Jeg føler, at jeg er omringet af giftige mennesker. Men jeg er bange for, at jeg ikke har styrken til at sige fra. For jeg knækker nemt, og det ved de mennesker godt.
Hejsa Mindhelper.
Jeg har haft nogle gode venner igennem lang tid, specifikt to som pludselig siger at jeg har ændret mig ud af det blå og trækker sig fra mig uden jeg føler jeg har gjort noget galt.
Den ene bruger undskyldninger som “jeg skal arbejde med mig selv så trækker mig fra alle” finder så senere ud af at vedkommende stadig hænger ud med venner og derfor ikke rigtigt har trukket sig fra alle.
Den anden mener jeg er blevet meget nærtagende til alt han siger, hvilket er sandt, for han har snakket meget hårdt til mig, førhen var jeg bare for “bange” til at kunne sige ham imod. men jeg er blevet ældre nu, og når jeg så siger ham imod begynder han og forsvare sig selv ved at skyde skylden på mig, kalder mig grimme ting eller i værste tilfælde lukker mig ude i ugevis.
Føler lidt jeg er omringet at “giftige” mennesker, men er bange for at jeg ikke har styrken til at sige fra, for der skal ikke så meget til for at kunne knække mig, og det ved de mennesker godt.
Håber i kan hjælpe mig lidt til hvad jeg skal gøre

(Pige, 17 år)
Kære pige på 17 år
Det er altid super hårdt, når der er konflikter i ens vennekreds. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det er så vigtigt ikke at gå med de svære ting alene.
Du er super sej
Jeg kan ikke lade være med at lægge mærke til, at du skriver, at din ven har ret i, at du er nærtagende. Men samtidigt skriver du også, at han faktisk taler ret hårdt til dig. Når jeg læser det, så synes jeg ikke, at det lyder som om, du er nærtagende. Det lyder tværtimod som om, du passer på dig selv. For det er ikke i orden, at din ven taler hårdt til dig. Og det er slet ikke i orden, at han begynder at kalde dig grimme ting og skyde skylden på dig, hvis du siger fra. Det er en rigtigt træls måde at behandle andre mennesker på. Og det er helt okay at sige fra, hvis der er nogen, der behandler en på den måde. For alle mennesker har ret til at blive behandlet ordentligt. Så jeg synes faktisk, det er helt vildt sejt, at du er begyndt at sige fra overfor din ven.
Du har det i dig
Det kan være super svært at skulle sige fra og sætte grænser overfor andre. For det er mega sårbart. Man kan risikere, at den anden bliver sur på en. Og at de afviser en og holder op med at snakke med en. Det er noget, som de fleste mennesker frygter i en eller anden grad, for det ligger ret dybt i os. Engang var det nemlig super farligt for os at blive udstødt fra vores gruppe. Hvis vi gik alene rundt på savannen i stenalderen, var der nemlig meget større risiko for at blive spist af en bjørn.
Derfor giver det så god mening, at det er svært for dig at skulle sige fra overfor folk omkring dig. Specielt, hvis du faktisk er omringet af folk, der ikke rigtigt respekterer dig, når du siger fra. Og som endda faktisk bliver sure på dig, når du gør det. Men jeg kommer også til at tænke på, om du har lyst til at blive ved med at være sammen de mennesker, hvis de ikke respekterer dig? Du skal i hvert fald vide, at det altid er okay at gå, hvis andre folk ikke behandler en ordentligt. Men jeg ved godt, det er lettere sagt end gjort.
Jeg tænker dog alligevel, at du allerede er begyndt at øve dig lidt. Selvom du måske ikke selv har tænkt over det. For du er begyndt at svare din ven igen, når han snakker hårdt til dig. Derfor er jeg også helt sikker på, at du har styrken i dig til at kunne sige fra overfor de mennesker, der er i dit liv, som ikke behandler dig ordentligt. Hvis du har lyst til det, kan du prøve at læse vores artikel om at blive bedre til at sætte grænser. Det kan være, der er nogle råd i den, som du kan bruge.
Snak med dine venner
Det bedste råd jeg kan give dig er, at du skal snakke med de to venner, der siger, at du har ændret dig. For det lyder som om, de ikke rigtigt har givet dig nogen forklaring på, hvorfor de siger sådan. Derfor tænker jeg også, det vil være en super god idé at bede dem om at fortælle dig, hvorfor de føler, du har ændret dig. Det kan jo være, at de har lagt mærke til noget, som du måske ikke selv har tænkt over. Men samtidigt er det også super vigtigt, at du husker at have dig selv med. Hvis det nu for eksempel er det her med, at du er begyndt at sige lidt fra, der gør, at de synes, du har ændret dig. Så tænker jeg, det er mega vigtigt, du får gjort det klart overfor dem, at du faktisk gerne vil have, at de respekterer dig. Og taler ordentligt til dem.
Kan du lære nogle nye mennesker at kende?
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon har nogle venner omkring dig, som du faktisk føler, behandler dig ordentligt? Og om det mon ville være en mulighed for dig at lære nogle nye mennesker at kende, hvis ikke du har det? Nogle gange kan det nemlig være nemmere at sige fra overfor folk, der ikke behandler en godt, hvis man ved, at man har nogle gode venner et andet sted, der kan bakke en op. Det kan være mega grænseoverskridende at skulle til at lære nogle nye mennesker at kende. Og det kan også være super sårbart. Men jeg synes virkeligt, at det kunne være en god idé, hvis der slet ikke er nogen omkring dig, der behandler dig ordentligt. For du fortjener at blive behandlet godt.
Hvis du ikke lige ved, hvor du skal starte med at lære nogle nye mennesker at kende, så kan det være en mega god hjælp at starte i en fritidsklub. Så hvis du har et eller andet, du interesserer dig for. Det kan for eksempel være fodbold, men det kan også være ting som at tegne eller at game. Så kan du jo undersøge, om der er et sted i nærheden af dig, hvor du kan møde nogen med samme interesse. Det helt vildt rare ved fritidsklubber er nemlig, at man fra starten ved, at man har en interesse tilfælles. Så hvis samtalen lige går lidt i stå, så kan man altid vende tilbage til at snakke om den interesse. Hvis du har lyst til det, kan du også prøve at læse vores artikel om, hvordan man kan lære nye mennesker at kende. Der er nogle flere gode råd.
Snak med dine forældre
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med nogen om, at du er lidt omringet af giftige mennesker? Hvis ikke du har det, så synes jeg, du skal prøve at gøre det. For det kan godt være, at det ikke kan få de mennesker, der ikke behandler dig ordentligt til at gå væk. Men det hjælper rigtigt tit at snakke med nogen om de ting, man går og føler er lidt svære. For når man snakker med andre, så giver man dem mulighed for at hjælpe en med at løse det, der er svært. Så man ikke skal gå og tumle med at forsøge at løse tingene helt selv. Og det kan rigtigt tit gøre, at de svære ting kommer til at fylde lidt mindre. Du kunne for eksempel snakke med dine forældre. Men hvis der er nogle andre omkring dig, som du er mere tryg ved at snakke med, så kan du også sagtens gøre det.
Tag fat i Headspace
Hvis der ikke rigtigt er nogen omkring dig, som du føler dig tryg ved at snakke med. Eller hvis du bare har lidt nemmere ved at snakke med nogen, som du ikke kender, så kan du altid tage fat i Headspace. Hos Headspace sidder der nemlig altid en frivillig rådgiver klar til at snakke med dig. Og du kan snakke med den frivillige rådgiver om alt, hvad der er svært for dig. For hos Headspace er der ikke nogle problemer, der er hverken for små eller for store. Du kan være helt anonym hos Headspace, hvis du helst vil det. Så dem kan du trygt tage fat i.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med dine venner.
De bedste hilsner fra en Mindhelper