Hej
jeg har et barnebarn på 14 år ,der altid har haft den samme veninde, men nu er de blevet uvenner, og jeg tror ikke de selv kan finde ud af at acceptere hinanden igen. Det er ikke godt når de går i samme klasse.
Har i et godt råd
vh Mormor

(14 år)
Kære Mormor
Det lyder som om, du er bekymret for dit barnebarn fordi, hun er blevet uvenner med sin veninde. Det kan jeg godt forstå, for det kan godt være hårdt for unge at være uvenner med deres gode venner.
Konflikter mellem venner er normale
Jeg kan sagtens forstå, at du er i tvivl om, om dit barnebarn og hendes veninde bliver gode venner igen. For nogle gange når mennesker er uvenner, så kan det godt virke som om, de aldrig nogensinde kommer til at blive gode venner igen. Men det er heldigvis ikke det samme som, at det ikke godt kan ske. Nogle gange har man bare brug for lidt tid, så konflikten kommer lidt på afstand. Så falder de vrede og sårede følelser til ro igen, og så kan man se situationen med nogle nye briller på. Og så er man klar til at tilgive hinanden for skænderiet og blive gode venner igen.
Andre gange bliver man måske aldrig gode venner igen. Det kan være, at den konflikt man har haft, har været for stor. Måske er der en, der har følt sig så forrådt, eller som har fået sine grænser overskredet så meget, at det har ødelagt forholdet. Det er super ærgerligt, og det kan være super hårdt lige, når det står på. Men det er også en del af den normale udvikling.
Det er også meget normalt, at der kan opstå konflikter mellem venner og veninder, især når man er teenager. Det er en alder, hvor man udvikler sig meget, og hvor der sker mange ting med både krop og følelser. Det gør, at man måske både har lettere til at blive vred eller såret. Samtidigt så kan man måske også udvikle sig i forskellige retninger, hvilket kan skabe gnidninger i venskaber, der ellers har fungeret fint, som man lige skal finde ud af at løse. Derfor behøver det ikke være umuligt, at dit barnebarn og hendes veninde kan blive gode venner igen.
Lyt til hende, hvis hun har brug for det
I sidste ende er det op til dit barnebarn, om hun har lyst til at blive gode venner med sin veninde igen. Det er en beslutning, som hun selv skal tage. Samtidigt så tænker jeg også, at dit barnebarn og hendes veninde skal have muligheden for at prøve at løse konflikten selv, hvis de vil. Det kan de nemlig i de fleste tilfælde godt finde ud af. Andre gange kan de måske have brug for hjælp fra nogle voksne, men så skal de for det meste nok selv sige til.
Derfor tænker jeg også, at det allerbedste du kan gøre for dit barnebarn, er at vise hende, at du er der for hende. Og at du gerne vil lytte til hende og hjælpe hende, hvis hun har brug for det. Så ved hun nemlig, at hun kan komme til dig, hvis hun får brug for hjælp til at løse konflikten mellem hende og veninden. Og så tænker jeg, at hun også nok skal gøre det.
Jeg håber, der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og så krydser jeg fingre for, at dit barnebarn og hendes veninde bliver gode venner igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper