Hej Mindhelper
Okay, så der er den her fyr jeg er venner med, men det er lidt kompliceret – (eller det har det været, men jeg synes stadig det er lidt, når jeg tænker over det) – for vi er blevet venner igen efter ikke og havde talt sammen i næsten tre måneder, for dengang var han forelsket i mig, og ja så endte det med vi ikke var sammen og sådan. Men nu hvor vi har kontakten igen, tænker jeg tit på ham, og fantasier nogle gange ogs om ham, fx. At vi kysser. Og jeg forstår ingen ting, for jeg VED jeg ikke er forelsket i ham, jeg har prøvet at være forelsket.
Men hvorfor tænker jeg på ham, er det bare fordi jeg er glad for at været blevet venner med ham igen? Håber det gav nogenlunde mening, men er selv i forvirring.

(17 år)
Kære dig
Dit spørgsmål giver super god mening. Først og fremmest, så er det dejligt at høre, at I er blevet venner igen. Jeg forstår godt, at du synes det er lidt kompliceret, at du nu oplever at fantasere og tænke mere på ham end andre.
Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os. For det kan godt være svært at gå med alene.
Nogle gange tænker man mere på nogen end andre
Det er helt normalt, at vi som mennesker nogle gange tænker mere på nogle af vores venner end andre i perioder.
Din ven og dig har haft en periode, hvor I slet ikke snakkede, men nu er I blevet venner igen.
Og når man stopper med at være venner, så giver det rigtig god mening, at man tænker på det. Især hvis det også er en, hvor man er ked af, at venskabet stoppede.
Derfor tænker jeg også, at det giver rigtig god mening, at du også tænker meget på ham nu, hvor I er blevet venner igen.
Det er nemlig helt naturligt, at vi bliver mere opmærksomme, hvis det er noget eller nogen, som vi ikke har lyst til at miste.
Du har allerede prøvet at miste venskabet én gang, og så giver det rigtig god mening, at du er opmærksom, så du ikke mister det igen.
Fantasier og forelskelse
Du skriver, at selvom du ikke er forelsket i ham, så tænker du tit på ham og fantasere nogle gange om ham.
Det forstår jeg godt, at du synes er forvirrende. For hvorfor fantasere du om, at I kysser, når du nu ikke er forelsket i ham?
Her er det vigtigt for mig at sige, at det at fantasere om nogle og så være forelsket i dem, ikke er det samme.
Man kan sagtens fantasere om alle mulige og om alt muligt, uden at man nødvendigvis er forelsket i dem.
Det er nemlig helt naturligt og normalt at fantasere om nogle man kender. Det betyder ikke nødvendigvis, at man vil date dem alle sammen.
Snak med dine venner om det
Hvis du har brug for at snakke med nogle andre om det, så kan det være en rigtig god ide at tale med dine venner om det.
De kender dig godt og måske også ham fyren. Så det kan være, at de har nogle gode råd til, hvad du kan gøre, og hvorfor du føler, hvad du føler.
Nogle gange kan det være rart at vide, at man ikke er alene med sine tanker. Derfor kan det også være, at de kender til det med at tænke meget på nogen, uden at være forelsket i dem.
Det kan være rigtig kompliceret, når man føler man er gode venner med nogen, men samtidig fantaserer og tænker meget på dem. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper