Hej Mindhelper
hvordan fortæller man nogen, som rigtig gerne vil være venner, at man ikke vil være venner med dem?
den anden dag, lige før min påskeferie, gav jeg en pige fra min skole min snap, og lige siden har hun ikke stoppet med at skrive til mig. Selv når jeg siger jeg skal gå eller ikke skriver hende tilbage/ignorerer hende. Det overtræder vildt meget mine grænser, og jeg synes slet ikke vi er kompatibale, med hvor overdrivet meget hun texter mig, og hvordan jeg overhoveder ikke matcher hendes energi. (vi har overhovedet ikke samme tempo, jeg kan ligesom ikke følge med)
hun insisterer/nudger også hele tiden til, at vi skal mødes i skolen efter påskeferien, som jeg synes er ubehageligt, og mere og mere ikke har får til.
hun ser ud til at tro, at vi automatisk blev venner da jeg gav hende min snap, som jeg så ikke var med på.
da jeg gav hende min snap var forresten sådan 4 dage siden, og vi talte i måske en dag, før jeg så lidt begyndte at ignorerer hende fordi jeg ikke rigtig ville være venner(for flere grunde),, meeen hun tog overhovedet ikke hintet, og opfører sig stadig på samme måde efter jeg har prøvet at forklare det jeg skrev på 11. linje til hende.

(13 år)
Kære Du
Det kan være svært, når en anden gerne vil være venner med en, men man ikke har det på samme måde. Derfor er det også super fint, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Det giver mening
Du skriver, at hende pigen skriver overdrevet meget til dig, og hentyder til at hun gerne vil ses. Når der er en, som viser en meget interesse er det som regel fordi, at de gerne vil lære en bedre at kende, eller synes man er en nice person. Men det kan sommetider også være lidt overvældende, hvis man ikke selv har lyst til at ses eller snappe. For så kan de mange snaps og hentydninger godt få den modsatte effekt, hvor man måske bliver irriteret eller synes det er for meget.
Når man snapper eller skriver, kan det også tit være sværere at fornemme, hvad den anden føler eller tænker. For man kan ikke se hinanden reaktioner, og samtidig kan den samme besked også tolkes på mange forskellige måder. Så når den anden ikke forstår, at man ikke vil ses eller skrive, kan man godt komme i tvivl om, hvad man skal gøre.
Hvad kan man gøre?
De fleste mennesker synes, det kan være svært at afvise andre. For nogle gange kan den, man afviser, godt blive ked af det. Og det synes de fleste kan være ret ubehageligt. Samtidig er det også vigtigt at mærke efter, hvad man selv har lyst til. For man skal ikke snappe eller være venner med en, hvis det ikke føles rigtigt. Derfor er det også rigtig fint, at du har mærket efter.
Det er forskelligt fra person til person, hvad man har mest lyst til at gøre, når man ikke vil være venner med en. Derfor kan jeg heller ikke med sikkerhed sige, hvad der ville være det bedste for dig at gøre. Det lyder til, at du allerede har prøvet at forklare hende pigen, at du synes det er lidt for meget at skrive sammen. Men måske kan du prøve at skrive til hende igen, og sige det mere direkte? For sommetider kommer man længst ved at hive plasteret af, og være helt ærlig. Man kan fx på en pæn måde skrive noget ala: “Hey, jeg kan mærke at jeg synes det er blevet for meget at snappe sammen. Så jeg vil egentlig gerne stoppe med det”.
Snak med en ven om det
Jeg kommer også til at tænke på, om du har snakket med nogen om det med hende pigen? Ellers kan det være en god hjælp at gøre det. Det kan fx være en god ven eller veninde. For når man deler sine tanker med andre, tager det som regel lidt af toppen af frustrationen. Og så kan man også høre, hvad den anden tænker. Måske har en af dine venner selv prøvet at skulle afvise en. Og så kan det være at de har nogle tips som hjalp dem.
Hvis det bliver ved
Hvis hende pigen bliver ved selvom du siger fra, så kan du også altid hive fat i en voksen. For det kan nogle gange hjælpe, hvis man sidder fast, og ikke lige ved hvad man skal gøre. Nogle voksne som kan være gode at tale med er fx lærere eller forældre.
Det kan være mega frustrerende, når der er en som skriver meget, som man ikke har lyst til at være venner med. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge.
De bedste hilsner fra en Mindhelper