Jeg har haft problemer med en dreng i lang tid. Jeg vil gerne tage kontakt til ham og snakke med ham. Men jeg ved ikke, hvad jeg kan skrive til ham.
Hej
Jeg ved ik rigtig hvad jeg skal skrive, men.
Hvad ville være en god idé at skrive til en dreng du har haft problem med i lang tid. Altså hvordan skriver man en besked der virker meget gribende og gir en lyst til at snakke sammen igen og snakke sine problemer igennem. Håber i fårstår hvad jeg mener. Og håber i kan hjælpe mig med at få skrevet en god besked der beskriver eller fortæller at jeg syntes at vi skal ud og snakke sammen.

(Pige, 16 år)
Kære 16-årige pige
Jeg kan godt forstå, hvis du er tvivl om, hvad du skal skrive til ham. Det kan også være svært, og især hvis I har haft problemer i et stykke tid.
Ting, du kan tænke på, når du skriver
Du spørger til, hvordan du skriver en besked, der virker gribende på ham, du sender til. Og jeg kan godt forstå, hvorfor du spørger, for det kan være svært at finde ud af. Nedenunder har jeg listet nogle ting op, som du kan tænke på, når du skal skrive beskeden:
• Hvad ville du høre?
Det første, jeg tænker, at du kan holde for øje, er, at du skriver til lige netop ham. Hvad tænker du, at han ville synes var gribende at få at vide over besked? Og hvis du var i hans situation – hvad ville du have brug for at høre? Det kan være et godt udgangspunkt at tage, når man skal skrive en svær besked.
• Beskriv, hvad du tænker om jeres forhold
Jeg forstår dit brev, som om du virkelig gerne vil snakke jeres situation igennem. At der måske er noget i jeres forhold til hinanden, som nager dig, og som du gerne vil løse. Hvis du tager det med i din besked, kan han læse, at du faktisk er øv over der, hvor I er nu. Og at du gerne vil have, at det skal ændre sig. Det viser, at du er interesseret i ham og jeres forhold. Og at du tager fat i ham netop af den grund – og ikke fordi du vil skabe mere splid eller skælde ham ud.
• Hvad vil du have ud af samtalen?
Til sidst kan du overveje, om du vil skrive, hvad du ønsker at få ud af, at I snakker sammen. Hvor håber du, at det kan lede jer hen? Hvad ønsker du i forhold til jeres forhold til hinanden? Det er ikke en ting, jeg tænker, at du behøver. Men hvis du har lyst, synes jeg godt, at du også kan nævne det i beskeden.
Tag dig tid og snak med veninderne
Når du skal i gang med at formulere selve beskeden, synes jeg, at du skal give dig god tid. Sid med det lidt og tænk over, hvordan det lyder bedst. Og hvis jeg var dig, ville jeg måske skrive beskeden sammen med en af mine gode veninder. Det kan være, at de har nogle gode idéer til formuleringer eller ting, du kunne skrive i beskeden, der ville fange ham. Så brug endelig dine veninder, når du skal skrive beskeden. De kan være guld værd i sådan nogle situationer.
Held og lykke med det. Jeg håber, at det ender med, at I får snakket sammen og finder ud af det.
De bedste hilsner fra Mindhelper