Hej brevkasse.
For omkring et år siden slog min bedsteveninde og hendes hendes kæreste op. På cirka samme tid slog mig og min kæreste også op. Hendes eks var min bedste ven på efterskolen og jeg kendte ham rigtig godt. En dag var jeg i byen hvor jeg så mødte min venindes eks. Vi snakkede lidt, men han begyndte pludselig at fortælle mig ting om min eks som jeg blev mega sur og ked over. Jeg blev så sur at jeg ville lave ”revenge” på ham, og den der var i nærheden at gøre det med, var min venindes eks… SÅ DUMT! men det gjorde jeg så. Ham og jeg havde sex den aften og jeg fortrød det så så så meget, for vidste godt at min veninde ikke var ovre ham. Da hende og min eks fandt ud af det blokerede de mig begge to overalt og sagde de aldrig ville snakke til mig igen. Lige siden den dag har jeg fortrudt det så inderligt og jeg savner virkelig min veninde. For et halvt år siden prøvede jeg så at skrive til hende om vi ikke skulle snakke sammen for at redde venskabet, men hun svarede mig aldrig. Jeg har stadig ikke givet op, og vil så gerne i kontakt med hende igen. Hvad kunne jeg skrive til hende for at hun vil snakke med mig://
Mvh den værste veninde i verden

(18 år)
Kære Du
Det er hammerhårdt, når ens veninde ikke vil tale med en. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Når man begår fejl
Du skriver, at du var sammen med din venindes eks, og at du har fortrudt det rigtig meget bagefter. Det er rigtig træls, når man er kommet til at gøre noget, som man fortryder. Måske blev man fanget i momentet, og så fik man ikke tænkt tingene ordentligt igennem. Og så kan man ærgre sig rigtig meget bagefter. For det er ikke rart at komme til at såre ens gode veninde, når det ikke var ens mening at gøre hende ked af det.
Alle mennesker begår fejl – og nogle gange også store fejl. Derfor er du heller ikke den første veninde, som er kommet til at være sammen med en venindes eks. Og jeg tror at der er flere unge, som kender det med, gerne at ville kæmpe for at få et venskab tilbage. For det gør ondt at miste en veninde.
Du har gjort hvad du kunne
Desværre kan man ikke spole tiden tilbage, også selvom man måske virkelig ville ønske det. Derfor er det bedste man kan gøre, når man har jokket i spinaten, også at prøve at komme videre fra det.
En god måde at gøre det på, er ved at snakke med den person, som man er kommet til at såre, og sige undskyld. Og det lyder til, at du allerede har prøvet på det, ved at skrive til din veninde. Derfor tænker jeg også, at det er det helt rigtige du har gjort. Og når hun vælger ikke at svare, tænker jeg ikke der er så meget du kan gøre. For i sidste ende er det hendes valg, om hun vil genoptage kontakten. Og selvom det er vildt hårdt, så kan man nogle gange blive nødt til at acceptere, at den anden ikke har lyst til at snakke, eller blive venner igen.
Du kan prøve at skrive igen
Selvom ens veninde måske ikke har lyst til at mødes, så kan det stadig være rart, at få sagt nogle af de ting til hende, som man har på hjertet. Derfor kan du måske også overveje, at skrive nogle af de ting til hende, som du ville have sagt, hvis i havde mødtes. Måske har du brug for at fortælle hende, at du er ked af det der skete, at du savner hende, eller noget helt tredje. Det vigtigste er, at du skriver det, som du har lyst til, og som du synes er vigtigt. Der er selvfølgelig ingen garanti for at hun svare, men måske det kan være rart for dig at gøre lige meget hvad?
Tal med nogen om det
Når man bøvler med noget, kan det være en god hjælp, at snakke med andre om det. For det kan godt tage på en, at gå med sine tanker alene. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du taler med nogen, om det her med din veninde, og om hvordan du har det? Ellers er mit bedste råd, at gøre det. Det kan være en veninde, en søskende, eller en helt tredje, som du er tryg ved. Det kan nemlig lette lidt, at få sagt tingene højt.
Du kan snakke med andre hos Cyberhus
Hvis du gerne vil snakke med nogen, som ikke kender dig i forvejen, kan jeg anbefale Cyberhus. Hos Cyberhus kan man nemlig skrive med andre unge, både ved at stille et spørgsmål, eller ved at deltage i deres gruppechat. Man kan også skrive sammen med en rådgiver på SMS. Det er både gratis og anonymt. Så Cyberhus kan jeg varmt anbefale.
Det hårdt, når ens veninde ikke vil tale med en. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender i hvert fald en masse gode tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper