Hej Mindhelper
Jeg havde en meget tæt veninde. Vi var de allerbedste veninder. Men så ændrede hun sig meget, og der skete nogle ting som gjorde at jeg endte med at skifte skole. Jeg stoppede i klassen for 4 måneder siden. Jeg savner vores venskab så utrolig meget. Men jeg hader bare den person hun er blevet til, og jeg savner den måde hun var på engang. Jeg ved at hun gerne vil holde kontakten og mødes, men jeg ved ikke om jeg skal tage chancen. Hvad skal jeg gøre?

(14 år)
Hej 14 årig
Det lyder til, at overvejelserne om du skal blive ved med at ses med din veninde fylder meget. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Det giver mening
Du skriver, at du savner dig og din venindes venskab utrolig meget. Samtidig skriver du også, at du hader den person, som hun er blevet til. Det kan være svært, når en ens veninde ændrer sig, og måske pludselig begynder at opføre sig anderledes eller være interesseret i andre ting end før. Og det kan måske føles som om, at det venskab, som betød meget for en pludselig er væk. Derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt, at du synes det er svært og savner det dig og din veninde havde en gang. For det lyder til, at jeres venskab betød rigtig meget for dig.
Er det enten eller?
Du skriver, at din veninde gerne vil holde kontakten og mødes, men at du er i tvivl om du skal tage chancen. Det kan jeg desværre ikke give dig noget klart svar på. Det er nemlig kun dig, som kan mærke, hvad der føles rigtigt.
Men jeg kommer alligevel til at tænke på, om det mon behøver at være enten eller? Eller om  I måske stadig kan ses og finde en ny måde at være venner på? Måske er der nogle ting, som I ikke længere skal lave sammen, og så er der måske nogle andre ting, som stadig kunne være hyggelige?
Det er nemlig sådan at venskaber udvikler og forandrer sig gennem hele livet. Derfor er det også normalt, at der er perioder, hvor man måske glider lidt fra hinanden og så andre tidspunkter, hvor man finder hinanden igen, og måske finder en ny måde at være venner på.
Noget andet, som også kan hjælpe mavefornemmelsen lidt på vej, er at prøve at stille sig selv spørgsmålet: Hvordan ville det være aldrig at skulle ses med veninden igen? Nogle gange kan det nemlig gøre det lidt lettere at mærke, hvad der er det rigtige for en.
Snak med nogen om det
Når man går med en masse svære tanker og overvejelser, kan det være en rigtig god ide at dele med dem nogen. Nogle af de voksne, som måske er tættest på dig, og som kan være gode at snakke med, er dine forældre. Langt de fleste forældre vil nemlig rigtig gerne have, at deres børn har det godt. Og derfor vil de som regel også rigtig gerne hjælpe og lytte, når man fortæller dem om noget, som fylder hos en.
Hvis du synes det er lidt svært at få åbnet op for snakken, kan du tage et kig i vores guide til at snakke med forældre om svære ting. I den står der nemlig nogle gode råd til, hvordan man kan gribe det an.
Snak med dine venner om det
Nogle gange kan det også være rart at snakke med sine venner. Både for at få lidt luft til ens tanker, men også fordi der måske er nogle ens venner, som har et godt råd eller to til, hvad man skal gøre. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har en god ven, som du kan dele dine tanker og overvejelser med?
Børnetelefonen
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre kan du også tage fat i Børnetelefonen. Hos dem sidder der nemlig en masse dygtige rådgivere, som er vant til at snakke med unge. Du kan både ringe til dem, chatte med dem eller sende dem en SMS. Og det er helt gratis og anonymt. Så dem kan jeg varmt anbefale dig.
Det kan være svært at finde ud af, om man skal blive ved med at holde kontakten, når ens veninde har ændret sig meget. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Og så krydser jeg fingre for, at du får mærket efter, hvad der er det rigtige for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper