Hej Mindhelper
Hvad fanden gør jeg? Min veninde bliver ved med at kalde mig autistisk, osv. Det er jeg godt træt af. Hun bliver ved med at prikke og slå mig. Jeg prøver mit bedste at sige fra men hun slår bare igen eller siger til mig at jeg skal holde min kæft. Hun river også i mit hår og nu er jeg altså begyndt på at tænke om hun over hovedet vil være min veninde eller vil hun bare være abusive? Jeg har virkelig brug for tips.

(14 år)
Kære dig,
Det lyder som en svær situation. For hvad gør man, når ens veninde ikke stopper med at sige og gøre ting, man ikke synes er rart, selvom man har sagt stop?
Det giver mening
Først og fremmest kan jeg godt forstå, at det er frustrerende, at din veninde bliver ved med at gøre ting, du ikke synes er rart, selvom du siger stop.
For ofte er vores venner personer, vi holder af og stoler på. Så det kan være rigtig sårende, når de ikke behandler os på en måde, som er rar.
Og når man så samtidig siger fra, men det ikke bliver respekteret, så kan det være virkelig frustrerende. Og hvad skal man så gøre? For er det så egentlig et godt venskab, hvis ens ven hele tiden gør ting, som gør en ked af det?
Hvad er et godt venskab?
Det er forskelligt fra person til person, hvad de synes et godt venskab er. For mig ville jeg for eksempel sige, at det er vigtigt, at det er en person, jeg har det godt med, og som jeg er tryg ved.
For de fleste handler et godt venskab i hvert fald om, at man har det godt sammen. For venskaber skal helst være rare at være i.
Derfor kommer jeg til at tænke på, hvad du synes et godt venskab er?
På det du skriver, lyder det i hvert fald til, at din veninde lige nu gør ting, som ikke er særligt rare. Og som er ting, der ikke passer på, hvad et godt venskab er.
Når ens grænser ikke bliver respekteret
Det lyder til, at du synes din veninde gør ting lige nu, som du hverken synes er rare eller okay. Derfor har du også prøvet at sige fra og bedt hende stoppe.
Det skal du have kæmpe ros for. For det kan være mega svært at sige fra over for andre. Så det er sejt og rigtig godt, at du har gjort det.
Desværre respekterer din veninde ikke, når du siger stop. Det er ikke i orden. For uanset hvem man er, skal man respektere, når en anden person beder en om at stoppe.
Derfor kan jeg også godt forstå, at du bliver irriteret eller ked af det, når hun ikke stopper.
Hvad kan du gøre
Men hvad skal man gøre, når en anden person ikke stopper, selvom man siger fra?
Jeg har desværre ikke en direkte opskrift på, præcis hvad der virker, for at få din veninde til at stoppe, men jeg vil gerne komme med nogle forslag til, hvad du kan prøve at gøre.
Tal med din veninde og en voksen
Du har allerede prøvet at sige fra når tingene sker. For eksempel hvis hun slår eller prikker dig. Men når det sker, bliver hun bare ved.
Du kan først og fremmest prøve at tale med din veninde om, at du ikke synes det hun gør, er okay.
Her tænker jeg at det er vigtigt, at du tager fat i en voksen, som kan hjælpe jer med at tale sammen. Ofte kan det nemlig hjælpe at en voksen er med, for de kan hjælpe jer med at få en god snak.
Du kan prøve at tage fat i en lærer, et familiemedlem eller en helt tredje. Det vigtigste er, at det er en voksen, du stoler på og er tryg ved.
Så kan du fortælle den voksne, hvad problemet er, og sammen kan I finde et tidspunkt, hvor I alle tre kan sætte jer ned og tale sammen.
Hvis du ikke ved, hvordan du skal forklare den voksne, hvad der sker, så kan du vise personen dit brev herind til. Her beskriver du nemlig rigtig godt, hvordan du har det, og hvad der er problemet.
Tal med dine forældre om det
En ting der er vigtig, du får gjort uanset hvad, er at få talt med nogen om, hvordan du har det. Det kan nemlig være rigtig svært, hvis man skal gå med alle sine tanker og følelser alene.
Så kan det være rigtig rart at få sagt dem højt til nogen.
Her kommer jeg til at tænke på, om du taler med dine forældre om det? Tit kender ens forældre én rigtig godt, og måske kender de også din veninde. Så det kan være de kan hjælpe jer med situationen?
Det behøver ikke nødvendigvis være dine forældre, du taler med det om. Men det er vigtigt, at du får talt med en voksen om det. Det kunne også være en bedsteforælder, en god lærer eller en ven af familien.
Det vigtige er, at det er en voksen, du føler dig tryg ved og kan tale med.
Det kan være svært, hvis ens ven gør ting, man ikke synes er rart. Så er det vigtigt, man får talt med dem om det. Jeg håber I finder en god løsning og så sender jeg dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper