Der kom nogle dumme ting imellem min ven og jeg. Jeg har prøvet at spørge, om han vil ses, men det vil han ikke. Hvad nu, hvis jeg ender med at vokse op uden venner?
Hej Mindhelper
jeg har hele tiden haft en masse venner igennem børnehave, fodbold og skole.
men da jeg blev 12 år blev je virkelig tætte sammen med en af mine venner. vi var sammen uavbrudt og jeg skubbede alle andre til siden, men da jeg blev 14 kom der nogle ligegyldige problemer mellem os og vi holdte en lille pause med at se hindanen, efter lidt tid spurgte jeg ham om han ikke kunne være sammen en af dagende men han kom med undskyldinger for ikke at være sammen. stille og roligt kunne jeg se han begyndte at gå sammen med en masse andre på de sociale medier og han skrev; de bedste brødre i verden, kunne ikke leve uden hjer. jeg blev frusteret men troede ikke det var noget. så skrev jeg om vi ikke kunne glemme hvad der var sket og være sammen igen. men han skrev han var kommet videre og ser nogle andre. jeg har nu gået 1 år uden nogen har skrevet til mig.
jeg er bange for at vokse op uden nogen vennner fordi venner betyder alt for mig hvad skal jeg gøre

(Dreng, 15 år)
Kære 15 årige dreng
Det er mega hårdt, når man bliver uvenner med sine venner. Og det bliver bestemt ikke nemmere af, at man ikke rigtigt kan blive gode venner med den ven, man er blevet uvenner med. Så jeg er glad for, du har valgt at skrive ind og dele dine tanker.
Du har gjort, hvad du kunne
Jeg kan virkeligt godt forstå, at det er hårdt for dig, at du ikke snakker med din ven længere. For det lyder, som om han var den, du snakkede bedst med. Og så er det bare rigtigt træls, når der så pludseligt kommer noget mellem en, som gør, at man ikke rigtigt snakker sammen længere. Men når jeg læser din besked, tænker jeg også, at det lyder, som om du har gjort, hvad du kunne. Du har prøvet at snakke med ham, og du har prøvet at tage initiativ til at se ham igen. Men det har han desværre ikke reageret på. Og det er bare brandærgerligt, for det er jo et venskab, som du stadig er rigtigt glad for. Men jeg tænker, du måske er nødt til at acceptere, at du og din gamle ven kan være vokset fra hinanden.
Lær nogle nye mennesker at kende
Jeg kommer til at tænke på, om du har tænkt på at lære nogle nye mennesker at kende? Jeg ved godt, det ikke kan give dig din gamle ven tilbage. Men jeg tænker, at det måske kan hjælpe lidt at lære nogle nye mennesker at kende, som du kan have det sjovt med. Og som kan blive dine nye venner. Du behøver nemlig ikke komme til at vokse op uden venner, selvom du måske ikke lige kan få kontakt til din gamle ven igen. For det er aldrig for sent at lære nogle nye mennesker at kende. Selvom jeg godt ved, det kan være svært, når man har gået sammen med den samme person i lang tid.
Hvis du stadig går til fodbold, kan du jo prøve at tage kontakt til nogen af dem, du går på hold med. Det kunne for eksempel være ved at rose dem for deres fodboldspil, hvis de har gjort det godt til en træning. Men du kan også prøve at snakke med nogen af dem, du går i skole med. Du kunne for eksempel prøve at spørge nogen fra din klasse om jeres lektier næste gang, der er noget, du er i tvivl om. Måske kan samtalen så udvikle sig derfra? Hvis du har brug for flere gode råd til smalltak, kan du læse den artikel, jeg har linket til.
Snak med dine forældre
Jeg kommer også til at tænke på, om du har fortalt dine forældre om, at du ikke rigtigt snakker med din gamle ven længere? Hvis ikke du har det, synes jeg, du skal prøve at gøre det. Det lyder nemlig, som om det fylder rigtigt meget for dig. Og det er vigtigt, at du ikke går for meget alene rundt med de ting, der fylder for dig. Det kan nemlig godt komme til at bygge sig op med tiden, så det kommer til at fylde mere og mere. Men hvis man får snakket om det med nogen, kommer tankerne ud af hovedet. Og så kommer de også tit til at fylde lidt mindre. Så jeg synes virkeligt, du skal prøve at snakke med dine forældre. Det kan jo også være, de har nogle gode råd, du kan bruge?
Ventilen er der til at hjælpe
Hvis du ikke lige ved, hvor du kan gå hen for at lære nogle nye mennesker at kende, kan du starte med at gå i Ventilen. Ventilen er nemlig et sted, hvor man kan komme, hvis man er ung, og ikke rigtigt har nogle venner at være sammen med. Eller hvis man føler sig ensom. I ventilen kan man møde andre unge, der har det ligesom en selv. Og man kan lære nogle nye mennesker at kende. Så hvis du bor i nærheden af et Ventilen-værested, synes jeg du skal tage fat i dem. Det kunne jo være, du mødte nogen, der kunne blive dine nye venner?
Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig. Og så ønsker jeg dig alt muligt held og lykke med det hele.
De bedste hilsner fra en Mindhelper