Hej Mindhelper
Min eks-flirt(som jeg stadig er gode venner med) er sur på mig og har sagt til sine venner at han ikke længere vil have kontakt.
Lang historie kort: Vi er til en fest og vi fjoller rundt ved at ’lege’ at vi slår hinanden (uden at ramme). Han kommer så til at snitte mig på læben og siger undskyld osv. – alt er fint og ingen er sure. Jeg får så senere på aftenen at vide at jeg har gået rundt og slået ham 3 gange efterfølgende(jeg havde drukket og har absolut ingenting kunnet huske og kan stadig ikke). Jeg har undskyldt så utroligt mange gange, og fortalt at jeg self ikke mente det på nogen måde, samt at jeg ingenting kan huske. Han er en person der bærer meget nag generelt, hvad kan jeg gøre?
Ps. Han har blokeret mig på snap – andre sociale medier er stadig åbne.
Mvh. Anonym pige på 18

(18 år)
Kære Anonyme pige på 18
Øv – det lyder som en rigtig træls situation, du står i. For det kan gøre mega ondt, når der er en man holder af, der har blokeret en. Derfor er jeg glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er hårdt
Du skriver at dig og din eks-flirt havde et sammenstød til en fest. Og at han nu ikke vil tale med dig og har blokeret dig på snap. Det er ikke en rar situation at stå i. For når man har en god ven, vil man gerne have, at man er på god fod sammen. Og ofte holder man meget af den person, og vil rigtig gerne have, at han er en del af ens liv. Og så kan man måske blive ked af det, hvis han er vred på en. Og man kan måske få lyst til at sætte himmel og jord i bevægelse, for at få den anden til at tale med en igen og fikse venskabet.
Du har gjort hvad du kunne
Det er normalt at man i et venskab, nogle gange kommer til at gøre nogle ting, som gør den anden ked af det eller vred. Det kan næsten ikke undgås, for vi er alle bare mennesker og begår fejl fra tid til anden.
Det bedste man kan gøre, hvis man er kommet til at gøre en anden ked af det eller sur, er at sige undskyld. Og det skriver du også, at du har gjort – mange gange endda. Hvis ens ven så stadig ikke vil have kontakt, er der desværre ikke altid så meget andet, man kan gøre. For det er i sidste ende den anden persons valg, om de vil have kontakt. Så selvom det kan gøre rigtig ondt at acceptere, kan man sommetider blive nødt til det.
Nogle gange kan det også være en fordel at lade folk være, hvis de er sure på en. Og nu skriver du også at din gode ven, er en der bærer meget nag. Så måske har han brug for et pusterum, hvor han kan være sur og irriteret. Og så kan det være, at han bliver god igen efter noget tid. Jeg tænker ihvertfald, at du allerede har gjort, hvad du kunne for at komme på god fod med ham. Så nu lægger bolden på hans banehalvdel, og så må han beslutte, om han vil spille den videre.
Snak med dine venner
Når man har bøvl i et venskab, kan det være en god ide at tale med sine andre venner eller veninder om det. For så kan man få luftet nogle af de tanker, man går rundt med. Og det kan nogen gange gøre, at det hele ikke bliver så tungt at gå rundt med. Det kan også være at nogle af dine venner har prøvet noget lidt lignende, og måske kan genkende nogle af de ting, du fortæller. Og selv hvis det ikke er tilfældet, vil de fleste venner rigtig gerne lytte, hvis man går igennem noget, som er svært.
Headspace
Hvis du godt kunne tænke dig at tale med nogen udefra, så kan du altid hive fat i Headspace. Hos Headspace sidder der nemlig en masse flinke og dygtige frivillige, som altid er klar på at lytte. De er vant til at tale med unge, også om for eksempel problemer med venner. Så dem kan jeg varmt anbefale dig at tage kontakt til. Du kan både ringe til Headspace, eller skrive til deres chat. Og du kan også være anonym, hvis du helst vil det.
Det kan være mega hårdt, når man er blevet uvenner med en god ven. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, du har kunne bruge.
De bedste hilsner fra en Mindhelper