Hej Mindhelper
Jeg blev uvenner med min veninde for 2 måneder siden og hun har ikke ville snakke med mig lige siden der. Vi er begyndt at komme i skole igen men hun ignorer mig og vil ikke engang se på mig. Jeg får ondt i maven for jeg ved ikke hvad jeg har gjordt hende udover at vi var uenige. Hun var en af mine bedste veninder og nu snakker jeg ikke engang med hende og jeg tror lidt at hun hader mig, jeg har hvert fald hørt at de andre piger fra klassen at hun siger hun aldrig skal snakke med mig igen. Jeg er virkelig ked af det og føler mig dum og forkert. Hvad skal jeg gøre for at komme videre? Er det dumt at skrive til hende når hun jo ikke vil snakke med mig, jeg vil ikke gøre tingende værer….

(17 år)
Kære Du
Det lyder til, at der her med din veninde fylder rigtig meget for dig. Det kan være rigtig svært, når en anden person er sur på en og ignorer en. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Vi er flokdyr
Det lyder til, at den her situation med din veninde er rigtig ubehagelig. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at du får ondt i maven og bliver ked af det. Det er nemlig sådan med os mennesker, at vi er flokdyr, og derfor har vi også brug for at andre mennesker ser og hører os. Det er noget der ligger i os helt tilbage fra dengang, hvor vi levede ude i vildmarken. Der var det nemlig rigtig vigtigt at være en del af gruppen. For hvis man gik rundt alene ude i vildmarken, så var der også større sandsynlighed for at der kom et rovdyr og spiste en. Det sidder stadig i os i dag og derfor er det også helt naturligt, at du bliver ked af det, når din veninde ignorerer dig.
Det skal to til en konflikt
Når man står i sådan en situation, hvor en anden er sur på en, kan man også godt komme til at tænke, om det måske er en selv, som har gjort noget forkert. Og så kan følelsen af at være dum og forkert godt komme snigende. Det kan være rigtig ubehageligt at sidde med den følelse i maven. Men du skal vide, at det rigtig sjældent kun er den enes skyld. For der skal to til en konflikt, og derfor er det heller ikke altid kun den ene, som har gjort noget forkert, selvom det godt kan føles sådan, når det anden person ikke vil snakke med en.
Mærk efter
Du spørger, om det er dumt at skrive til hende, når hun ikke vil snakke med dig. Og at du er bange for, om det kunne gøre tingene værre. Når man står i sådan en situation, kan det være rigtig svært at finde ud af, hvad man skal gøre. Og jeg kan desværre ikke give dig et helt konkret svar på, hvad du skal gøre. For den eneste som kan mærke, hvad der er rigtig for dig, er dig. Derfor tænker jeg også, at det er en rigtig god ide, at du får mærket ordentligt efter, hvad du har lyst til. Og hvis du kan mærke, at du har brug for at skrive til din veninde, så er det helt okay. Så har du givet det et sidste forsøg, og så er bolden på hendes banehalvdel. Og så er der ikke så meget mere du kan gøre, for så er det op til hende, hvordan hun reagere på det.
Det kan være, at hun bliver rigtig glad for, at du tager kontakt til hende. Men der er desværre ikke nogen garanti for, at din veninde reagerer, som du gerne vil have det. Derfor kan det i sådan nogle situationer også være en rigtig god ide at mærke efter, hvordan man har det med at høre svaret, inden man beslutter sig for at skrive til den anden.
Har du nogle andre veninder, som du kan støtte dig til?
Det kan være rigtig svært at gå og føle sig forkert og ignoreret. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har nogle andre veninder, som du kan støtte dig til? For det kan være rigtig rart at have nogle at snakke med og støtte sig til, når man har det svært. Vi mennesker er nemlig slet ikke lavet til at gå med svære ting hele alene. Og de fleste veninder vil rigtig gerne hjælpe og lytte, når man har det svært. Jeg tænker også, at det måske kunne være rart for dig at være sammen med nogle andre veninder, så du ikke skal sidde og have ondt i maven og føle dig forkert hele tiden.
Snak med dine forældre
Nogle andre som også kan være rigtig gode at snakke med, når man har det svært er ens forældre. For de er måske nogle af de voksne som er tættest på en. Og langt de fleste forældre vil rigtig gerne have at man har det godt. Derfor vil de som regel også rigtig gerne lytte og hjælpe, når man fortæller dem at man går og bøvler med nogle ting.
Hvis du synes, at det er lidt svært at få taget hul på snakken, kan du tage et kig på vores guide til at snakke med forældre om svære ting. I den står der nemlig en masse gode råd til, hvordan man kan gribe det an.
Headspace
Hvis du tænker at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan jeg anbefale dig at tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. De frivillige er vant til at snakke med unge, som bøvler med nogle ting. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Det er helt gratis at komme i Headspace og du kan også sagtens være anonym, hvis du synes at det er rarere. Du kan både chatte med dem eller få en tid til en samtale. Lige nu tilbyder de også videosamtaler, hvis du er mere tryg ved det.
Det kan være hammersvært, når ens veninde er sur på en og slet ikke vil tale med en. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar som er hjælpsomt for dig. Jeg sender en masse varme tanker din vej og håber, at du får mærket efter, hvad der er det rigtige for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper