge en masse energi på at tænke over de andre pigers opførsel. Derfor kan det også være en rigtig god ide at lægge sit energi et andet sted, så det negative ikke kommer til at fylde alt for meget. Måske dig og din veninde kan lave nogle hyggelige ting sammen, så det andet ikke fylder så meget. Det kan også være, at der er noget, som du rigtig godt kan lide at lave, som du kan lave lidt mere af. Det kan være at bage, gå ture eller noget helt tredje. Det vigtige er nemlig bare, at det er noget som du nyder, og som kan gøre noget positivt for dit humør.
Snak med en lærer
Nogle gange kan sådan nogle konflikter gå helt i hårknude, og så kan det være en rigtig god ide at få en voksen til at hjælpe. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god hjælp, at du snakkede med en af dine lærere om, hvordan du har det lige nu. For det skal ikke være ubehageligt at være i klassen og gå i skole. Og langt de fleste lærere vil rigtig gerne hjælpe, når man fortæller dem, at man ikke har det så godt i klassen.
Snak med dine forældre
Dine forældre er måske også nogle af dem, som er allertættest på dig. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med dem om, hvordan du har det. Så du ikke skal gå med det helt alene. De fleste forældre vil også rigtig gerne have, at deres børn har det godt. Derfor bliver de som regel også glade for, at man fortæller dem, når man går og bøvler med nogle svære ting.
Nogle unge synes, at det kan være lidt svært at snakke med sine forældre om svære ting. Hvis du også har det sådan, kan du tage et kig i vores artikel om at snakke med forældre om svære ting. Der står nemlig en masse gode råd til, hvordan man kan få åbnet op for snakken.
Snak med din veninde
Det kan være hårdt at gå med en masse tanker og følelser alene. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være rart for dig, at få snakket om, hvordan du har det. Så hvis du ikke allerede gør det, så kunne det måske være rart for dig, at snakke med din veninde om, hvordan du har det. For I står i den samme situation. Og det kan være rigtig rart at snakke med en, som ved hvordan man har det. Så på den måde kan I bruge og støtte hinanden gennem den mega svære situation, som I er havnet i.
Tag fat i Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan jeg også anbefale dig at tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. De frivillige er vant til at snakke med unge, som går og bøvler med nogle svære ting. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Det er helt gratis at komme i Headspace og du kan også sagtens være anonym. Du kan både chatte med dem eller få tid til en samtale. Og uanset hvordan du kontakter dem, vil de altid gerne lytte. For intet er for stort eller småt til Headspace.
Det gør megaondt at blive ignoreret. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de varmeste tanker din vej og krydser fingre for, at det løser sig. Og at du får snakket med nogen om det. Så du ikke skal blive ved med gå og have ondt i maven og være ked af det. For sådan er der ingen som skal have det, når de går i skole.
De bedste hilsner fra en Mindhelper