Hej Mindhelper
Jeg bliver student med tre andre i én uge, men resten af årgangen bliver hovedsageligt studenter i ugen efter, inklusiv alle dem jeg snakker bedst med. Det føles ikke lige så reelt eller festligt når de andre bliver studenter en halv uge efter. Hvordan skal jeg få mig selv til at acceptere det? Bliver det festligt nok alligevel? Er voldsomt skuffet og ved ikke hvordan jeg skal få det bedste ud af det.

(Pige, 20 år)
Hej Pige på 20 år
Det er rigtigt træls, når det man har set frem til, bliver lidt anderledes end man lige havde regnet med. Så jeg er glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det skal nok blive festligt
Jeg kan godt forstå, at du er skuffet over, at du bliver student så meget før dem i den klasse, som du snakker bedst med. For det er da mest festligt at blive student, når man kan dele glæden med sine venner og veninder, som også er blevet færdige. Så når man lige får beskeden om, at man bliver student før de andre, kan udsigten til at skulle vente med at fejre huen sammen med dem godt føles træls. Men selvom du bliver tidligere færdig end dine veninder gør, så tænker jeg nu nok, at det skal blive rigtigt festligt for dig at få din hue på alligevel.
For det er tit en rigtigt stor oplevelse i sig selv at få huen på og vide, at man har klaret sig igennem de sidste tre år i gymnasiet. Og når først dine venner og veninder også har fået sin hue på, så I kan fejre det sammen, så er jeg næsten sikker på, at du glemmer, at du blev student lidt før dem. For der er rigtigt god tid til at fejre i ugen efter, du er blevet student. Og når først man har det sjovt sammen med folk, som man holder af, så har al ventetiden inden det med at blive glemt igen.
Fejr med familie
Jeg tænker på, om du mon kan fejre, at du er blevet student sammen med din familie, mens du venter på, at dine veninder bliver studenter. Det kan være, at det kan gøre ventetiden lidt sjovere og lidt mere festlig, at du trods alt bliver fejret lidt alligevel. Hvis du har nogle venner og veninder, som du kender uden for gymnasiet, og som ikke bliver studenter i år. Så kan du måske også spørge, om de kunne have lyst til at fejre det sammen med dig i de dage, hvor dine andre venner og veninder stadig læser op til deres sidste eksamen. På den måde får du lidt fest ind i ventetiden alligevel.
Snak med de andre, der bliver tidligt færdig
Du skriver, at der er et par stykker udover dig, der også bliver tidligere færdig. Derfor kommer jeg til at tænke på, om der mon er nogen af dem, du kan snakke med om det? For det kan nemlig være rigtigt rart at snakke med nogen, som er i samme båd. Og måske har de det ligesom dig, at de også synes, at det er super træls at skulle vente på, at deres gode venner og veninder bliver færdige. Det kan også være, at I måske kan lave noget sammen, når I er blevet færdige. Selvom det måske ikke er dem, som du snakker allerbedst med, så kan det jo sagtens være, at det kan blive super hyggeligt at fejre, at I har fået huen på sammen.
Snak med dine veninder
Du kan også prøve at snakke med dem fra din klasse, som du snakker rigtigt godt med, og som bliver færdig senere end dig. Jeg tænker nemlig, at uanset hvornår man bliver færdig, så vil der altid være fordele og ulemper. Det er for eksempel heller ikke altid fedt at være den sidste, der bliver færdig. Så kan man nemlig gå og se på alle de andre fejre, at de er færdige, mens man selv knokler med den sidste eksamenslæsning.
Derfor tænker jeg også, at du måske ikke er den eneste, der er blevet lidt skuffet over din sidste eksamensdato. Og det kan måske være meget rart at vide. Det kan jo også være, at dem du gerne vil fejre med godt lige kan finde tid til at hive et par timer ud af sin kalender og fejre det med dig alligevel, også selvom de ikke selv er helt færdige endnu.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så ønsker jeg dig en rigtigt god og festlig studentertid. Jeg er næsten sikker på, at den nok skal blive sjov, også selvom du måske lige må vente lidt med at fejre det sammen med dine gode veninder.
De bedste hilsner fra en Mindhelper