Kære mindhelper
Mig og min veninde har en ven som i lang tid er begyndt og blive rigtig træls. hun bagtaler andre og skaber meget drama omkring sig. Vi vil ikke være venner med hende mere, men vi ved ikke hvordan vi kan gøre det uden at såre hendes følelser. hvordan kan vi gøre det?

(14 år)
Hej med dig
Det kan være super svært, hvis man har en veninde, som man ikke har lyst til at være venner med mere. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det giver mening
Det kan være mega træls, når man har en veninde, der er begyndt at bagtale og skabe drama omkring sig. For det er ikke særlig rart, når bagtaleriet og dramaet fylder meget. Derfor tænker jeg også, at det giver mening at I får lyst til ikke at være så tætte med hende veninden mere. Men det kan godt være ret svært at finde ud af, hvordan man stopper venskabet uden at den anden person bliver såret
Det er godt at tage hensyn
Det at du skriver herind og beder om råd til at gøre det på en ordentlig måde viser mig, at dig og din veninde stadig er omsorgsfulde overfor hende den trælse veninde. Og det er en rigtig god kvalitet at have. Så selvom hun er begyndt at bagtale og skabe drama, er det stadig en tidligere ven, som stadig fortjener at blive behandlet ordentligt. Men lige i den her situation, er det nok svært ikke at gøre hende ked af det. Det kan være hårdt at få at vide, at ens venner ikke gider at være venner med en mere. Derfor er der også en chance for, at hun bliver ked af det, hvis I siger det til hende. Hvilket også er helt okay. Folk bliver tit kede af det og så kommer de sig igen. Så selvom I tager en masse hensyn og siger det på en pæn måde, kan man nok aldrig gøre det på en måde, som ikke såre hendes følelser.
Snak med jeres veninde
Du skriver, at det er en veninde som I har kendt i lang tid. Jeg kommer derfor til at tænke på, om I mon har snakket med hende om det? Ellers kan det være et godt sted at starte. Man kan prøve at forklare hende, hvad I går og tænker om dramaen og bagtaleriet. Nogle gange, skal man høre andre sige det, før det går op for en, hvad man render og laver. Hvis det ikke så ikke dur, så kan man tage en snak med hende om jeres venskab. En god måde at gøre det på er at holde bolden på egen banehalvdel. Det vil sige, at man snakker ud fra sin egen oplevelse, i stedet for at beskylde den anden for alt muligt. På den måde får man fortalt sin side af historien og undgår at det kun bliver en kritik af den anden.
Snak med dine forældre
Når man går og undrer sig over noget eller er i tvivl om, hvad der er det rigtige at gøre, kan det være rigtig rart at dele det med andre. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en super god ide, hvis du snakkede med dine forældre om det. De vil som regel gerne lægge øre til og hjælpe så godt de kan.
Girltalk
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre om det, kan jeg anbefale dig Girltalk. Girltalk er et sted, hvor unge piger kan skrive ind og dele deres tanker. Der sidder også en masse super søde og dygtige rådgivere, som er vant til at skrive med piger om alt muligt. Intet er for stort eller for småt. Det er gratis og man kan være helt anonym, hvis man har lyst til det.
Det er hammersvært at fortælle nogen, at man ikke vil være venner mere uden at såre deres følelser. Derfor håber jeg også, at der var noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder en god løsning.
De bedste hilsner fra en Mindhelper