Hej Mindhelper
Hej jeg er en dreng på 13 år og jeg er bange for at blive kriminel for jeg er i dårlige selskab. Jeg er også bange for at blive overfaldt efter flere episoder med mine venner og Nogle Ældre drenge. Hvad skal jeg gøre.

(13 år)
Hej med dig
Det lyder til, at du står i en rigtig ubehagelig situation, hvor det er svært at vide, hvad man skal gøre. Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet herind, og delt dine tanker med os.
Det kan ske
Du skriver, at du er bange for at blive kriminel, fordi du hænger ud med et dårligt selskab. Det er ofte ret tilfældigt, hvem vi bliver venner med. Derfor kan man også godt pludselig stå i en situation, hvor ens venner har lyst til at lave noget, som man ikke selv er tryg med. Og i nogle tilfælde, kan det ske, at det ens venner gerne vil lave, er noget der er kriminelt.
Vi mennesker er nemlig det, man kalder flokdyr. Fordi dengang for lang tid siden, da vi levede på savannen, var det super praktisk at bevæge sig i flok. Hvis vi var alene, var der større chance for, at vi blev spist af rovdyr og at vi ikke klarede os særlig godt. Derfor har vi mennesker for det meste lyst til, at være del af en gruppe og ikke stå alene. Så derfor giver det også rigtig god mening, hvis det er svært at vide hvad du skal gøre.
Men det at du går og er bange for at blive kriminel siger noget om, at det de andre laver ikke er noget som du har lyst til at være del af. Derfor skal du også have super stor ros for at række ud til os og spørge om hjælp. Det er super sejt!
Prøv at snak med nogle voksne om det
Du spørger i dit brev, hvad du skal gøre? Når du spørger om det, tænker jeg umiddelbart, at det bedste du kan gøre er, at prøve at snakke med nogle voksne om det. Det er nemlig et alt for stort ansvar at stå med alene. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du eventuelt kunne snakke med dine forældre om det? Ens forældre er ofte dem der er tættest på os og derfor dem, som har bedst mulighed for at hjælpe os. Udover det, vil de fleste forældre gerne deres børn det bedste, og vil derfor ofte gøre alt de kan for at hjælpe.
Hvis du ikke har lyst til at snakke med dine forældre om det, kan du prøve at snakke med en anden voksen om det. Det kan være en god lærer i skolen, en rar onkel eller en helt tredje. Det vigtigste er ikke, hvem du taler med, men at den voksne du taler med, er en som du stoler på og er tryg ved.
Headspace
Hvis du synes det kunne være at snakke med nogle helt andre om det, kan jeg varmt anbefale dig Headspace. Hos Headspace sidder der nemlig en masse super søde og dygtige frivillige, som er vant til at snakke med unge, som har det svært. Det er helt gratis, og du kan også være anonym. Hvis du har lyst, kan du enten fange dem online eller besøge dem fysisk. Der ligger Headspacecentre i de fleste større byer.
Find hjælp med Vejviseren
Det kan godt være ret forvirrende at finde rundt i de hjælpetilbud, som er i ens kommune. Derfor har vi lavet det, der hedder en Vejviser. Som navnet måske afslører, skal Vejviseren hjælpe dig med at finde vej til de hjælpetilbud, som er tæt på dig.
Du kan søge i Vejviseren her.
Åben anonym rådgivning
Et af de hjælpetilbud, som jeg får lyst til at fremhæve, er Åben Anonym Rådgivning. Det er hjælpetilbud, som findes i de fleste kommuner. Her kan man ringe ind og få rådgivning, hvis man for eksempel er bange for at ende ud i noget kriminalitet og ikke ved hvad man skal gøre. Dem som arbejder hos Åben Anonym Rådgivning, er vant til at snakke med unge, som står i lignende situationer og jeg tænker derfor, at de helt sikkert har nogle gode råd til dig.
Det kan være rigtig svært at være bange for at blive kriminel, hvis ens venner måske er en dårlig indflydelse på en. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper