Hvis jeg prøver at tale med dem, som er ældre, så griner de af mig og lytter slet ikke. Det er så irriterende.
Hej piger
hvad skal jeg gøre jeg har konstant lyst til at være ældre som 15/17 men jeg føler bare at når jeg taler med dem så griner de og lytter slet ikke det er så irriterede hjælp mig!!!!!

(Pige, 13 år)
Kære pige på 13
Man kan godt få lyst til at være ældre end man egentligt er. Og så kan det være super frustrerende, hvis man ikke bliver taget seriøst, når man prøver at snakke med de unge, som er lidt ældre end en selv. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Når man bliver teenager sker der super meget med en. Man føler sig måske ikke som et barn længere, men som en ung voksen. Derfor kan det også være super tillokkende, at være sammen med dem, som er lidt ældre end en selv. Fordi man måske føler, at man ville passe godt ind i deres fællesskab og synes, at de ting de laver er mere spændende end det ens jævnaldrende gør. Er det også sådan du har det? Sådan er der i hvert fald rigtigt mange unge før dig, der har haft det.
Du skriver, at de griner af dig og ikke lytter, hvis du snakker til dem. Det er selvfølgelig ikke særligt pænt af dem, men for være helt ærlig, så tror jeg det er meget normalt. For når man er 15 eller 17, så har man for det meste ikke så meget lyst til at bruge tid sammen med dem på 13. Du kan prøve at vende den om og spørge dig selv, om du er meget sammen med dem på 9 eller 10 år? For det meste finder vi venner, som er nogenlunde samme alder som os selv. Og selvom man godt kan føle sig ældre, når man er 13, så er der ret stor forskel på at være 13, 15 og 17. Det er heller ikke sikkert, at man er helt klar til at være venner med dem der er ældre, selvom det måske føles sådan. For de år der er mellem jer, gør en ret stor forskel på, hvordan man oplever verden. Det kan godt være, at det her ikke helt er det svar, du håbede på? Men det bedste råd jeg kan give dig er, at prøve at nyde at være 13. Der er ikke så mange år til, at det er din tur til at være 15 og så vil du få venner, som nok skal tage dig seriøst på det tidspunkt.
Snak med dine venner
Jeg kommer til at tænke på, om du har nogle gode venner på din egen alder? Hvis du har det, så kunne du måske prøve at snakke med dem om det. Måske har de også prøvet at have lyst til at være ældre? Dem på 15 og 17 lyder heller ikke til, at være super søde overfor dig, så du finder nok de bedste venner blandt dem på din egen alder.
Når man bliver teenager, så er det helt normalt at få lyst til at være ældre end man egentligt er. Men man må prøve at huske på at nyde den alder man har, og så går der ikke mere end et par år, før det er ens egen tur til at være 15-17 år.
Jeg håber du har kunne bruge mit svar til noget. Og så krydser jeg fingre for, at du kommer til at hygge dig rigtigt meget med nogle venner på din egen alder.
De aller-varmeste hilsner fra en Mindhelper