Min gode veninde siger “jeg elsker dig” til hendes andre veninder, men ikke til mig. Hvis jeg spørger hende hvorfor, bliver hun nok sur.
Hej
Jeg er en pige på 15 år. Jeg har 2 gode veninde, men en er jeg lidt bedere venner med end den anden. Jeg elsker hende, og jeg tror da også hun elsker mig, men hun siger det aldrig, hun kan godt skrive til andre hun elsker dem hvis de siger de elsker hende, men hun kan ikke skrive det til mig. Min veninde hader at tale om problemer så tør ikke spørge hende hvorfor hun aldrig skriver det til mig, og hvis jeg gjorte ville hun nok blive sur.
Jeg håber jeg kan få noget hjælp til mig problem.

(Pige, 15 år)
Kære pige
Jeg kan mærke på dit brev, at det er noget, der virkelig fylder for dig, og jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig lidt vej
Snak med hende alligevel
Det er altid øv, når man ikke får at vide fra en elsket veninde, at hun også elsker en. Især ikke, når hun godt kan skrive det til andre. Jeg kommer til at tænke, om du har skrevet eller sagt til hende, at du elsker hende?
Din tanke med rent faktisk at tale med hende om det, synes jeg er rigtig god og brugbar. Også selvom hun hader at tale om “problemer”. Det er en god ting at kunne – eller at øve sig på. Hvis du ikke helt ved, hvordan du kan få åbnet samtalen, har vi en guide her: Sådan snakker du med din ven om svære ting
Hvis hun skulle gå hen og blive sur, som er en af de ting, du frygter, ved at snakke med hende om det, skal du huske på, at det siger mere om hende, end det gør om dig. Du er blot hendes veninde, der prøver at få din situation til at give mening. Hvis hun ikke kan snakke om det og bliver sur, virker det på mig som om, at der er noget, som hun har svært ved at være i.
Du tør at tage fat i det – det er supersejt! Det er der mange, der ikke tør.
Læg mærke til det, hun gør
Du skriver, at du også tror, at hun elsker dig. Hvordan oplever du det? Er hun god til at vise det? Og vil du kunne lægge mærke til det? Som et engelsk ordsprog så fint udtrykker: “Actions speak louder than words”. Det kan være, at du kan finde hendes kærlighed til dig i hendes handlinger i stedet for at se det på skrift og så forstørre det for dig selv?
Jeg håber, at du får taget en snak med din veninde, og at du bliver mere klar på din situation. Det er tydeligt, at din veninde er meget vigtig for dig, så jeg synes helt sikkert, at du skal tale med hende om det – som du også selv har overvejet.
Med venlig hilsen Mindhelper