Jeg kender en pige på 20 år, der hader sig selv så meget, at ingen må sige noget om hende. Hverken godt eller dårligt. Hvad kan jeg gøre for at hjælpe hende på vej?
Hej Mindhelper
Jeg kender en pige på 20 år, der hader sig selv så meget, at ingen og ingenting må sige noget om hende, hverken godt eller dårligt og man må bestemt ikke røre hende. Hun ser ikke på den hun taler med, græder meget og hader, ja HADER virkelig alt ved sig selv. Alt, som i ALT hvad hun gør, føler og tænker er negativt.
Hvad kan jeg/ vi gøre for at hjælpe hende på rette vej?
med venlig hilsen M

(Pige, 20 år)
Kære M
Det lyder godt nok som om, den pige du kender har det svært. Og det er bare så mega omsorgsfuldt af dig, at du gerne vil hjælpe hende. Men jeg kan godt forstå, det kan være lidt svært lige at finde ud af, hvad man kan gøre. Så jeg er så glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Vis, at I er der
Når jeg læser dit brev, så tænker jeg virkeligt, at du er en mega omsorgsfuld pige. For det lyder som om, du bare så gerne vil hjælpe den pige, du kender, som virkeligt ikke lyder til at have det særligt godt. Så jeg tænker virkeligt, at den her pige er mega heldigt at have en som dig i sin omgangskreds. For når man har det rigtigt svært, så er en af de allervigtigste ting faktisk, at der er nogen omkring en, der viser, at de ser en. Og som viser, at de er parate til at hjælpe. Også selvom personen måske egentligt giver udtryk for, at de helst ikke vil have, at man er der. For når man har det svært, så føler man sig tit mega alene. Og man føler måske, at man skal klare sig igennem alt det svære alene. Derfor er det så vigtigt, at der er nogen rundt omkring, der rækker en hånd ud og viser, at de er der til at hjælpe, når man er klar til at tage imod hånden.
Snak med hende om at søge noget hjælp
Men jeg tænker også, at det lyder som om, den her pige faktisk har det rigtigt, rigtigt svært. Og at det slet ikke skal være jeres ansvar alene at hjælpe hende til at få det godt igen. For det er alt for stor en opgave for jer at skulle løfte. Jeg tænker, at den her pige skal have noget hjælp af nogle professionelle, der ved en hel masse om det, som hun kæmper med for, at hun kan få det godt igen.
Så det allerbedste I kan gøre for at hjælpe hende er at tage en kærlig og omsorgsfuld snak med hende om, at I har lagt mærke til, at hun virker til at have det særligt godt. Og at det faktisk gør jer rigtigt bekymrede og kede af det at se hende have det på den måde. Fordi I faktisk bare virkeligt ønsker for hende, at hun får det godt, fordi I synes, at hun er en skøn pige, som virkeligt fortjener at have det godt. Og at I derfor tænker på, om hun mon får noget hjælp til at arbejde med sig selv? Hvis ikke hun gør det, så kan I foreslå hende at snakke med sin egen læge. For hendes læge kan nemlig hjælpe hende med at finde ud af, hvor hun kan få noget hjælp henne.
I kan eventuelt tilbyde hende at tage med hende til lægen. Sådan så hun har nogen med, der kan støtte hende, hvis hun synes, det er svært. Og så der måske også er nogen med til at hjælpe hende med at få sagt alt det, som hun gerne vil have sagt.
Er der nogen tæt på hende, I kan snakke med?
Du skriver ikke, hvor tæt du er med pigen. Så hvis ikke du selv er så tæt med hende, at du har lyst til at opfordre hende til at tage til lægen, så kan du måske snakke med nogen, der er tættere på hende. Derfor kommer jeg til at tænke på, om du ved, om der er nogle i hendes omgangskreds, som hun er tæt med? Det kunne for eksempel være hendes forældre. Men det kan også være en lærer eller en rigtigt god veninde, hvis det er bedre. Hvis der er nogen, der er tæt på hende, så kan du nemlig snakke med dem om, at du er bekymret for pigen. Og fortælle dem, at du synes, at de skulle sætte sig ned og tage en snak med hende om, at de er bekymrede for hende. Så kan de nemlig forhåbentligt tage over og hjælpe hende derfra.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at pigen får hjælp til at få det bedre. For det lyder som om, hun i den grad fortjener det. Men uanset hvad der sker, så er jeg sikker på, at du nok skal have gjort dit bedste for at hjælpe hende. For du virker som en super omsorgsfuld pige.
De bedste hilsner fra en Mindhelper