På det seneste har jeg haft lyst til at skifte skole, fordi jeg ikke føler, at vores sammenhold og kammeratskab fungerer. Det er selvfølgeligt ærgerligt, men jeg vil på en måde bare væk herfra.
Hej Mindhelper
Jeg har normalt været en pige der har haft mange venner og aldrig helt oplevet det ensomme sted fordi jeg altid har haft mange venner, men det er som om jeg ik passer ind mere. Jeg blev uvenner med min Bedste drenge ven for noget tid siden og han har bare fået folk til ik at være sammen med mig. Jeg føler også at mine andre venner føler de ik kan snak til mig fordi vi er blevet uvenner. Jeg ved ik om det fordi jeg har mistet min bedste ven at folk ik gider at være sammen med mig eller om jeg bare ikke passer ind.
På det seneste har jeg også haft lyst til at skifte skole fordi jeg ik føler vores sammenhold og kammeratskab fungere og det er selvfølgeligt ærgerligt men jeg vil på en måde bare væk herfra
Hvad skal jeg gøre?
Kh En pige der har brug for hjælp

(Pige, 13 år)
Kære En pige der har brug for hjælp
Øv! Det lyder da helt vildt hårdt, at du føler dig ensom i din klasse. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med
Ensomhed gør super ondt
Det gør helt vildt ondt, når man føler sig ensom. Når man ikke føler, at man er en del af fællesskabet. Vi mennesker er nogle rigtigt flokdyr, og vi er slet ikke lavet til, at skulle være alene. Derfor er det også helt normalt, at det gør rigtigt ondt, når man er ensom. Og derfor kan jeg også sagtens forstå, hvis du har det rigtigt hårdt i øjeblikket, og har lyst til at skifte skole. Men jeg tænker på, om der måske er noget du kan gøre for at få genoprettet nogle af venskaberne, så du ikke behøver at skifte skole? Du skriver også og fortæller, at du føler at sammenholdet i klassen ikke er så godt. Og måske er du ikke den eneste, der har det sådan? Det kan sagtens være, at der er andre i klassen, som har det på samme måde som dig. Jeg vil prøve at komme med lidt forslag til, hvad du kan gøre.
Snak med ham
Du skriver ikke så meget om, hvad der er sket mellem dig og din gamle bedsteven. Men det lyder til, at i har en haft en eller anden konflikt som gør, at i er blevet uvenner. Og du skriver, at jeres andre venner nu heller ikke vil snakke med dig. Jeg tænker på, om den konflikt der er mellem dig og ham måske kunne løses? Måske kan du prøve at snakke med ham, og så fortælle ham, hvordan du har det i øjeblikket. Når nu i har været bedste venner, så tænker jeg, at han måske stadigvæk bekymrer sig lidt for dig. Og måske kan du prøve at fortælle ham, hvor ked af det du er. Og spørge ham, om i måske kunne blive gode venner igen. Eller i hvert fald ikke være uvenner?
Jeg tænker også, at han måske savner dig, når nu i plejede at være så tætte. Han har jo også mistet dig, som han har været vant til at kunne snakke med. Måske oplever han endda også, at være lidt ensom uden dig?
Snak med dine andre gamle venner
Jeg tænker også, at du måske også kan prøve at snakke med nogle af de andre, som du plejede at være venner med. Måske er der nogle af dem, som du fungerer bedre med end de andre. Så kunne du måske prøve at snakke med dem, eller invitere dem hjem til dig og lave noget hyggeligt sammen. Jeg ved jo ikke, præcist hvor meget modstand, du møder fra dem. Om de slet ikke vil snakke med dig. Eller om det mere er fordi, at de ikke helt ved, hvad de skal sige til dig. Du kan jo prøve at sige til nogen af dem, at selvom du ikke er venner med drengevennen mere, så vil du stadig rigtigt gerne være venner med dem. Måske har de det lidt på samme måde, men ved ikke helt hvad de skal gøre?
Hvis sammenholdet i klassen generelt ikke er så godt i øjeblikket, så kan det være at de andre også synes det er et problem. Måske kan i prøve at snakke om, hvordan klassesammenholdet kan blive godt igen. Og om der er nogle ting som i kan gøre for det.
Snak med din lærer
Når nu det er dem fra din klasse, som det handler om, så kan du nok få hjælp fra en lærer. Måske har du en klasselærer, du kan prøve at snakke med. Så kan du fortælle ham/hende, hvad der sker i klassen i øjeblikket. Og så kan læreren måske snakke med hele klassen om, hvordan man kan få et godt klassesammenhold. Og måske kan læreren også hjælpe dig, så du ikke længere behøver være uvenner med din tidligere drengeven.
Det kan være rart, at få en voksen til at hjælpe sig. De kan måske være gode til at snakke eleverne på en måde, så det ikke bliver til skænderier. Så kan i måske holde et klassemøde, hvor i snakker om klassesammenhold, og hvordan i kan være gode kammerater for hinanden. Jeg er næsten helt sikker på, at dine lærere rigtigt gerne vil hjælpe dig, hvis du fortæller dem, hvordan det er i klassen i øjeblikket.
Det kan være lidt svært, at skulle fortælle, hvordan man har det. Men det kan være en god idé, at gøre alligevel. For det er rigtigt hårdt, hvis man skal gå alene med sine problemer. Og du behøver ikke tage dine kampe helt alene. Det er helt okay, at spørge om hjælp. Det ville næsten alle have brug for, hvis de stod i samme situation, som dig.
Snak med dine forældre
Jeg kommer til at tænke på, om du har fortalt dine forældre om, hvad der sker i klassen? Hvis ikke du har, så tænker jeg, at det måske kunne være en god idé. Dine forældre er måske dem, der er tættest på dig i den hverdag. Og som bedst kan hjælpe dig med dine problemer. De kan også snakke med din lærer for dig, hvis du synes det er svært, at gøre selv. Så kan dine forældre fortælle læreren om, hvordan du har det i klassen i øjeblikket, og så kan læreren tage problemerne op i klassen. De kan også prøve at snakke med din gamle drengevens forældre, og så kan i måske finde en løsning sammen i fællesskab. Det er helt okay, at have brug for sine forældres hjælp.
Hvis nu det viser sig, at det bare slet ikke fungerer med klassen. Og du bare gerne vil skifte skole – jamen så er det også dine forældre, der kan hjælpe dig med det. Derfor tænker jeg, at det er en god idé, at få snakket med dem om, hvad der er sket. Så kan i sammen finde ud af, hvad der er den bedste løsning for dig.
Så kære pige på 13. Det er helt vildt hårdt at være ensom, og jeg kan sagtens forstå, hvis du har det rigtigt svært i øjeblikket. Derfor kan det også være en rigtig god idé, at snakke med nogen om, hvordan du har det. Og måske især en voksen. For du behøver ikke kæmpe med ensomheden alene. Det er helt okay, at have brug for hjælp til, hvordan du kan komme ind på dine venner igen. Og måske få hjælp til, at løse konflikten med din gamle drengeven. Det kan være, at det er det der skal til, for at klassen kan blive rigtig god igen.
Jeg håber du kan bruge mine råd til noget. Og så krydser jeg fingre for at det hele snart bliver normalt igen, og du igen synes, at det er rart at være i din klasse.
De venligste hilsner fra en Mindhelper