Hej Mindhelper
Jeg er en 16-årig pige, der skriver herind fordi jeg har det svært for tiden. Jeg mistænker at en af mine venner på de scoiale medier er falske, da hans profil ser meget fake ud. Det lader til at hans profilbillede forestiller en kendt person, der ikke er ham selv og han har muligvis løjet om sin identitet. Jeg kunne virkelig, virkelig godt tænke mig at finde ud af hvem vedkommende er, for det er både frustrerende og stressende ikke at vide hvad der foregår. Jeg får på en måde ikke ro før jeg finder ud af hvem vedkommende er. Jeg går omkring med mange triste og ubehagelige følelser for tiden. Denne her situation har givet mig en kæmpe skyldfølelse og ansvarsfølelse. Det er ikke spor rart og jeg har gået med denne her uro i snart et helt år. 🙁
Min familie ved ikke noget som helst om det, så de forstår overhovedet ikke hvorfor jeg er så nedtrykt og usikker på mig selv.
Jeg har set at den kendte person, har en Facebook-profil, så derfor undrer jeg mig over om jeg skal kontakte den kendte person og fortælle ham at hans billeder er blevet brugt af en anden.
Hvad synes I at jeg skal gøre?
Jeg håber at I kan hjælpe mig.
Mvh en frustreret, ung pige

(Pige, 16 år)
Kære en frustreret, ung pige
Det er godt nok en sær og rigtigt frustrerende situation at sidde i. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For det behøver du ikke gå alene med.
Når folk lyver om sig selv
Jeg kan godt forstå, hvis du er rigtigt meget i tvivl om, hvad du kan gøre lige nu. For hvis du mistænker din ven for at lyve om sin identitet på nettet, så er der ikke noget klar løsning. Og jeg må indrømme, at jeg heller ikke har noget helt klart svar til dig. Men jeg vil gøre mit bedste for at komme med nogle perspektiver, som forhåbentligt vil være hjælpsomme for dig.
Det er ikke dit ansvar
Først og fremmest skal du vide, at det her ikke er dit ansvar. Det er helt okay, hvis du bare har lyst til at fjerne personen fra sociale medier og lægge det hele bag dig. Der er ingen, der forventer af dig, at du håndterer den her situation. Den eneste som har ansvar for den falske profil er den person, som har lavet den. Så mærk efter i maven, om det vil være det rareste for dig. Eller om du har brug for at handle på det her. Uanset hvad du vælger, så er det helt okay.
Du reagerer normalt
Du skriver at situationen gør dig nedtrykt og giver dig skyldfølelse/ansvarsfølelse. Og at det har påvirket dig hele det sidste år. Det kan gøre hammer-ondt, at blive løjet for. Især hvis den som lyver er en, som man troede var en ven. Det er et svigt af ens tillid. Derfor er det også helt normalt, at du oplever, at du rigtigt gerne vil finde ud af, hvem det er der sidder på den anden side af profilen, når det nu ikke er den, du troede. Sådan tror jeg de fleste ville have det, hvis de sad i den samme situation. Og det er helt normalt, at det gør dig ked af det. For hvis du har gået og tænkt og bekymret dig om den her situation rigtigt længe, så kommer det også til at fylde i dit liv – og ikke på en rar måde.
Det er dit valg, hvad du vil gøre
Du kan sagtens prøve at skrive til personen og sige, at du har fundet ud af, at de lyver om, hvem de er. Men det er ikke sikkert, at personen vil stå ved det eller overhovedet svarer på din besked. Så selvom jeg ville ønske, at jeg kunne love dig, at du en dag vil finde ud af, hvem det er, så er jeg ikke sikker på, at det kommer til at ske. For det er svært at afsløre falske profiler på nettet. Men det er dit valg, hvad du har lyst til at gøre. Du kan også anmelde profilen inde på det sociale medie, så bliver den måske lukket. Eller du kan skrive til den kendte person og fortælle, at der er en profil, som bruger personens billeder. Så kan den kendte person selv vælge, om de vil reagere på det.
Snak med din familie
Jeg tænker, det kunne være en rigtig god idé, hvis du snakkede med din familie om, hvad der sker. For de er sikkert rigtigt forvirrede over, hvorfor du er nedtrykt. Og jeg er næsten sikker på, at de rigtigt gerne vil hjælpe og komme med råd, hvis de ved, hvad du går og tænker på. Det kan være rigtigt rart at have nogle at dele de her tanker og bekymringer med. Du kan prøve at forestille dig, at du lige nu går rundt med en rigtig tung kuffert med viden, som du ikke aner, hvad du skal gøre med. Hvis du så deler det med en anden person, så er det lidt ligesom, at personen tog den ene hank på kufferten og hjalp med at bære byrden. Og det kan være rigtigt befriende.
Snak med dine venner
Hvis du har nogle gode venner eller veninder, kan du også prøve at snakke med dem om, hvad der kunne være godt at gøre nu. Hvis der er nogle af dem, som også er venner med profilen, så kan du også fortælle dem om dine tanker om, at profilen er falsk. Det kan også være, at der er nogle af dine venner, som har stået i en lignende situation og kan fortælle, hvad de gjorde.
Tag fat i Headspace
Hvis du stadigvæk er hammerforvirret eller bare har brug for at få snakket situationen igennem med nogle, som har god tid til at lytte og hjælpe, så kan jeg anbefale Headspace. Headspace er en frivillig ungerådgivning, hvor man kan komme og snakke om det, der fylder. Intet problem er for stort eller småt, og du vil være mere end velkommen. Deres frivillige er super søde, og de skal nok sørge for, at det bliver en rar oplevelse for dig. Hvis du har lyst, kan du også starte med at kontakte dem på chat. Måske kunne det være rart for dig?
Jeg håber at mit svar har været hjælpsomt for dig. Det er en rigtig mærkelig situation at stå i, men jeg håber, at det kommer til at gå rigtigt godt med dig, uanset hvad der sker. Online-knus herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper