Hey Mindhelper
For en uge siden Gik Mig og min bedste ven Rundt Og holdte i hånd og puttede rigtig meget Og jeg var lidt forvirret over hvad der lige skete med min og derfor valgte jeg at snakke med ham. Jeg fik så af vide at han havde følelser for mig og jeg sagde så at jeg ik havde det på samme måde. Vi aftalte så at det her ikke ville ændre noget på vores venskab men jeg føler virkelig at det er ødelagt for 2 dage efter begyndte han ikke at snakke med mig lige så meget mere og det er ik særligt rat, da han så stadigvæk ikke rigtig har snakket med mig i 5 dage gik jeg over til ham for at høre om der var noget galt mellem ham og mig og det eneste han sagde var “ jeg har brug for tid “. Jeg har så valg at lade ham være lidt men idag skrev vi samme som om alt var godt men da vi så hinanden sener på dag viste jeg ik om jeg kunne gå over og give ham et kram eller hvad jeg helt skulle gøre

(Pige, 16 år)
Hej Pige på 16 år
Det lyder som om, at det er en rigtig svær periode mellem dig og din bedste ven lige nu. Det er aldrig nemt, når den ene af to venner, får følelser for den anden. Så kan det være svært at finde ud af, hvordan ens venskab lige skal fortsætte.
Giv ham tid
Det lyder til, at der har været nogle lidt forvirrende signaler i jeres venskab. Hvis man putter og holder i hånd, så opfører man sig lidt mere som kærester end som venner. Så kan det godt lægge lidt op til, at man ikke længere kun skal være venner. Derfor kan det også være en god idé, at prøve at holde de ting lidt adskilt fra hinanden, så man ikke ender med at forvirre hinanden. Derfor var det også rigtigt flot, at du fik snakket med ham om det og i fandt ud af, at i bare skal være venner. Men det er måske lidt svært for din bedste ven lige nu. Derfor kan det også være en god idé, at gøre som han siger og give ham lidt mere tid.
Det er ikke sikkert, at i helt kan undgå, at det ændrer jeres venskab lidt. For når der først har været følelser involveret, så kan det nogle gange være svært, at gå helt tilbage til den måde, det plejede at være på. Men måske bliver jeres venskab bare lidt anderledes, men stadig super godt. Det må tiden lidt vise.
Snak med ham
Hvis du er lidt i tvivl om, hvad du skal gøre når i ses og sådan, så kunne du måske prøve at snakke med ham eller skrive til ham og spørge ham ad, hvad han godt kunne tænke sig? Måske synes han det er rarest, hvis i bare gør som i plejer. Måske synes han det er rarest, hvis i holder jer lidt fra hinanden. Det er han nok den der bedst kan svare på. Så viser du ham også, at du stadig rigtig gerne vil ham det bedste. Og det kunne måske være rigtigt rart for ham at vide.
Det er mega svært, hvis ens ven er blevet vild med en. Men det kan være en god idé, bare at prøve at give ham god tid og snakke med ham om, hvordan i bedst kan komme igennem det. Jeg håber du har kunne bruge mit svar og så krydser jeg fingre for, at i snart bliver rigtigt gode venner igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper