Hej Mindhelper
Jeg er en dreng
Jeg er gået ud af 9 klasse, og går nu i 10 klasse. Alle mine venner er startet på gymnasiet, men det er jeg ikke. Jeg set stadig med dem, til fester osv. På en mærkelig på måde føler jeg ikke rigtig det er nok. Jeg tænker heletiden på dem når jeg er i skole, jeg savner den rigtig meget i min hverdag når vi er sammen er vi ’’drengerøve’’ sammen, vi har en jargon sammen, som vi altid har haft sammen, vi har vores egen humor sammen, og vi ved hvordan vi har det allerbedst sammen. Jeg er bange for mine venner slet ikke tænker på mig når de er i skole. De er selvfølgelig også startet på gymnasiet, og det fylder rigtig meget. Jeg sidder tit og kigger på alle de minder jeg har sammen med dem, og kan blive vildt ked af det når kigger det. Fordi jeg godt ved det ikke er det samme mere. Jeg vil ikke miste dem, fordi de betyder så meget for mig. Jeg vil gøre alt for at kunne holde kontakten med dem.

(16 år)
Kære dreng på 16 år
Det lyder som om at tankerne om at miste dine venner fra folkeskolen, fylder rigtig meget hos dig for tiden. Derfor er jeg super glad for at du har skrevet herind. For det er ikke noget, du skal gå med alene.
Meget ændrer sig
Når man går ud af 9. klasse, er der som regel altid en masse ting der ændrer sig. Man går ikke længere på den samme skole, og den hverdag man plejede at have, bliver pludselig helt anderledes. Alle ens venner begynder nye steder og måske går man i mange forskellige retninger. Derfor giver det også god mening, at ens forhold til sine folkeskolevenner ændrer sig, når man går ud af 9. klasse.
Men det kan også sætte en masse ubehagelige tanker i gang hos en. For er man nu ved at miste de gode gamle venner? og kan man egentlig være lige så tætte, når ikke man ses hver dag i skolen? Man kan måske også blive nervøs for, om ens venner nu møder nogle nye mennesker, de hellere vil være venner med. Det er helt normalt at sådan nogle tanker dukker op. Og jeg tror at der er rigtig mange unge, der er gået ud af 9 klasse, der kan genkende det du beskriver i dit brev.
Det er tilvænning
Men bare fordi ens venner, får nye venner ovre på gym for eksempel, så behøver det ikke betyde, at ens venskab forsvinder. For når man har det fedt sammen, vil de fleste gerne holde fast i det venskab man har, også selvom nye venskaber opstår, eller man får travlt med nogle nye ting.
Så selvom det kan føles lidt usikkert og ubehageligt, når tingene ændre sig. Så handler det ofte om, at man lige skal vænne sig til, at tingene er lidt anderledes. Måske skal man for eksempel begynde at planlægge at se sine venner. Eller måske skal man lige igennem en periode, hvor alle er meget optagede af det nye sted de er, før man finder tilbage til hinanden igen og får mere tid i hverdagen.
Pas på sneboldeffekten
Du skriver, at du har det med at sidde og kigge på gamle billeder af dig og dine venner. Det kan være super fedt at gøre. For så kan man tænke tilbage på nogle af de fede tider man har haft sammen, og det føles rigtig rart.
Men sommetider kan det også have den modsatte effekt, så man i stedet bliver trist, når man kigger på gamle billeder. For man kan måske hurtigt komme til at sidde og drømme sig tilbage. Og så kan man blive ked af, at det ikke er sådan mere. På den måde, kan det blive lidt ligesom en snebold der ruller ned af en bakke, og bare bliver større og større. Så hvis man er trist og tager billederne frem, bliver man endnu mere ked af det og så kommer de svære tanker og følelser til at fylde mere.
Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være en god ide, at skrue lidt ned for at kigge på gamle minder. For hvis det gør dig trist, så kan det være at det ville hjælpe lidt, at lade være med at gøre det – i hvert fald for en tid.
Hvad med din nye skole?
Jeg kommer også til at tænke på, hvordan du har det i din 10. klasse? Er der mon nogle søde mennesker derover, som kunne være fede at blive venner med? Jeg ved ikke om det er sådan for dig, men nogle gange hvis man tænker rigtig meget på ens gamle venskaber, kan man godt komme til at glemme at bruge tid på de nye mennesker, som man går i skole med nu. Og så kan man komme til at overse, at der måske er nogle mennesker omkring en, som kunne være spændende at lære at kende. Så hvis ikke du allerede gør det, så kunne det måske være en ide, at bruge lidt mere tid på nogle af de nye mennesker du har mødt i 10’ende?
Tal med dine venner
Hvis man er bange for at ens venskaber er ved at løbe lidt ud i sandet, kan det være en god ide at tale med sine venner om det. For måske har ens venner det slet ikke sådan. Og hvis man så taler med dem, kan det være med til at punktere ens bekymringer og forsikre en om, at man stadig er gode venner. Og de fleste venner vil rigtig gerne høre, hvis man går rundt med nogle bekymringer.
Headspace
Du kan også altid hive fat i Headspace, hvis du har brug for at tale med nogen udefra. Hos Headspace kan man nemlig få samtaler med deres frivillige, og det kan være rart at få vendt nogle af de tanker og følelser man går rundt med. De frivillige er vant til at tale med unge, og de er super søde og dygtige. Så dem kan jeg varmt anbefale dig at tage fat i. Du kan både kontakte Headspace ved at ringe og chatte.
Det er hårdt at gå med frygten for at miste nogle rigtig gode venner. Derfor håber jeg at der er noget i mit svar du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej, og håber at du snart får ro for bekymringerne.
De bedste hilsner fra en Mindhelper