Hej
Min veninde og jeg havde en aftale med min da værende flirt og hans bedsteven om at sove sammen mig og min veninde vælger at aflyse aftalen og tage til fest hvor der kun var drenge det endte ud i et sort skænderi hvor det var de to mod mig og min veninde min da værende flirt ender med at blive så sur og vælger faktisk og droppe mig da jeg var til festen jeg bliver sur og vælger og gå ud og kysse med min bedstvenindes ex kæreste og det er altså kun 1 måned siden de slog op vi tager så til fest igen dagen efter hvor min venindes ex og jeg vælger og kysse igen hun har godt ku fornemme der var noget men hun stoler nok på mig til at tro jeg ikke ville lave noget med ham jeg er mega bange for hun finder ud af det og jeg vil ikke miste hende som veninde hvad skal jeg gøre?

(14 år)
Kære Du
Det lyder som en rodet og svær situation, du er havnet i. Derfor er jeg glad for, at du har skrevet herind.
Et kys
Du skriver at dig og din veninde kom op og skændes med din flirt og hans ven. Og at du bagefter, kyssede med din venindes ekskæreste. Nogle gange, når man har været op at skændes, kan ens følelser godt være lidt ude af balance. Måske er man vred, ked af det eller såret. Hvis man så samtidig er til en fest, og har fået noget at drikke – så kan man godt komme til at gøre nogle ting, som man bagefter fortryder. Det tror jeg er noget, som rigtig mange unge har prøvet – og det er normalt at begå fejl en gang imellem. Men det kan godt sætte sig som en knude i maven bagefter og give en dårlig samvittighed.
Hvad skal du gøre?
Du skriver også, at du er bange for at miste din veninde, hvis hun finder ud af, at du har kysset med hendes ekskæreste. Det kan jeg godt forstå. For tanken om, at ens veninde bliver sur eller skuffet eller måske en endda ikke vil være venner mere, kan godt være ret ubehagelig
Jeg kan ikke vide, hvordan din veninde kommer til at reagere, hvis hun finder ud af, at du har kysset med hendes ekskæreste. Men jeg forestiller mig, at hun måske vil blive mere såret og vred, hvis hun finder ud af det gennem nogle andre end dig. Samtidig kan det måske også været ret anstrengende for dig, at blive ved med at gå og frygte, at hun opdager det. Så måske kan du tænke lidt over, hvordan det ville være at fortælle hende det?
I sidste ende er det dit valg, om du vil fortælle din veninde det eller ej. Og det kan være et mega svært valg. Så hvis du stadig er i tvivl om, hvad der er det bedste at gøre, kan du prøve at lave en liste med for og imod. Så hvad taler for at fortælle hende det, og hvad taler imod?
Hvis du siger det
Hvis du beslutter dig for at fortælle din veninde det, kan det være en god ide, at aftale et tidspunkt, hvor i kan tale sammen. Og det er tit bedst, at sige tingene som de er. Så fortæl hende hvad der er sket, og hvordan du har det med det. Hvis det er svært at sige højt, kan du også skrive et brev i forvejen og læse det op.
Tal med en om det
Det kan være hårdt at gå med svære tanker alene. Derfor kan det også hjælpe, at tale med andre om det, når man bøvler med nogle ting. Så har du mon en anden veninde, en storesøskende, en forældre, eller en helt fjerde, som du kan snakke med? Måske kan de også give nogle råd, så det er lettere at finde ud af, hvad du kan gøre. Og ellers kan det også bare være rart, at dele tankerne med en anden.
Cyberhus
Til sidst vil jeg også lige tippe dig om Cyberhus. Der kan man tale med andre unge i en gruppechat eller man kan stille et spørgsmål i brevkassen, som andre unge kan svare på. Det er helt anonymt, og det kan sommetider være rart, at skrive med andre, og høre hvad de tænker.
Det kan fylde meget, når man er bange for at miste en veninde. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Og at du snart finde ud af, hvad du skal gøre.
De bedste hilsner fra en Mindhelper