Hej Mindhelper
jeg er en piger der har meget svært ved at være glad når jeg er selv. Jeg har lige mistet min kæreste, og har brug for at være sammen med mine venner. Men når jeg siger hvordan jeg har det, kan de ikke forstå det og skifter emne.
Min barndomsveninde som kender min ind og ud, har valgt mig fra frem for sin kæreste, jeg har prøvet at smakke med hende om det, men hun lytter ikke til mig.
Hvad skal jeg gøre for at blive lyttet til?

(Pige, 16 år)
Hej Pige på 16 år
Øv altså, det lyder mega hårdt, at der ikke er nogen, som lytter til dig, nu hvor du får igennem en svær tid. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For det behøver du selvfølgelig ikke gå med helt alene.
Kærestebrud
Det er mega svært, at gå igennem et kærestebrud og jeg kan sagtens forstå, hvis du har brug for, at der er nogen, der lytter til dig. Det er helt naturligt og rigtigt sundt, at få snakket med nogen om sine tanker og følelser, når man går igennem noget svært. For det kan være med til at give et pusterum for de svære tanker og kærestesorgen. Du kan også prøve at læse vores artikel om kærestesorger, for der står en masse gode råd til, hvordan man også kan hjælpe sig selv til at komme igennem den svære tid. Måske er der nogle råd, som du kan bruge? Det er nemlig en rigtig god idé, at passe lidt ekstra godt på sig selv, når man går igennem et kærestebrud.
Snak med dine venner igen
Jeg tænker det kunne være en god idé, hvis du prøvede at snakke med nogle af dine venner igen. For som du selv skriver, så kan det være, at de ikke har forstået, hvordan du har det. Og måske vil de gerne snakke med dig, hvis de lidt bedre kunne forstå dig. Du kan eventuelt prøve at tage fat i en enkelt af dine venner og spørge ad, om de kunne have tid til at gå en tur eller snakke i telefon sammen. Så er der måske bedre mulighed for, at du kan få lidt plads til at fortælle, hvordan du har det? Du kan også prøve at læse vores artikel om at snakke om svære ting med sine venner. Der står også en masse tips til, hvordan man kan få snakket sammen om det svære.
Kan du snakke med dine forældre?
Jeg kommer til at tænke på, om du har fortalt dine forældre om, hvordan du har det. Tit er vores forældre dem, som er tættest på os og har rigtig god mulighed for at støtte os og lytte til os, når vi går gennem noget svært. Hvis du er tryg ved at snakke med dine forældre, så kan du prøve at tage fat i dem og høre dem ad, om de kunne snakke med dig. Måske har de også prøvet at gå igennem kærestesorg da de var unge og kan komme med nogle gode råd på vejen.
Tag fat i Headspace
Hvis du gerne vil snakke med nogen, som har overskud til dig og har tid til at lytte og støtte, så kan jeg anbefale Headspace. Headspace er en frivillig ungerådgivning, hvor man kan komme og snakke om det der fylder for en. Dem må man altid kontakte og der er intet problem for stort eller småt. De er super søde og dygtige og jeg tænker, at det måske kunne være en rigtig god mulighed for dig? Lige nu har deres afdelinger lukket pga. corona, men man kan stadigvæk kontakte dem på telefon og sms. Det er helt anonymt.
Det er mega svært at gå igennem et kærestebrud og så er det helt naturligt, at have brug for at snakke med nogen om det. Jeg håber at mit svar har været hjælpsomt og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå super godt med dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper