Hej Mindhelper
Der er startet en ny pige min klasse. hun er meget irreterende, fordi hun heletiden snakker om sig selv, og noglegange føler jeg, at hun glemmer mig. hun pilder også heletiden bussemænddet helt vildt klamt no hatee men hader hende, vi synes, at hun skal tage at styre sig lidt,
hvad gør man hvis man er lun på sin lærer vi hat en lærer som hedder x og x
sidste spørgsmål: hvad gør man hvis man ikke kan lide sin dansk lærer så godt hun er lidt ond nogen gange hun skælder også rigtig meget ud
aller sidste ting er: vores klasse er en LORTE KLASSE altså drengene er hele tiden dumme og larmer så vi ikke ka lave vores ting, de andre piger i klassen er ligeglade med os undtagen x og x vi sys de er alt for meget nogen. da vi skal på lejrtur snart ved vi vi kommer i gruppe sammen med dem men det ville vi virkelig ik dwet!!!! fordi de bestemmer ALT de andre piger er loyale, men de er de populære det vil sige at de ikke lægger mærke til ogs
pls hjælp:) Hilsen t

(15 år)
Kære T
Det lyder til, at der er en masse forskellige ting, som fylder for dig lige nu. Derfor er jeg glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Jeg vil lige starte med at fortælle, at jeg har slettet nogle navne fra dit spørgsmål. Det er for at du kan være sikker på, at være anonym. Det håber jeg er okay med dig.
Den nye pige
Du skriver, at der er startet en ny pige i din klasse, som taler meget om sig selv. Det kan være ret svært, at starte i en ny klasse. Derfor er det også normalt at være nervøs. Og sommetider når man er nervøs, kan man godt komme til at snakke meget – nogle gange, også meget om sig selv. Så måske kan det være det, som sker for hende den nye pige. Jeg kan godt forstå, hvis det kan virke irriterende. Men måske du alligevel kan prøve at bære lidt over med hende den nye pige? For måske det bliver bedre, når hun falder lidt mere til i alt det nye.
Det kan også være, at i kan lave nogle fælles ting sammen? Så har i ihvertfald også det at snakke om. Og det kan også hjælpe at lære hinanden lidt bedre at kende. For hey – måske har hende den nye også nogle fede eller sjove sider, som kommer frem, hvis du lærer hende bedre at kende.
Det med lærerne
Jeg tror, at de fleste unge kender til at have nogle lærere, som de bare ikke kan lide. Samtidig tror jeg også mange har prøvet, at have en lære, som de bare synes er mega god og sød. Derfor er der helt normalt, at der er nogle lærere, man bedre kan lide end andre.
Men hvis det fylder for dig, det her med at være lun på en lærer, eller ikke at kunne lide din dansklærer. Så er mit bedste råd til dig, at fortælle en voksen om det. For så kan du snakke det igennem, og måske få den voksnes råd til, hvad der kan hjælpe. Det kan f.eks. være en af dine forældre, en venindes mor, eller en helt tredje. De voksne tæt på en, vil nemlig for det meste gerne hjælpe, hvis man går med nogle forvirrende tanker, eller synes noget er svært.
Klassen og lejrtur
Du skriver også, at du synes, du har en lorte klasse, og at du bekymre dig for, hvordan det skal gå, når i skal på lejrtur. Det er ikke fedt, ikke at kunne lide sin klasse. Og det kan være svært at vide, hvad man skal gøre, når man har det sådan. Igen vil mit bedste råd derfor være, at fortælle en voksen om det, enten en forældre, en lærer du er tryg ved, eller en, som du selv synes kunne være god at tale med. For hvis der er noget, som ikke fungere i klassen, kan det være svært at løse selv. Og derfor er det smadder godt, at få en voksen ind over.
Du kan læse tips til, at tage sådan en snak i artiklen Guide til at tale med forældre om svære ting. Rådene kan også sagtens bruges til andre voksne.
Headspace
Hvis du godt kunne tænke dig, at tale med nogle helt andre, så kan jeg varmt anbefale Headspace. Headspace er et sted man kan komme og få samtaler med en af deres frivillige. De frivillige er rigtig søde, og de er vant til at tale med unge, om alt muligt forskelligt. Derfor er de også gode at tale med, hvis man går rundt med en masse tanker, om f.eks. ens klasse eller lærere. Der ligger headspacecentre i de fleste store byer. Og ellers kan man også fange dem på deres chat. Det er både gratis, og man kan være anonym.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, du kunne bruge. Og så krydser jeg fingre for, at du får talt med nogen, om dine tanker.
De bedste hilsner fra en Mindhelper