Jeg har en ret god ven, som jeg har hængt ud med i timerne. Nu er vi kommet i hver sin klasse. Det betyder, at vi ikke snakker så meget sammen mere.
Hej
Jeg har før skrevet ind og jeg vil gerne sige tak for hjælpen.
De sidste to år har jeg været venner med den her fyr. Vi endte med at blive ret gode venner og hang altid ud i timerne, hvilket altid var virkelig dejligt. I frikvarterende var han sammen med hans venner, og jeg med mine, da vi ikke har de samme venner. Her efter sommerferien er vi kommet i hver vores klasse og har derfor ikke mulighed for at hænge ud i timerne mere. Vi snakker ikke så super meget mere og jeg er begyndt at tænkte tankerne om han overhovedet gider mig mere. Jeg savner virkelig at være sammen med ham, og er bange for at miste vores venskab, hvis det ikke allerede er tabt?
Håber virkelig I kan hjælpe.

(Pige, 15 år)
Kære du
Hvor er det dejligt at høre, at du kan bruge den hjælp, du får fra os. Det bliver vi meget glade for at høre. Og det er godt, at du bruger os igen, når der er noget, du går med.
Dejligt, at du har fået en så god ven
Det lyder virkelig dejligt, at du har fundet dig en så god ven. Og også at I fandt en ret god måde at ses på. Derfor er det selvfølgelig heller ikke så sjovt, når det er blevet sværere, efter I er kommet i hver jeres klasse.
Få kontakt uden for skolen
Du skriver, at du og din ven ikke snakker super meget sammen mere, og at du er bange for at miste jeres venskab. Jeg kommer til at tænke på, hvor meget kontakt I har uden for skolen? Skriver I sammen eller bruger tid sammen efter skole? Hvis I har kontakt uden for skolen, kan det godt hjælpe lidt på følelsen af, at man er bange for at miste et venskab. Faktisk kan kontakt uden for skolen være med til at styrke jeres venskab.
Så hvis I ikke allerede har noget kontakt uden for skolen, synes jeg, du skal tage fat i ham og lave en aftale med ham efter skole en dag. Det ville han sikkert også blive glad for.
Er det rigtigt, at han ikke gider dig?
I dit brev fortæller du, at du er begyndt at tænke, om han overhovedet gider dig mere. Hvad får dig til at få de tanker? Er det noget, han gør eller siger? Eller er det “bare” dine tanker, der driller dig? Nogle gange kan vores hoved prøve at bilde os noget ind, som slet ikke har hold i virkeligheden. Prøv at lægge mærke til, om han gør eller siger noget, der taler imod, at han ikke gider dig mere. Smiler han måske stort, når han ser dig? Eller holder han jeres samtaler i gang? Eller måske noget helt tredje?
Hvad siger dine veninder?
Til sidst synes jeg faktisk, at du skal tage fat i dine veninder og snakke med dem om det. Måske har de prøvet noget lignende? Uanset er jeg sikker på, at de nok skal have nogle gode råd til dig. Så et vigtigt råd er at dele det med dine veninder og snakke din vens og din situation igennem med dem.
Jeg håber, at du får mod på at tage mere kontakt til ham, så I kan beholde jeres venskab.
De bedste hilsner fra Mindhelper