Hej Mindhelper
For cirka en uge siden sagde en af mine veninder en hemmelighed ril mig. Jeg har kommet til at sige den videre til to af mine andre veninder. Jeg fortryder det helt vildt meget nu og har det helt skidt med at jeg ikke har været loyal over for min veninde Tom havde tillid til mig og fortalte mig sin hemmelighed.

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Øv altså, det er er lidt en møgsituation, du er havnet i. Men nogle gange så kommer man bare til at dumme sig. Sådan er det at være menneske og det kommer vi allesammen til engang imellem. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og fortalt os om det. For det kan være svært lige at se sig ud af, hvad man så lige skal gøre.
Sig undskyld til din veninde
Hvis ens veninde fortæller en hemmelighed til en, så bør man selvfølgelig ikke sige den videre. Men jeg tror mange af os kan nikke genkendende til at have fortalt en hemmelighed videre, selvom man godt vidste, at man ikke burde. Hvis man så alligevel er kommet til det, så kan det være en rigtig god idé, at gå til bekendelse overfor sin veninde og sige undskyld. For det er den bedste måde, at man kan genvinde den tillid, som man har brudt. Selvom din veninde måske ikke ved, at du har fortalt hendes hemmelighed videre, så er der nok en risiko for, at hun finder ud af det alligevel. Så er det måske bedre, at hun hører det fra dig, end at hun hører det fra en anden. Det kan det kan godt være, at din veninde måske bliver sur over, at du har fortalt hendes hemmelighed videre i starten. Det har hun også lidt lov til at være. Så kan det godt være, at hun har brug for lidt tid til at tænke over tingene. Men jeg tænker også, at hun nok godt kan tilgive dig det, hvis du fortæller hende det og siger undskyld rigtigt mange gange. De fleste mennesker kan nemlig sagtens tilgive en, hvis man viser, at man virkeligt er oprigtigt ked af det. Det tænker jeg også, at der er god chance for, at din veninde også godt kan.
Snak med de to andre veninder
Jeg tænker, at det er rigtigt vigtigt, at du får snakket med de veninder, som du fortalte hemmeligheden til. Så kan du sige til dem, at det er møghamrende vigtigt, at de ikke fortæller hemmeligheden videre. Så kan i måske undgå, at hemmeligheden spreder sig yderligere. Du kan jo eventuelt fortælle dem, at det ikke var meningen, at du skulle have fortalt hemmeligheden videre og du er rigtig ked af, at du kom til at gøre det alligevel. Så vil de sikkert gerne hjælpe med at holde hemmeligheden for sig selv.
Nogle gange kommer man til at dumme sig. Det gør vi allesammen nogle gange. Og så er der ikke så meget andet at gøre end at sige undskyld. Jeg håber at du har kunne bruge mit svar til noget og så håber jeg på, at det kommer til at gå helt fint mellem dig og din veninde.
De bedste hilsner fra en Mindhelper