Jeg ville spørge om hvordan jeg kan stoppe et “venskab”? For personen tror vi er bedstevenner. Men jeg føler ikke det samme.
Hej Mindhelper
(lad os kalde personen brevet omhandler for Bob)
Jeg ville spørge om hvordan jeg kan stoppe et “venskab” ikke for at være tarvelig, men Bob viser mig ingen vegne frem. Og personen går i min klasse, men jeg er virkelig nød til at gøre noget. Desværre har Bob det dårligt derhjemme så jeg er virkelig bange for at såre personen:/ Og vi kommer i mange konflikter sammen. Jeg vil bare stoppe det. Men når jeg så siger “nej tak, vil helst lave noget andet” bliver personen vred, eller skuffet. Og spørg om jeg er okay, selvom jeg er. Jeg vil bare stoppe det. For personen tror vi er bedstevenner. Men jeg føler ikke det samme…

(Pige, 14 år)
Kære pige på 14
Det er helt vildt hårdt, når man har brug for at afslutte et venskab. For det kan være helt vildt svært, at fortælle den anden person på en ordentlig måde. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det lyder til, at du er ret afklaret i, at du ikke længere har lyst til at være venner med “Bob”. Det er selvfølgelig helt okay. Sådan er det nogle gange med venskaber. Men det er selvfølgelig lidt svært, fordi i skal se hinanden hver dag i skolen. Derfor tænker jeg, at det er vigtigt, at du gør det her på en så pæn måde som muligt, så det ikke skaber en masse konflikt mellem dig og Bob. Man skal selvfølgelig behandle sine klassekammerater ordentligt, men man er ikke forpligtet til at være venner med dem. Og det er ikke dit ansvar, at Bob har det dårligt derhjemme. Det er hans forældres. Derfor skal det heller ikke være med til at afgøre, om i skal forblive venner eller ej.
Sig du har brug for en pause
Du skriver godt nok, at du har prøvet at “snige” dig ud af venskabet. Altså prøve at takke nej, når personen spørger, om i skal lave noget sammen. Det er en ret normal måde, at komme ud af et venskab på. De fleste mennesker fanger nemlig ret hurtigt, hvis man ikke er interesseret i, at bruge tid sammen med dem. Men det virker til, at Bob ikke helt forstår, at du ikke længere vil være venner. Men jeg tænker, at man måske kan sige det på en pæn måde, som samtidigt ikke er alt for sårende. Måske noget som følgende:
“Det er ikke fordi, at jeg ikke kan lide dig. Men der er en helt masse konflikter i vores venskab, og jeg er nødt til at tage en pause fra os i et stykke tid. Jeg har brug for, at vi tager noget tid hver for sig, hvor vi ikke ses. Jeg har simpelthen ikke overskud til særligt meget i øjeblikket”
Forhåbentligt vil Bob forstå hintet uden at det bliver til et skænderi. Hvis Bob så stadigvæk ikke vil lade dig være, så kan det være, at du bliver nødt til at “slå op” med personen. Det er ikke særligt sjovt, men jeg kan desværre ikke se nogen nemmere løsning.
Hvis du føler dig nødsaget til at “slå op” med Bob og jeres venskab, så kan det være en god idé, at holde bolden på egen banehalvdel. Det betyder, at man snakker ud fra sit eget synspunkt – lissom i teksten jeg skrev ovenover. Grunden til det er, at man bør prøve at undgå, at skyde skylden på den anden. Eksempelvis ved at sige ting som “du er også bare så besværlig”, “der er så mange konflikter med dig” eller “du forstår heller ingenting”. For det kan nemlig være ekstremt sårende, og skabe en masse vrede konflikter. Derfor er det godt, at holde bolden hos sig selv. F.eks.
“Jeg har brug for, at vi ikke er venner længere. Jeg kan mærke, at jeg ikke har overskuddet til det. Og de mange konflikter gør, at jeg er nødt til at trække mig, for det gør mig træt og ked af det. Jeg har været rigtig glad for at have dig som ven, men det går desværre ikke længere”
Snak med dine forældre eller en lærer
Hvis du oplever at der kommer til at være en masse konflikter mellem dig og Bob, fordi du ikke længere vil være vennner – jamen så kan det være en god idé lige at snakke med dine forældre eller en lærer om det. Så kan de hjælpe dig på vej med at håndtere konflikten, så i kan gå i skole i fred og ro.
Det er helt okay at nå et punkt, hvor man ikke har lyst til at være venner med en person længere. Men det kan være super svært at “slå-op”, hvis den anden person ikke har det på samme måde.
Jeg håber, at du har kunne brug mine råd til noget. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå godt med jer begge to.
Venligste hilsner fra en Mindhelper