Hey Mindhelper,
Jeg står i en lidt nederen situation.
Lidt baggrundsinfo: Jeg går i gymnasiet (2. år) og det er meget fint. Jeg er tidligere blevet mobbet (3.-7. klasse hvor jeg skiftede skole i 7. og fik venner og så igen blevet mobbet på efterskole i 10.) Folk har snakket bag min ryg og spredt usande rygter om mig.
Fik en god lille vennegruppe på gymnasiet og vi har været rimelig tætte siden. (vi er 4 piger i klassen).
Er især tæt med én: A og vi sidder sammen med E og laver mange opgaver sammen og generelt bruger tiden sammen i skolen. E hænger ofte ud med en gruppe fra parallelklassen. E er ikke særlig god til at inkludere andre og hun kan godt lide sladder.
A og jeg er begge lidt trætte af hende, men siger det ikke til hende kun til hinanden (nederen, i know) (vi vil stadig være venner). E klager også over A til mig, og jeg har længe gået ud fra at det foregår på samme måde når jeg ikke er der.
I dag bekræftede A at E har sagt at hun er træt af mig, fordi jeg ’trykker på hendes knapper’ (det gør jeg lidt, ikke med vilje). men det ramte mig bare hårdt på grund af mine tidligere erfaringer. Og nu ved jeg ikke helt hvordan jeg skal være omkring hende.
Hvad gør jeg?

(18 år)
Hej med dig
Det lyder til at du står i en rigtig bøvlet situation lige nu. For når man tidligere er blevet mobbet, kan det godt sidde i en lang tid efter. Derfor kan det også være svært at vide hvad man skal gøre, når man så står i en situation, som minder om dengang man blev mobbet.
Nogle gange kan der opstå en dynamik mellem venner
Når jeg læser dit brev, så lyder det til at I er kommet ind i en dynamik, hvor I alle bagtaler hinanden. Dig og A snakker om E bag hendes ryg, men samtidig tror du også, at E og A snakker om dig bag din ryg.
Det lyder ikke til at være en særlig rar dynamik at være i som venner. For hvis der går meget tid med at tale bag hinandens ryg, så kan der hurtigt opstå splid og konflikter mellem jer som venner.
Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være en god ide at prøve at ændre på den dynamik I har lige nu, hvor det er okay at tale om andre i gruppen bag deres ryg.
Sådan bryder du dynamikken
Hvis du føler, at det er en ubehagelig dynamik I har kørende lige nu og det er noget som du gerne vil have om på, så kan det være en rigtig god ide at snakke med de andre om det. For jo længere tid du går med det alene, jo større og større kan problemerne vokse sig.
Heldigvis har jeg en masse gode råd til hvordan du kan få taget hul på den svære snak med E og A.
Hvis du synes det er nogle gode råd og godt kunne tænke dig flere, så kan jeg varmt anbefale dig vores guide: Sådan snakker du med din ven om svære ting. Her får du en håndfuld råd til, hvordan du taler med dine venner om ting, som godt kan være lidt svære at snakke om.
Aftal et tidspunkt, hvor I skal snakke sammen
Et rigtig godt sted at starte, hvis man har noget svært at snakke med sine venner om, er at lave en aftale om, at I skal snakke sammen. Måske kan du hive fat i E og A i løbet af dagen, eller skrive i en besked, at du har brug for at snakke med dem.
Du kunne fx skrive eller sige til dem: “Hey, har I tid til at vi mødes her i morgen efter skole og får en kop kaffe, jeg har lige noget jeg gerne vil snakke med jer om?”.
På den måde har I aftalt et tidspunkt, hvor I skal snakke sammen og du har tid til at forberede dig på hvad det er, du gerne vil sige til dem.
Fokuser på bolden. ikke på spilleren
Nogle gange, når man har noget svært at snakke om, kan det være svært at vide, hvor man skal starte og slutte henne. Derfor handler mit andet gode råd til dig handler om, hvordan du bedst muligt starter snakken med E og A.
Ofte når vi mennesker er utilfredse med noget, kan vi være hurtige til at pege fingre af andre og det som de gør forkert, i stedet for at kigge indad. Og i sådan nogle situationer, kan det være en god ide, at huske at holde øjnene på bolden i situationen.
For ligesom, at det er bolden man skal fokusere på, når man spiller fodbold, så er det problemet man skal fokusere på, når man snakker om svære ting med sine venner.
Derfor tænker jeg også, at det er vigtigt, du husker at fokusere på, at det er dynamikken i jeres venskab, der er problemet – Ikke E, A, eller dig selv.
På den måde, kan I snakke om problemet i fællesskab, i stedet for at pege fingre af hinanden og blive uvenner.
Har du hørt om Girltalk?
Her til sidst vil jeg lige tippe dig om Girltalk. Hos Girltalk sidder der en masse søde og dygtige frivillige, som er vant til at snakke med piger, som har det svært. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis du stadig ikke ved hvad du skal gøre med E og A.
Du kan enten fange dem på chatten eller sende dem en sms. Det er gratis og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det.
Det kan godt være ubehageligt at være i en vennegruppe, hvor man taler om hinanden bag ens ryg. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender en masse tanker din vej og håber du får snakket med dem.
De bedste hilsner fra en Mindhelper